VISL – begrænsninger og styrker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Advertisements

Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Progression i samfundsfag
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra formel til funktionel undervisning
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
Ledelse i Praksis – 4. aften
Introduktion til Sprogpakken
Handicap, idræt og social deltagelse
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
- fortsat midt i en flekstid?
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Skriftlighed og læring
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Siddestilling og CP-børn
Dansen omkring handicapbegrebet
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Bjarne Christensen Ribe Seminarium
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
SPROG PÅ RYBNERS Medialisering i sprogundervisningen – Sprogudviklingsprojekt i samarbejde med sprogforskere fra universitetet Wikier
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
- et udviklings- og dialogværktøj
Madkamp - DM i madkundskab
INDSKRIVNINGSMØDE.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Personligheden og selvet
Velkommen til forældremøde
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Humanistisk sundhedsforskning
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 3. december 2013 v/ Pædagogisk konsulent.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Bachelorprojektvejledning?
Læring gennem registrering og indberetning
Engelskfagets metoder
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Essay.
Infomøde om synteseopgaven
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Præsentationens transcript:

VISL – begrænsninger og styrker Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium dansk tysk dansk som andetsprog (en fortid med ’dansk som fremmedsprog’) p.t. international koordinator og koordinator af fjernundervisningen (Mädchen für alles) gammel VISL bruger

Et sprogsyn i Dansk som andetsprog Sprog er kommunikation – dette betyder bl.a. at Sprog er en form for social interaktion med (mindst) en afsender og (mindst) en modtager Sprog indeholder et budskab Sprog forekommer i en tekstuel og situationel sammenhæng Sprog har et formål Kan betragtes som vellykket, hvis modtageren har forstået det budskab, afsenderen ønskede at formidle Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Kompetencer Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Interaktionistisk informationsbehandlingsmodel Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Hvad kan VISL ikke? Diskurskompetencen kan kun vanskeligt belyses via brug af VISL som et ’nøgent’ element Pragmatiske elementer kan kun vanskeligt belyses via brug af VISL som et ’nøgent’ element Strategisk kompetence kan kun vanskeligt eller næppe belyses via brug af VISL som et ’nøgent’ element Semantiske betragtninger vanskelige at behandle i VISL … Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Hvad kan VISL da? Den grammatiske kompetence! Spørgsmålet er da, hvor meget grammatik mennesket har brug for? Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Forestillinger om grammatikkens rolle i sprogtilegnelsen 1 Man skal huske, at teorier om andetsprogstilegnelse IKKE er de andetsprogslærendes adfærd, men det mentale system, som ligger bag adfærden Man kan ikke forstå grammatik og grammatiske fænomener, uden at se dem i lyset af kommunikative funktioner Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Forestillinger om grammatikkens rolle i sprogtilegnelsen 2 Chomskys skelner mellem Kompetence: sprogbrugeres ofte ubevidste viden om sproget og Performance: udøvelsen af kundskaberne i faktisk brug Indoptagelsen af de øvrig elementer (diskurskompetence, pragmatisk kompetence etc.): kommunikativ kompetence Det er altså umuligt at isolere kompetencerne Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Forestillinger om grammatikkens rolle i sprogtilegnelsen 3 Den kommunikative undervisnings huskeseddel: Fokuser både på indhold og form Præsenter sproget i en kontekst Alle sprogets kompetenceområder er interrelaterede Brug de fire færdigheder: lytte, tale, læse, skrive som gensidigt afhænge størrelser og medtænk alle kompetenceområder Arbejd så vidt muligt med autentisk materiale, autentiske kommunikationssituationer etc. Søg at underbygge elevernes hypotesedannelse og sproglige iagttagelsesevne og tilbyd grammatiske forklaringer som støtte Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Forestillinger om grammatikkens rolle i sprogtilegnelsen 4 Hvilket grammatikbegreb taler vi om? 1. Regelsystemet ’an sich’ – uafhængigt af beskrivelsesmåden (’langue’)? 2. Grammatikken ’i hovedet’ (den mentale kompetence)? 3. Beskrivelsen af regelsystemet? 3.a. Beskrivelsen af regelsystemet i de lingvistiske grammatikker? 3.b. Beskrivelsen af regelsystemet i de didaktiske og pædagogiske grammatikker (brede opfattelser af komponenterne i ’grammatik’)? Forholdet mellem 3.a. og 3.b.er interessant i vores sammenhæng, men også mellem 2 og 3 Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Forestillinger om grammatikkens rolle i sprogtilegnelsen 5 Krashens tilegnelsesteori – i de tidlige versioner med en skelnen mellem indlært og tilegnet viden Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Et syn på grammatik og grammatikundervisning 1 Man må altså skelne mellem den deskriptive, den normative grammatik og intersprogsgrammatikken Et didaktisk udgangspunkt: Man må tage udgangspunkt i et holistisk syn, der ser sprogtilegnelsen, herunder tilegnelse af et korrekt sprog, som en individuel proces, der kan forløbe efter bestemte mønstre ’For at være med i spillet, må man kende dets regler’ Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Et syn på grammatik og grammatikundervisning 2 Den pædagogiske og didaktiske grammatik skal i høj grad tilpasses elevbaggrund og –forudsætninger (barn, ung, voksen, personlighed, skolebaggrund, sproglig baggrund etc.) Læringsstil og alder vigtigste faktorer i besvarelsen af ’hvor meget’ grammatik og ’hvordan’ grammatik skal indgå i undervisningen Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

VISL og de lærerstuderende 1 VISL har de nødvendige dyder, der karakteriserer ’instructional technology’ Fleksibel Fremmer autonomi, men kan bruges i fællesskab Differentierende Relativt overskueligt Etc. Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

VISL og de lærerstuderende 2 Åbner en verden af muligheder for sammenhænge og sammenligninger Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

VISL og de lærerstuderende 3 Introduktion til VISL nødvendig Teknisk introduktion Introduktion til terminologi Knyttet til mere traditionelt arbejde med sproglig opmærksomhed Øvelser fx i ordklasser og syntaks Komparative analyser Deltagelsespligtige opgaver med inddragelse af VISL fx i forbindelse med intersprogsanalyse Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005

Tak for opmærksomheden Bjarne Christensen, CVU Vest, Ribe Seminarium VISL møde, ÅDAS, 7. april 2005