Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Workshop almene boligdage
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Old timers and newcomers
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
En konflikthåndterende kultur
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Nyt ansvar.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør, EUR.ING,
Analyse- og udviklingsmodel
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Risici for SAPA-projektet
NOEA/Aalborg Universitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Sociologi – Individ og samfund
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Dan Zielke og 1.
Gruppeudviklingssamtaler
Refleksioner og opsamling ift. i går
Læse/studiegrupper.
- et udviklings- og dialogværktøj
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Personligheden og selvet
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Den lærende organisation
Sponsering Kapitel 7.
Selvledelse (Empowerment)
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Samarbejde og konflikter
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør EUR. ING, Projektleder, Konfliktmægler Udarbejdet af Lars Kristensen.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Redskaber og overvejelser
Præsentationens transcript:

Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål Gensidigt påvirker hinanden Føler samhørighed Opfatter sig selv som en gruppe Et team kan desuden Selv identificere og løse opgaver Selv forny sine kompetencer

Fordele ved team-arbejde Synergi => gruppemedlemmerne inspirerer gensidigt hinanden, så at gruppens samlede løsninger bliver bedre end de enkelte løsninger lagt sammen

Ulemper ved team-arbejde Negativ effekt kan opstå hvis medlem(mer) er negative overfor projektet eller modarbejder eller udfører social loafing Yder mindre end de ellers ville, fordi de er i en gruppe ? Ansvaret flyttes over på teamet De kan ikke se om det er mig, der har lavet noget Jeg skal sikre mig at de andre laver mindst lige så meget som jeg!

Gruppens eksterne miljø Organisationens mål og strategi Er mål og strategier motiverende eller hæmmende? Formelle regler Bureaukratiske eller til hjælp for teamet? Organisationskulturen Sætter rammerne for teamets udfoldelse Belønningssystemer Belønnes gruppen?

Input og output Input: Arbejdsopgaver Teammedlemmernes ressourcer Hvis komplekse brug for team kompetence, hvis enkle ”gruppe kompetencer” Teammedlemmernes ressourcer Kompetencer Uddannelse, erfaring kan bestemme success Personligheden Samarbejdsvillige, også ved uenighed, mange stjerner kan have svært ved samarbejde.

Teamets struktur Størrelse Sammensætning: Optimal størrelse afhænger af opgavens karakter samt gruppemedlemmernes kompetencer 3-4 oftest optimal ved simple opgaver, flere ved komplekse opgaver, dog max 6-8 Sammensætning: Faglige kompetencer Skal dække opgavernes løsning, medlemmerne kompletterer hinanden Rolle i samarbejdet En af måderne er tests, f.eks Belbin

Samspil - Roller Roller Rollekonflikt Formelle (udpegning) Uformelle Forventninger som omgivelserne har til en persons adfærd, og som den person påtager sig Formelle (udpegning) Uformelle ”Forventninger fra teamet” ”Som testet til” Rollekonflikt

Normer Regel eller forventning til en persons adfærd i en given situation Formelle regler Arbejdsgange, regler, procedure (nedskrevet) Uformelle regler Ikke formuleret/nedskrevet, opstået over tid Gruppen vil ofte presse medlemmerne til at overholde normerne, og belønne via positive sanktioner, hvis ikke udsætte dem for negative sanktioner

Prestige Renommé Status Den værdi der følger den formelle rolle Jo højere placeret, jo mere prestige Renommé Hvor godt rolleudfyldelsen er, og hvorvidt normerne opfyldes Status Rangmæssig placering i gruppen Statussymboler signaler status

Høj effektivitet og synenergi, konstruktiv kritik Arbejdet fungerer, der er dannet normer. Alle har fundet deres rolle. Usikkerhed om mål og midler, lidt nervøse Positive forventning, høflighed, hvem skal være leder?

Klarest lederskab, god ved enkle opgaver Arbejdstilfredshed

Forskellen mellem de to modpoler Cirklen Er aktiv, uden lederskab, uorganiseret, fejlende men tilfredsstillende for medlemmerne Ved komplekse opgaver (indrestyring) Hjulet: Er mindre aktiv, klart lederskab, godt og stabilt orienteret, færre fejl men utilfredsstillende, dog ikke for C Ved simple opgaver, ydrestyring

Intra-gruppe konfliktløsning

Tilpassende Positivt: Forbedrer relationen, skaber goodwill Bevarer harmonien Negativt: Giver afkald på egne ønsker Tab af bidrag/indsats

Undvigende Positivt: Køber tid (til du kan ”vinde”?) Reducerer spændinger Negativt: Beslutninger tages uden om dig

Kompromis Positivt: Kunne gøre indrømmelser Kunne forhandle Negativt: Laveste fællesnævner

Konkurrence Positivt: Kræver sin ret Kender magtspillet Negativt: Lærer ikke noget nyt Utilfredshed fra andre

Samarbejde Positivt: Lærer/evner at lytte og forstå Forbedrer relationer Identificerer løsninger Negativt: Unødvendig tidsforbrug ved ligegyldige sager

Konfliktløsning mellem team - intergruppe Forhandling der forhandles til en løsning ved brug af konfliktstilene Fælles opgave der skabes en følelse hos begge partere af det er en fælles opgave af at få løst konflikten (kompromisset) Pres udefra der gribes ind udefra og forlanger en løsning

Proces Consulting er en tankegang der skal hjælpe ledere og teams med at vurdere og forbedre deres processer En ekstern konsulent observerer teamet og kommer med forslag til hvordan gruppen kan forbedre kommunikation, roller, problem løsning mv.