Koncern HR, Organisation og Ledelse www.ol.rm.dk At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nina Tange Aarhus Universitet
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Energi- & Vandværkstedet
Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv
Hvad gør livet værdifuldt?
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Anette Schjødt Thorsen
Den gode klasse Forældrenes rolle
Arbejdspladsudvikling
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Innovation og iværksætteri
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Talentinternat modul 3..
Stress og ledelse.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Kick-off: Hele Ledelser
Procesværktøjer.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Workshop Sund By Netværket
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
SUF - gevinstrealisering
Centralforeningen for Stampersonel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
3-timersmødet 2018.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010

2 ▪ Formål med workshop Introducere en enkel ramme, du kan benytte hver gang du leder møder Tilbyde nogle ankle og brugbare principper for effektiv ledelse af møder

3 ▪ Agenda Introduktion – formål med workshop Enkle principper for ledelse af møder Gruppearbejde og øvelser til overførelse i praksis

4 ▪ Teorien om differentiering og integration Systemer og organisationer udvikler sig, når de lykkedes med at erkende og integrere forskelle

5 ▪ Definitioner Differentiere: At skelne, klassificere, definere, separere At isolere, ekskludere og afvise det, som er anderledes Integrere At gøre til én, harmonisere, blande så det medfører enighed At centralisere, orkestrere så det medfører kontrol Systemer transformeres, når de differentierer uden at ekskludere, og når de integrerer uden at enighed er en forudsætning

6 ▪ 10 principper for at lede og facilitere møder med mere effekt At lede møder Få hele systemet i rummet Kontroller hvad du kan, og giv slip på det du ikke kan kontrollere Udforsk ”hele elefanten” Lad deltagerne være ansvarlige Find fælles grundlag Mestre kunsten at subgruppere At lede dig selv Bliv ven med din angst (utålmodighed) Væn dig til projektioner Vær en tillidsfuld autoritet Lær at sige nej (for at ja skal give mening) ”Don’t just do something – Stand there!” Ten principles for Leading Meetings that Matter Marvin Weisbord and Sandra Janoff

7 ▪ Få hele systemet i rummet Definér hvad det hele system er ift. mødets formål: A – Autoritet til at handle R – Ressourcer (som f.eks. kontakter, tid, penge) E – Ekspertise på de områder der behandles I – Information om emnet som ingen andre har N – Nødvendig at involvere Match tid og rum realistisk til formålet Giv deltagerne tid til at udtrykke sig Tænk Differentiering / Integration (D/I) i planen 3x3 regel (3 funktioner x 3 org.niveauer) - hvis det ikke er muligt at få alle med! Princip 1: Få hele systemet i rummet

8 ▪ Udøv maksimal kontrol før mødet -Kend din rolle -Klarlæg formål -Sikre at deltagerne er relevante for mødet -Brug subgrupper til at differentiere og integrere synspunkter -Planlæg at hver gruppe rapporterer -Tillad tilstrækkelig tid til opgaven Princip 2: Kontrollér hvad du kan Deltagere Mål Tid

9 ▪ Roadmap for facilitering FOKUS: Strukturændring (ikke adfærdsændring) ROLLE: Filosofisk – ikke teknisk SYSTEMTRANSFORMATION: Differentiering og integration 4 versioner af differentiering/integration: 1.Organisation 2.Gruppe 3.Undergruppe 4.Selv

10 ▪ Selv-ledelse i grupper Processtyrer: Sikrer at alle, som ønsker at tale, bliver hørt Referent:Nedskriver/fastholder talerens ord Fremlægger:Fremfører gruppens arbejde/rapporterer Tidsholder: Holder øje med den tid, der er til rådighed

11 ▪ Opgave (30 min. i grupper) 1)Med udgangspunkt i trekanten: forklar hvad dine erfaringer er mht. de 3 faktorer og hvordan de var i spil på hhv. det gode møde og det dårlige møde 2)Lav en best practice liste relateret til de 3 elementer? Præsentér listen i plenum Deltagere Mål Tid

12 ▪ Betingelser for succes Alle idéer er gyldige Lytte Al information er tilgængelig og offentlig Kontrollér tidsrammen Giv plads til alle synspunkter Hold opgaven i fokus og i centrum Hav det sjovt!

13 ▪ Møde ledelsesevner 1.Find en associeret til en person som tager en risiko 2.Hjælp personer med at identificere subgrupper og skab dialog mellem dem selv 3.Lav runder for at personer kan differentiere sig for dem selv 4.Konsultér gruppen, når den er kørt fast om hvad der skal gøres (der er altid én der ved!) 5.Invitér personer til at tale i mindre grupper og rapportere hvad der blev sagt til hinanden 6.Stop møder (Nuclear option) – ”Vi behøver ikke blive ved” – ”Jeg vil ikke spilde jeres tid”

14 ▪ Øvelse Op og stå – luk øjnene Visualisér en gruppe I har faciliteret en proces for/med. Forestil jer at det er i slutning af en drøftelse. I skal nu alle sige (når vi siger 3): har I mere at tilføje? Ræk hånden op, når du kan mærke, at nu vil du tage ordet igen og komme videre