Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelser er et instrument til at Understøtte implementering af folkeskoleforordningen Udvikle lærernes kompetencer Udvikle undervisningen For at Sikre eleverne større udbytte af undervisningen
Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelser kan Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.) Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog mm.) Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk
Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE MOTIVATION REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT
Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelse er vigtigt - især i reformperioder – for at forandre og udvikle - Fag - Pædagogik - Undervisningsmetoder - Læringssyn - Samarbejdsformer mm.
Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser, uddannelser, udviklingsforløb er vigtige men Koster penge og lærertimer Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må afvejes og prioriteres
Qaasuitsup Kommunea bygder Institut for Læring optager kun anbefalede ansøgere Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre: 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren
Qaasuitsup Kommunea bygder PRIORITERING kan fx ske ud fra: Hvordan klarer eleverne sig? Hvilke udfordringer står vi overfor? Hvilke områder på skolen er der behov for at løfte? Hvilke indsatsområder har vi? Hvilke/hvor mange elever vil det gavne? Hvilke behov har enkelte lærere?
Qaasuitsup Kommunea bygder Prioritering på baggrund af Hvilke tiltag vil give den største effekt for eleverne? Kurser Videreuddannelser Supervision Udviklingsforløb Fjernundervisning Rejselærer Skemaomlægning
Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan var kursusaktiviteten i kommunens byskoler? Store forskelle mellem skolerne Ingen kurser efter 2006/mange kurser og videreuddannelser Store forskelle mellem lærerne Fra næsten ingen til kurser Mange kurser i specialundervisning Få kurser i matematik Få kurser i humanistiske fag
Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan var kursusaktiviteten i kommunens bygdeskoler? Forskelle mellem skolerne Ingen kurser efter 2005/ mange kurser og videreuddannelser Store forskelle mellem lærerne Fra ingen til kurser Mange kurser i specialundervisning Høj kursusaktivitet Ingen markante forskelle i kursusaktivitet i by og bygd
Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling? Hvordan sikrer I faglig og pædagogisk udvikling blandt alle ansatte? Hvordan kan I støtte udviklingen i alle bygder? Hvordan bruger I lærere med videreuddannelser og andre resursepersoner i distriktet? Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?