Metode: Det gode projekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Større Skriftlig Opgave
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Skriftlige opgave kom IT
Almen studieforberedelse
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Projektvejledning på performance-design
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Synopsis.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Sådan bruger du præsentationen
SKABELON.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Videnskabeligt projekt
SRO 2018 hHx.
- og hvordan du undgår dem…
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Metode: Det gode projekt Marts 2012 Metode: Det gode projekt

Vi starter med forsiden – HUSK! Navn på alle gruppemedlemmer Semester og uddannelse Projektets titel URL til jeres produktion Evt. andre relevante serviceoplysninger 7. april 2017

Projektet Et projekt er principielt set en mini-udgave af de øvrige tekst-formater i den akademiske verden: Den videnskabelige tekst Projektet BA-projektet Specialet Ph.D.-afhandlingen Doktor-disputatsen

Disposition På MUL prøver vi på at efterligne genren så godt som muligt. Men! Vi er nødt til at gøre den på vores egen måde, for at det hænger sammen.

Typisk indholdsfortegnelse Indledning Problemfeldt Problemstilling Problemformulering Afgrænsning 7. april 2017

Typisk indholdsfortegnelse Metode Overvejelser over fremgangsmåde Præsentation af udviklingsmetode Præsentation af øvrige værktøjer Evt. læsevejledning (beskrivelse af, hvordan rapporten er opbygget) 7. april 2017

Typisk indholdsfortegnelse Analyseafsnit Nødvendige analyser (her vil man fx gennemføre situationsanalysen, målgruppeanalyse, udvikling af persona, scenarie etc.) Beskrivelse af udviklingsprocessen Trin i designprocessen (baseret på analyserne) Præsentation af andre relevante overvejelser baseret på 7. april 2017

Typisk indholdsfortegnelse Overvejelser vedr. interaktionsmæssig opbygning Tests Konklusion Litteraturliste Evt. appendix 7. april 2017

Disposition Indledning Problemfeldt Hvor er vi henne, hvad er emnet for opgaven i bred forstand, hvor starter afgrænsningen? (Samfundsniveau) Problemstilling Første indsnævring – vi bevæger os mod det konkrete problem… Problemformulering Hvordan kan dine interesser og din undren formaliseres? Det gælder både om at være præcis, dvs. tydelig, og om at foretage en afgrænsning: Hvad skal med og hvad skal ikke med?

Vedr. Problemformulering Læs mere om problemformuleringer her: http://www.skrivopgave.dk/problemformulering (Jeg er dog ikke enig i, at problemformuleringer kun kan formuleres som spørgsmål. Man kan også starte en PF: Vi stiller os den opgave… 7. april 2017

Disposition Indledning, fortsat ... Selektionskriterier eller afgrænsning Hvorfor er dit med i stedet for dat - hvad berettiger udvælgelsen? Metode Hvilke analyseværktøjer og evt. teorier vil du bruge? Fortæl, hvordan du vil gribe analysen an ”gearskift” Hvordan kommer læseren fra s. 1 til s. XX? Hvad er der i vente?

Disposition Krop Analysen Analyse betyder egentlig ”skille ad”, hvorimod syntese betyder ”samle”. Det er vigtigt at have en god balance mellem at skille ad og samle (måske på en ny måde).

Vigtigt! Disposition Afslutning Litteratur, appendix, m.v. Opsummering/konklusion Perspektivering Videre arbejde Litteratur, appendix, m.v. Vigtigt!

At konkludere ... Del-konklusioner Konklusion Godt som arbejdsredskab Men: ikke altid velegnet til selve teksten (måske bliver den sådan lidt for fysikrapport-agtig ...) Eksperimenter med den rette form (opsamlinger) Konklusion Svar på din problemformulering!

Litteraturliste (Ex.) Alter, Jonathan: “The Weird World of Secrets and Lies”, in Newsweek, nr. 22, 1998 Bolter, Jay David and Richard Grusin: Remediation. Understanding New Media, Cambridge, Mass. 1999 De Certeau, Michel: The Practice of Everyday Life, Berkeley 1984 [1974] Elmer, Greg: Profiling Machines: Mapping the Personal Information Economy, Cambridge, Mass. (in press),

Litteraturliste (forts.) Vær systematisk! Husk at få alle kilder med – inkl. artikler, hjemmesider etc. Vedr. hjemmesider: “google.com” er ikke nok! Sørg for at få hele url’en med! samt datoen, hvor I ser hjemmesiden (de kan jo ændre sig løbende) Tag samtidig et print af siden og vedlæg det i bilag! 7. april 2017

Fodnoter Hver gang I referer til noget, I har set i bøger, hjemmesider eller andre kilder, bør der komme en fodnote! Alle de kilder, I nævner i fodnoter, skal også kunne findes i litteraturlisten Eksempel på fodnote: 1Se i øvrigt Wisler m.f. Usability p. 22. 7. april 2017

Formalia En god opgave er en balancegang mellem form og indhold Det nytter ikke noget, dine tanker er enormt gode, hvis dit sprog er rodet, og dine pointer er uargumenterede osv. KONSISTENS: brug de samme slags fodnoter hele vejen igennem, samme stavemåder, samme citatpraksis, samme bla og samme bla. DETTE PUNKT GIVER DIG MINDST EN KARAKTER!!

Perspektiver Har du stødt på en interessant film, bog, en god idé - osv. - fornylig? Måske er det relevant for din opgave Perspektiver gerne - men hold styr på tangenterne.

Til sidst Husk at skrivelyst, nysgerrighed og begejstring smitter: læseren kan også mærke det! Men husk også, at dårligt sprog, sjusk, uensartethed og ”sloppy” argumentation trækker ned, UAGTET HVOR MANGE GODE IDÈER DU ELLERS MÅTTE FÅ! Husk: I dømmes på jeres formidlingsevne Husk: I dømmes (også) på jeres evne til at strukturere et stof Husk: I dømmes på jeres forståelse for emnet OG jeres vilje til og sans for at bære en selvstændig ide igennem og argumentere for den

Stil Det hele ligger i variationen ... Brug gerne lidt frækt sprog, men kun FÅ GANGE Understreg gerne pointer ved gentagelser, men IKKE HELE TIDEN Henvis gerne til dig selv (f.eks. at du i næste afsnit vil gøre sådan og sådan, men IKKE KONSTANT) Veksle mellem korte og lange sætninger, begyndelser, synonymer osv. En god opgave skrives igennem flere gange - HUSK: den sidste ”åh, jeg gider ikke mere” ’koster’ en karakter ...!

Og til allersidst! I er multimediedesignere! Der stilles krav til, at jeres rapport er lige så veldesignet som jeres digitale produkt. Kæl for detaljerne – det giver ikke ekstra. Men det modsatte trækker ned. I øvrigt kan I finde eksempler på projekter på biblioteket! 7. april 2017