Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
At forholde sig professionelt Anne Skov
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fællesskab med mere perspektiv. • Forgængeren ”Fællesskab med perspektiv” startede i 2010 • Det nuværende projekt startede juni 2012 • Forankret hos.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ledelse og menneskesyn
Almen dannelse vs. skoledannelse
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Vi gennemførte en række interview ifm
En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Hvem sagde udsatte? Den 8. februar 2012
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Samfundslære: Styreformer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Uddrag af politiske principprogrammer
Fakta om kursisterne på HF 9 % af alle med en studentereksamen kommer fra HF Gnm. alder ved start 19 år mod 16 år på de øvrige gymnasiale uddannelser 70.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Den koordinerede ungeindsats
Sygepleje og fagidentitet
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Hvordan motiverer vi de unge?
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering 3 nøglebegreber i forståelsen af ungdomslivet Individualisering Kommercialisering Standardisering Paneloplæg og -debat med deltagelse af: Jens Christian Nielsen, Niels Ulrik Sørensen & Noemi Katznelson Panelet styres og interviewes af: Jes Stein Pedersen Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

3 centrale begreber i forståelsen af ungdomslivet: Individualisering Kommercialisering Standardisering Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Danmark er forandret til et mere liberalt samfund, hvor den enkelte borger tager et større ansvar for sit eget liv. Der er taget en værdikamp, der gør op med centralistiske standardløsninger. I dag er det alment accepteret, at man kan vælge mellem private og offentlige løsninger, når man skal modtage en ydelse fra det offentlige. På samme måde accepterer befolkningen, at hvis man får en offentlig ydelse, er det også rimeligt, at der følger en række krav med. Man kan ikke bare udbetale penge til unge mennesker – man må sige, at hvis ikke du vil arbejde, hvis ikke du vil uddanne dig, så smækker man kassen i. Man kan ikke bare sige, at det er ligegyldigt, om du gør en indsats eller ikke gør en indsats – den holdning er det samme som at sige, at alle er ligegyldige, og dig kan vi ikke forvente noget af. Anders Fogh Rasmussens status over sine 7 ½ år i Statsministeriet Politiken den 12. maj 2009 Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Sagen i en nøddeskal er, at 'individualisering' handler om at omformulere menneskets 'identitet' fra noget 'givet' til et 'projekt' - og om at give aktørerne ansvar, både for at gennemføre det projekt, og for konsekvenserne - og sideeffekterne - af det. Zygmunt Bauman Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Individualisering er det samfundsmæssige forhold der mere end noget andet kulturelt, socialt og personligt præger vilkårene for ungdomsfasen For unge har aldrig haft så mange valgmuligheder - uddannelse, erhverv, livsstil, forbrug osv. MEN Nødvendigt at komme bag forståelsen af individualisering som en uproblematisk opskrivning af det enkelte individ og dets øgede frihed For individualisering er både en samfundsmæssig og en bevidsthedsmæssig proces Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering FOR Individualiseringen er også et vilkår for unge, der skal vælge Den enkelte oplever en valgtvang og et ansvar for valgenes konsekvenser, der falder tilbage på én selv Det skaber Et øget individuelt og institutionelt fokus på identitet og selvfremstilling Potentielt øget polarisering mellem succeserne og fiaskoerne Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Hvad er den største udfordring i dit liv? Skolen og tanken om at jeg i en alder af 16 år skal bestemme hvad jeg vil resten af mit liv. Fie 16 år Der er jo mange jobs man kan være i dag. Jeg er helt blank. Der er så mange fag, kreative fag. Tømrer, snedker, murer, du kan bare blive ved derudaf. Tegner. FUCK Niklas 17 år Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Individualiseringen er (også) institutionelt forankret Uddannelse og arbejde presser sig på som individuelle valgarenaer – Du skal vælge Der fordres en refleksiv tænkemåde Du skal kunne begrunde dit valg, både overfor dig selv og ikke mindst overfor andre og institutionernes repræsentanter Der fordres aktiv selvforvaltning Du er selv ansvarlig for at vælge, begrunde og kunne mestre dit valg - for konsekvenserne Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering SÅLEDES Medfører individualiseringen af ungdomslivet en, ikke uproblematisk, opskrivning af individet som (identitets)projekt Tydeligt i traditionelle institutionelle arenaer som uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet MEN OGSÅ I kommercielt definerede arenaer & i fritidslivet OG Hos de unge selv og i deres syn på krop, identitet og fremtid Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

3 centrale begreber i forståelsen af ungdomslivet: Individualisering Kommercialisering Standardisering Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering ”Generation Diva” Foretrækker skønhedscentret frem for legepladsen Bruger 500 mio. $ på skønhedsprodukter om året Kan ikke vente med at blive unge Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering ”Generation Diva” En særlig opfattelse af ungdomslivet: Forbrug Selviscenesættelse Selvfremvisning Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Stammer ikke fra de unge Rammer de unge Et vilkår, de unge ikke kan vælge fra Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Markedet er vokset Varerne rummer identitetsløfter De individualiserede unge er på jagt efter byggesten til gør-det-selv identiteten Men hvordan er det blevet sådan? Jo, i bogen beskriver vi, hvordan de globale markedskræfter er kommet til at fylde mere og mere i vores samfund de seneste årtier. Der er kommet mange flere varer at vælge imellem på markedet. Aldrig har der været flere ting, flere oplevelser at købe på markedet. Samtidig har forbruget af varer fået en ny status i vores liv. De ting og oplevelser, vi køber, er i stigende grad blevet afgørende for, hvordan vi ser på os selv og på hinanden. Vores identiteter kobles m.a.o. mere og mere til det at købe noget bestemt. Vi bliver altså i stigende grad til noget – eller til nogen – ved at købe ting og oplevelser på markedet og så vise dem frem for hinanden. Det gælder os alle, men det gælder ikke mindst de unge, som er vokset op under markedets omsiggribende vækst, og som – bl.a. pga. individualiseringen, som Jens talte om – konstant er på jagt efter noget at identificere sig med. Konstant er på jagt efter komponenter eller byggesten til gør-det-selv-identiteten. Og de behøver ikke at lede længe for at finde sådanne komponenter eller byggesten. Massemedier, populærkultur og reklamer er proppet til randen med tips om ting og oplevelser, man kan købe på markedet, samt med besnærende løfter om, hvad man kan blive til, hvem man kan blive, hvis man køber de her ting og oplevelser. Uanset hvilken slags vare, der er tale om. Uanset om der er tale om mobiltelefoner, bukser, parfumer, hudcremer, rejser, sportstøj, solbriller, computerspil, mp3-afspillere, musiknumre eller abonnement til et fitnesscenter. Uanset om der er tale om den ene eller den anden vare, er varen forbundet med besnærende løfter om, at man kan blive til noget eller nogen bestemt, hvis man køber dem. Det skal dog lige understreges, at løfterne kun indfris kortvarigt. Man kan sjældent blive til noget eller nogen i særlig lang tid ad gangen, for varerne bliver lynhurtigt forældede og umoderne. Så hvis de unge skal undgå at hænge fast i en forældet eller umoderne identitet, eller måske ligefrem tabe identitet, ja, så må de konstant orientere sig på markedet og sørge for at købe nyt. Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering De unge har taget markedets identitetstilbud til sig Kommercielle fritidstilbud udbredes Fællesskaber kobles til forbrug Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering På den ene side: De unge er ikke passive ofre for markedet De unge er aktive subjekter På den anden side: Der er indbygget ulighed på markedet Markedet fylder meget, hvad med alternativer? Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

til staten? Har markedslogikken spredt sig Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Naturlige forbrugere eller…? Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

3 centrale begreber i forståelsen af ungdomslivet: Individualisering Kommercialisering Standardisering Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Fra et projekt for unge ledige og marginaliserede ”Det overordnede mål Målgruppe: Kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere, marginaliserede unge Aldersmålgruppe: 18-25 år Projektdeltagerne får mulighed for, at træffe beslutninger om deres fremtidige livs udformning, baseret på øget kendskab til sig selv og egne ressourcer. Projektdeltagerne tilbydes undervisning i personlig udvikling og procesorienteret målsætning, der her og nu, samt på sigt, udmunder i tilrettelæggelse af mål og handleplan for egne problemstillinger, egen fremtid og tilværelse, med særlig henblik på at tage ansvar for egen situation, udarbejde personlig handleplan for indtrædelse og fastholdelse på arbejdsmarkedet.” Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Standardisering - individualiseringen og kommercialiseringens paradoks Signalet fra marked og stat er på overfladen frit valg og muligheden for at udvikle os efter vores egne ønsker Men det er i høj grad også en standardisering af krav og en indsnævring af muligheder for unge Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering Vi befinder os i et ideologisk vadested mellem ’frit valg’ og øget styring og kontrol, der udmønter sig i uigennemskueligheder og dobbelte signaler Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Inklusions- og eksklusionsmekanismer I praksis fører individualiseringen, kommercialiseringen og standardiseringen til en voldsom sortering og udgrænsning Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering

Behov for en sammenhængende ungdomspolitik Den ensidige vægtning af det økonomiske perspektiv er forfejlet både ift de unge og ift sit eget mål Hvad der synes umiddelbart økonomisk hensigtsmæssigt – at stramme op – fører til at de unge, der i forvejen kan fortsat kan, men også til at mange unge kommer ud på psykisk, adfærdsmæssigt og praktisk dybt vand Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering