2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Kilder Rienecker, L & Stray Jørgensen. P (2000). Den gode opgave : håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. Samfundslitteratur RieneckerStray Jørgensen Rienecher, Lotte (2004). Scribo : version 2. SDamfundslitteratur Pipa, T (2004). Navigations- og informationskompetence på Det Humanistiske Fakultet Lokaliseret på World Wide Web august, ompetence%20KB.pdf Skov, A [u.å.]. Emnesøgningsprocessen Wallin, J Lange, B. [u.å]. Medicinsk litteratursøgning Lokaliseret på World Wide Web august
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Program Vidensøgning og informationshåndtering/Mai Et eksempel/ Birgit Læringsmetroen/Mai, Birgit Sundhedsbasen – vitabasen/Mai Bibliotek.dk – den danske artikelbase/infomedia/Mai Cinahl/Birgit Søgeprofil i relation til emnet/Birgit Øvelser
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Program Vidensøgning og informationshåndtering Fagbeskrivelse Litteratursøgning som en vedvarende proces – og en integreret del af opgaveskrivningen Informationskompetence
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Sundhedsbasen - vitabasen Læringsmetroen Sundhedsbasen - vitabasen Indhold Læsning af referencer
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Danmarks Nationalbibliografi Bibliotek.dk Indhold Farvoritfunktionen Bestilling af materiale Læsning af referencer
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Lovgivningsmæssige ramme Debatter – avisartikler mv Hvad findes om emnet på landets biblioteker Forskning i DK Videncentre og specialbiblioteker Udlandet - forskning ”Gråzone litteratur” Sundhedsportaler Kilderne er mangeartet og kan ændre sig i processen Patienter indlagt på fler- sengsstuer – tavshedspligt
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Litteratur- og informationssøgning som en central og integreret del af opgaveskrivningen Løbende og vedvarende process – ikke et enkelt punkt i et liniært forløb, men indgår i opgaveskrivningens forskellige faser
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Litteratur- og informationssøgning som en central og integreret del af opgaveskrivningen Der kan være forskellige formål med litteratursøgningen på de forskellige stadier i processen med opgaveskrivningen
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Litteratur- og informationssøgning som en central og integreret del af opgaveskrivningen Er du ved at åbne interessefeltet Når fokus ligger fast
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Litteratur- og informationssøgning som en central og integreret del af opgaveskrivningen Der er ikke én rigtig måde at udføre litteratur- og informationssøgning på Der er ikke én rigtig måde at integrere litteratur- og informationssøgningsdelen i arbejdet med problemformuleringen og opgaveskrivningen
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Litteratur- og informationssøgning som en central og integreret del af opgaveskrivningen De krav, der stilles til opgaven har betydning for litteratur- og informationssøgningen Videnskabeligt niveau Hvor mange sider forventes inddraget Omfang og tid for aflevering
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Problemformuleringen og søgeprofilen For at kunne vælge sine informationskilder, skal der være en skriftlig formulering af emnet
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Søgeprofilen og problemformuleringen Søgeprofilen i sammenhæng med problemformuleringen – som en iterativ og eksperimentel process
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Litteratur- og informationssøgning som en central og integreret del af opgaveskrivningen Hvilken informations- og litteraturbehov giver problemformuleringen anledning til? Er der brug for faktuelle oplysninger Empiri andre har bearbejdet Teori og begreber Hvilke (andre) fagdicipliner kan inddrages Videnskabsteori
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Søgeprofilen og problemformuleringen Hvad ved du allerede?
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Problemformuleringen og søgeprofilen Søgeprofilen Hvilke emneord? – og emneordsfraser vil du bruge til at søge og finde det ønskede materiale? Udvid eventuelt med centrale ord/begreber fra problemets kontekst Hvordan er de centrale ord og begreber placeret i forhold til andre ord og begreber
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Problemformuleringen og søgeprofilen Find søgeord på det sprog du vil finde materiale på Vær opmærksom på at nogle ord har en entydig betydning
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Søgeprofilen og problemformuleringen I hvilken TYPE materiale vil jeg starte min søgning?
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Søgestrategien Valg og fravalg af informationskilder
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Søgestrategien Baggrundsartikler Den danske artiklebase/bibliotek.dk Anmeldelser Anmeldelsesbasen/aviser/tidsskrifter Informedia – SKODA
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Søgestrategien Cinahl