Oplev igen forårsforelskelsen – med din partner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Oplev igen forårsforelskelsen - med din partner 1. aften: Forelskelse
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Anerkendende refleksion
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Livets Ord April 2012.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Baggrunden for indførelsen af PALS
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Er mit barn klar til skolestart ?
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
Oplev igen forårsforelskelsen - med din partner 2
Jeg støtter barnet ved:
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Seksualpolitik.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse i forskellige retninger
Læreren som læringsleder
Hvordan man bekæmper mobning
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Team Nordahl og Skibet Skole
Konflikter og kommunikation
Længsel Temadag om menneskets følelser
Erich Fromm om kærlighed
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Kommunikationskursus
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Oplev igen forårsforelskelsen – med din partner 3. aften Samhørighed

Aftenens pointer Bag enhver konflikt og frustration ligger der et skjult behov – en drøm, der længes efter at gå i opfyldelse – et kald dybt indefra, der venter på at blive set, hørt og forstået At have et godt parforhold handler ikke om, hvordan vi skændes – men om hvordan vi er sammen, når vi ikke skændes Elsk med hinanden. Flyt evt. konflikter ud af soveværelset. Giv hinanden lov til at lege, udforske jer selv og hinanden, opleve intimitet og nærvær og fyldes af fred og energi. Kræver ofte planlægning og en lås på indersiden af soveværelsesdøren! En fælles, fyldig og ambitiøs mission og vision for parforholdet fungerer som stærkt kit ”People with the highest expectations for their marriage usually wind up with the highest quality marriages” (John M. Gottman, 1999) “Acknowledging and respecting each other’s deepest, most personal hopes and dreams is the key to saving and enriching your marriage” (John M. Gottman, 1999) Samhørighed bygger på individuation at vi er forskellige, er afgrænsede, kender os selv godt og har et accepterende og nøgternt syn på os selv – løbende går egne veje og tilbringer tid alene til fordybelse såvel som på fællesskab skabt gennem fælles interesser, nysgerrighed, støtte og opbakning, beundring, ømhed og taknemmelighed Se kriser som fantastiske muligheder for at udvikle og berige forholdet. Nogle gange skal gamle roller, mønstre og ”enigheder” sprænges for at noget nyt og mere sandt kan opstå. Noget skal forgå for at skabe plads til at noget andet kan spire frem og vokse.

Konfliktnedtrapning - hvordan man kommer ud af fastlåsthed – også ved vedvarende uoverensstemmelser Som Gottman siger: 69% af parrets konflikter kan ikke løses. De har rod i jeres forskellighed og jeres medbragte bagage fra fortiden Men man kan komme ud af konflikternes fastlåshed sådan: Find ind til de bagvedliggende behov og en drømme Aktuelle konflikter og frustrationer skal ses som symboler på noget dybere Måske stammer de fra din barndom, noget du længes efter at genetablere eller mønstre du ønsker at bryde Drømme og behov kan per definition ikke være gode/onde, rigtige/forkerte. De er bare.. Drømme og behov skal anerkendes, respekteres og sammen må I som par finde veje til at opfylde dem – sammen eller hver for sig Ved konkret konflikt: Nedskriv problemet, og hvilke af jeres behov/drømme, der trigger det Nedskriv hvilke områder, I hver især ikke kan give jer på (ikke til forhandling) Nedskriv så, på hvilke områder I hver især mener, at I kan give jer (til forhandling) Endelig nedskriv et midlertidigt kompromis, som I indenfor en aftalt tidsramme vil afprøve. Anerkend, at det grundlæggende problem ikke nødvendigvis løses af den grund Mine behov og drømme Til forhandling Ikke til forhandling

Dit selv er skabt – og udvikler sig - i spændingsfeltet mellem Selvudfoldelse Tilpasning Selvstruktur Formål: At skabe en kærlig og forudsigelig mor (og far) Afgrænsning Tilknytning (Isolation) (Sammensmeltning) Fundamentale behov Ofte modsætninger (hvis selvhævdelse => miste tilknytning, hvis tilknytning => selvudslettelse

Selvværd Nøgternt, nuanceret og accepterende syn på selv Kvantitativ dimension Hvor godt kender du dig selv? Kvalitativ dimension Hvordan har du det med det? Hvad er selvværd? Væren Værdi Ikke det vi gør, men den vi er Udvikles gennem anerkendelse, spejling og fravær af fordømmelse, vurdering, kritik såvel som ros

Kittet, der styrker parforholdet Parterne lader sig påvirke Ligeværd Parterne vender sig mod hinanden Lægger mærke til kærlige intentioner Glimt i hverdagen – opmærksomhed fra dag til dag Beundring og værdsættelse Kan lide hinandens selskab Mange gode minder Ære og respekt Indgående kendskab til hinandens væsen, tanker, fortid, drømme osv.

Sundhed/ Formål med (par)terapi Forskellige skoler når frem til det samme: Anne-Lise Løvlie Schibbye (psykodynamisk) ”Afgrænset fællesskab” Sundhed er når parterne deler og oplever et intersubjektivt fælleskab og kan afgrænse sig fra hinanden Imago (integrativ skole) ”Bevægelighed” Sundhed er forbundethed, der giver plads til forskellighed/individualitet Joseph Zinker (gestalt) ”Et godt team” Sundhed er, når parret er i stand til at etablere kontakt, få deres behov opfyldt og nå til en afrunding ”Only truly autonomous persons can have ”hot” relationships (confluent relationships destroy the spirit”