Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
Skolerådet 2012.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Kandidat speciale i almen pædagogik af Looqi Schmidt PI/SPS Ilulissat
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Qaasuitsup Kommunea Projekt fjernundervisning. Historik  Beslutning i udvalget for Kultur, Undervisning og Fritid at mulighederne for fjernundervisning.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Evaluering.
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Drejebogen til eksamen på idræt B
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Sprogpakken Praksisopgaven.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Læring og inklusion i skolen
”Giv læreren en stemme”
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Sunds skole Evaluering
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
implementering af sprogbaseret undervisning
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Opfølgning på personalemøde Input fra runden med dilemma-kort.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
…………Skal blive så dygtige som de kan
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Opsøgende VEU.
Oplæg om pædagogisk forvaltning af fjernundervisning.
Præsentationens transcript:

Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -

Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelser er et instrument til at  Understøtte implementering af folkeskoleforordningen  Udvikle lærernes kompetencer  Udvikle undervisningen For at Sikre eleverne større udbytte af undervisningen

Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelser kan  Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.)  Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog mm.)  Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk

Qaasuitsup Kommunea bygder  Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning  Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE MOTIVATION REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT

Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelse er vigtigt - især i reformperioder – for at forandre og udvikle - Fag - Pædagogik - Undervisningsmetoder - Læringssyn - Samarbejdsformer mm.

Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser, uddannelser, udviklingsforløb er vigtige men  Koster penge og lærertimer  Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må afvejes og prioriteres

Qaasuitsup Kommunea bygder Institut for Læring optager kun anbefalede ansøgere Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre: 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren

Qaasuitsup Kommunea bygder PRIORITERING kan fx ske ud fra:  Hvordan klarer eleverne sig?  Hvilke udfordringer står vi overfor?  Hvilke områder på skolen er der behov for at løfte?  Hvilke indsatsområder har vi?  Hvilke/hvor mange elever vil det gavne?  Hvilke behov har enkelte lærere?

Qaasuitsup Kommunea bygder Prioritering på baggrund af Hvilke tiltag vil give den største effekt for eleverne?  Kurser  Videreuddannelser  Supervision  Udviklingsforløb  Fjernundervisning  Rejselærer  Skemaomlægning

Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan var kursusaktiviteten i kommunens byskoler?  Store forskelle mellem skolerne Ingen kurser efter 2006/mange kurser og videreuddannelser  Store forskelle mellem lærerne Fra næsten ingen til kurser  Mange kurser i specialundervisning  Få kurser i matematik  Få kurser i humanistiske fag

Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan var kursusaktiviteten i kommunens bygdeskoler? Forskelle mellem skolerne Ingen kurser efter 2005/ mange kurser og videreuddannelser Store forskelle mellem lærerne Fra ingen til kurser Mange kurser i specialundervisning Høj kursusaktivitet Ingen markante forskelle i kursusaktivitet i by og bygd

Qaasuitsup Kommunea bygder  Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling?  Hvordan sikrer I faglig og pædagogisk udvikling blandt alle ansatte?  Hvordan kan I støtte udviklingen i alle bygder?  Hvordan bruger I lærere med videreuddannelser og andre resursepersoner i distriktet?  Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?