Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Svend Gønge-skolens værdier...
At bruge disse to ord rigtigt
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Darum skole 4. november 2013.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Ledelse i forskellige retninger
Samarbejde og konflikter
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Socialisering Kapitel 5.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SUF - gevinstrealisering
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Meningsskabelse som relationskompetence
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret

Hvis du synes Lone Thellesens foredrag var spændende så klik ind på www.dacapoteatret.dk og læs om vores uddannelsesaktiviteter i Dacapo Working Live Centre

”Læring foregår ofte i et ubevogtet øjeblik.” Steen Larsen

”Jeg tror nok, jeg tænker bedst, når jeg står op.” Smed fra G&M

Måske ændrede pausen og det at flytte sig dialogen og relationerne mellem alle i gruppen.

W O R K I N G L I V E

Hvorfor Working Live? Fordi det er i hverdagen, det sker! Live i de konstant skiftende møder mellem mennesker. Live hvor ideer og vilje til konkrete forandringer uforudsigeligt spirer frem. Live hvor synspunkter og motivation mødes og brydes, ny mening opstår og udvikles, initiativer tager fart eller støder på grund. Live i uformelle møder med kunder og kollegaer og – i heldige tilfælde – i vel- tilrettelagte processer og strukturer.

Working Live handler om at være til stede – sammen. At deltage i og bidrage til det der opstår i de relationer, man netop nu er en del af. Levende samtaler mellem mennesker. Øjeblikke hvor der skabes ny indsigt og nye handlemuligheder. Udfordringen: At være åben overfor det, der dukker op – og samtidig tro mod den omhyggelige planlægning.

Mellem strategi og virkelighed Kan med fordel gentages Strategi Som leder skal man kunne skifte mellem niveauer og improvisere Udfordringer Dilemmaer Konflikter Mening Implementering Hver situation er unik og gentages ikke. Virkelighed

Vi lærer hele tiden. Vi lærer af vores erfaringer. Vi lærer i samspil med andre. Vi lærer noget, der er godt – og vi lærer noget, der ikke er så godt. Læring er alt det, der sker.

Evne til at: - bære tvetydighed - handle i sociale konfliktsituationer - kunne leve med dilemmaer - udnytte mangfoldighed - tro uden at vide - være socialt ansvarlig i sine nære omgivelser - være globalt ansvarlig Jens Berthelsen, ”Dilemmaet som lærer.

Det han laver er personaleledelse, det er implementering.

At skabe læringsmiljøer hvor direktionerne opdager og anerkender det, der faktisk sker i deres egne organisationer.

Organisationskulturens betydning for læringsmiljøet.

En uhåndgribelig størrelse som med fordel kan gøres meget konkret.

Brug konflikter og dilemmaer til at blive klogere, lære noget sammen og der igennem finde veje til at ændre kulturen.

Sig altid godmorgen. Spørg altid en af de gamle til råds selv om du ved besked. Husk hønen kommer før ægget. Hold aldrig pause alene. Vær aldrig den sidste der går fra pause. Gør dig ikke klog på noget - -

Emotionelle færdigheder Relationskompetence Emotionelle færdigheder

Hvad betyder alle de her uudtalte normer for kulturen, og hvilke læringsmiljø skaber det?

Perspektivbytte Hvordan er det at være ny her Perspektivbytte Hvordan er det at være ny her? I har givet disse gode råd i den bedste mening. Hvad tænker I?

Ud af den dialog kan der vokse nye muligheder for gensidig respekt og forståelse. Nye relationer mellem nye og gamle som åbner op for en meget vigtig læring.

Hvad er lærende processer, og hvordan understøtter man dem i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete?

Fokus skifter fra at designe resultater til at designe processer Fokus skifter fra at designe resultater til at designe processer. Nye situationer – nye muligheder – nye fletværk.

Værktøjet er spørgsmål.

Fokuser mere på at skabe energi end på at lave handlingsplaner.

Udfordring: Decentralisering, kommune med 80 ledere.

Mellem strategi og virkelighed Kan med fordel gentages Strategi Som leder skal man kunne skifte mellem niveauer og improvisere Udfordringer Dilemmaer Konflikter Mening Implementering Hver situation er unik og gentages ikke. Virkelighed

Vær opmærksom på den legitimitet, der udvikler sig undervejs.

En stor kommune. Nyt ledelsesgrundlag, nyt toplederteam En stor kommune. Nyt ledelsesgrundlag, nyt toplederteam. Et stykke papir, der skal gøres levende blandt 1100 ledere og 20.000 ansatte.

Lad de forskellige perspek-tiver folde sig ud, undersøg dem sammen med deltagerne. Hvad er den næste samtale, der bør tages? Med hvem? Hvor?

Tag vare på koblingen mellem det strategiske og det operationelle niveau.

At invitere forskelligheder ind i en god blanding – overvejes hele tiden nøje. Læg jer ikke fast på hvem der er de rigtige folk.

Er I med på at have ansvaret for en proces, der ikke kan styres, fordi den ”slippes løs” og forfølger ideerne, energien og skaber netværkene undervejs?

Undgå fastlåste opfattelser af incitamentsstrukturer Undgå fastlåste opfattelser af incitamentsstrukturer. Folk der involveres / inviteres er ivrige efter at deltage i skabel-sen af nye muligheder, der giver deres egen identitet og relatio-ner til virksomhedens udvikling et skift.

Nyt fokus: At lære noget nyt er tæt forbundet med det at tage en chance, hvor man ikke kender resultatet. Måske skete der noget andet, end man havde ventet eller ønsket eller troet. At blive gode til at anerkende og opdage lærende processer, der opstår spontant.. At designe og starte lærende processer som en del af det daglige arbejde.

At fokusere mere på at skabe energi end på at lave handlingsplaner At fokusere mere på at skabe energi end på at lave handlingsplaner. At invitere forskelligheder ind i en god blanding – overvejes hele tiden nøje. Læg jer ikke fast på hvem der er de rigtige folk. At undersøge og udforske hvad der sker, både undervejs og bagefter. At lede efter den legitimitet, som udvikler sig undervejs.

At undgå fastlåste opfattelser af incitamentsstrukturer At undgå fastlåste opfattelser af incitamentsstrukturer. At undgå en fuld dagsorden – selv om det er mest trygt at have det. At stille spørgsmål frem for at give forslag og svar. At give plads til pauser, uenigheder eller følelser.

”Jeg kan mærke, at jeg har lært noget i dag ”Jeg kan mærke, at jeg har lært noget i dag. Jeg ved ikke, hvad det er, men jeg ved, det er vigtigt.” 55 årig tyrker, Coloplast 2001