Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
God trivsel = God læring
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
- Hvad kan I forvente som forældre?
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Dagens program En workshop – hvor alle har mulighed for at byde ind. Oplæg i plenum Små summespørgsmål Opsamling i plenum Hvilke vanskeligheder har vi,
Relationer – børn imellem
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion - vision eller modebegreb i den pædagogiske debat Lone Beyer SIKON 2009.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det Inddragende Netværksmøde
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Formål: at skabe varige, positive forandringer i levevilkår, deltagelse og inklusion for mennesker med handicap   Organisationerne: Hovedparten af.
Præsentationens transcript:

Skolens fællesskab er for alle

Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle systemer til inklusion Inklusion er ikke et fysisk/geografisk begreb, men netop et ”mindset”. Inklusion handler om respekt for mangfoldighed; om at se, møde og interagere med hinanden. Det er en forudsætning for at ændre ”mindsettet” ”ind i øje – ind i sind”

Inklusion er rigtigt, men vanskeligt. Der er mange udfordringer… Forældre til børn med handicap er bekymrede Forældre til børn uden handicap er bekymrede Vores egne medlemsorganisationer tænker ikke nødvendigvis det samme, når vi taler om inklusion. De er derfor også bekymrede… Vores udgangspunkt er, at inklusion begynder ”fra neden”

Handicap er mange ting – og inklusion antager mange former… Behov for nuancering Stor forskel på et barn med fx autisme, hørenedsættelse, ADHD, blindhed, fysisk handicap, udviklingshæmning, ordblindhed eller… Og stor forskel på, hvad der skal til for at inklusionen lykkes. Kendskab og anerkendelse af barnets funktionsnedsættelse er en forudsætning for inklusion

De vigtigste forhold at ændre ift. inklusion: Mødet Aktiviteterne Respekten Alle skal være med. Det er en forudsætning for at skabe ligeværdig og ligestillede relationer og samvær.

Danske Handicaporganisationers projekt: Skolens fællesskab er for alle Formål: Bidrage til en frugtbar inklusionsproces gennem holdningsafdækning, holdningsbearbejdning og inddragelse af de bekymrede stemmer Vi informerer, udbreder kendskab til gode eksempler på god inklusionspraksis, og giver konkrete værktøjer til at kunne agere inkluderende i hverdagen

Indsatser i projektet Indsats over for børnene Børnenes vinkel på inklusion i projektet Lokale aktiviteter Aktiviteter i medlemsorganisationerne

Hvad gør vi i projektet for at overkomme udfordringerne? Går i dialog Synliggør gode erfaringer Giver guides/praktiske anvisninger på god inklusionspraksis Positive budskaber