Segmentering på producentmarkedet Simon, Mette og Mathias
Karakteristika på producentmarkedet B2B – ingen konsument Professionelle indkøbere samt beslutninger Langvarige relationer Rationelle beslutninger
De tre delmarkeder Det industrielle marked Mellemhandlermarkedet Varer indgår i fremstilling Mellemhandlermarkedet Videresælges uforarbejdet Det offentlige marked Salg til offentlige virksomheder (Staten, regionerne, kommunen)
Segmenteringsvariable Geografiske og demografiske Beliggenhed, branche og størrelse Produktionsvariable Teknologi, service og rådgivning Indkøbsvariable Beslutningstræffere, leveringssikkerhed og prisniveau
BUILD-UP BREAK-DOWN Udvælgelse af kunder Produktet udvikles - Ud fra virksomhedens idé Produktet udvikles - Ud fra kernekompetencer Produktet udvikles - I samarbejde med kunden Kundegrupper vælges - Ud fra nuværende produkter
Build-up tankegangen Build-up kan også kaldes efterspørgselsorienteret segmentering Kundens behov og ønsker er i centrum Kundetilpassede produkter
Break-down tankegangen Kaldes også udbudsorienteret segmentering Finder kunder, hvis krav ønsker og behov passer til produktet Udgangspunktet er produktet
Kilder http://www.itrojka.dk/SogS/figur/kap_26.pdf https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0CEkQFjAG&url=http%3A%2F%2Fmaterialeplatform.emu.dk%2Fmaterialer%2Fpublic_downloadfile.do%3Fmat%3D26876592%26id%3D26876591&ei=0FV3UrroKNDDswb_qoGQAQ&usg=AFQjCNF2tzLxLAIqgjVOaJRrkSNgEHFouA&sig2=bEbKXUk4abKhhHdOWQTzcg&bvm=bv.55819444,d.Yms&cad=rjt