Den anerkendende interviewform

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nina Tange Aarhus Universitet
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
10 Roser til dig.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Ledelse og kollega-adfærd
Forudsætninger for en god samtale
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Hvordan spørger man anerkendende?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Om at spørge.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Den anerkendende interviewform JUFRAR seminar Den 29. og 30. januar 2004

Rollerne ? A B ! C D Interviewede Interviewer Reflekterende Idéfanger mah: ? A B ! Reflekterende Idéfanger C D

Processen fase 1: 20 min – Udforskning (med timeouts) fase 2: 5 min – Indspil fase 3: 5 min – Åben dialog og afrunding

Tips til processen Interviewer: Vær nærværende Vær nysgerrig og undrende Dvæl ved det, der giver mening for interviewede Hold samtalen på sporet Prøv at holde egne meninger/løsninger tilbage! Giv tid til refleksion Pas på med at blive låst fast i papiret

Lytteniveauer Niveau 1 - fokus på dig selv Du lytter og tænker, hvad betyder det for mig - alt kommer igennem dine værdier, tanker, mønstre og du laver dine konklusioner. Niveau 2 - fokus på den interviewede Du lytte mere intenst og søger efter mening bag ordene gennem, hvordan tingene siges, hvor er der energi i stemmen og krop. Niveau 3 – lytter med alle sanser Du er fokuseret og åben og tom for forstyrrelser, men guidet af sagen og den interviewede, så du kan stille gode spørgsmål, der kan gøre den interviewede klogere på sig selv, sin viden og muligheder.

Spørgsmål 1. Afdækning og afgrænsning (scanning) 2. Undersøgelse af sammenhænge (uddybning) 3. Se muligheder og nye vinkler (perspektiver)

Spørgsmål Stil spørgsmål der hjælper til at søge og forstå at gå i dybden at åbne og opdage nye veje at mærke hvad der opleves rigtigt at finde de(n) rigtige handling(er)

Spørgsmål Lukkede Kan du gøre RAR-forløbene mere praksisrelaterede ved at gå i dialog med virksomhederne? Kan din leder se mulig-heder for at arbejde anderledes med virksomhedskontakten ? Åbne Hvilke muligheder har du for at komme til at arbejde med virksomhedskontakt i RAR-forløb på en anden måde? Hvilke muligheder tror du din leder ser for udvikling af virksomhedskontakten?

Spørgsmål Lukkede Åbne Er deltagerne tilfredse efter gennemført forløb? Er virksomhederne tilfredse med det deltagerne lærer under uddannelsesforløbet? Åbne Hvad roser deltagerne mest når forløbet er gennemført? Hvad sætter virksomhed-erne mest pris på at deltagerne arbejder med under forløbet?

Spørgsmål Informations- søgende/lineære Undersøgende /cirkulære Hvilke væsentlige faktorer giver liv og kraft til arbejdet med øget virksomheds-kontakt i RAR-forløb? Hvad er dine muligheder for at ændre på kendte arbejdsgange? Undersøgende /cirkulære Hvordan kunne andre uden for organisationen tydeligt se eller opleve det gode resultat i RAR- forløbet? Hvilke forslag tror du x-virksomhed har til ander-ledes kontakt mellem skole og virksomhed?

Spørgsmål Informations- søgende/lineære Undersøgende /cirkulære Hvilke faktorer og/eller personer gør det muligt at lave gode ledighedsforløb? Hvad synes du er det mest spændende ved at arbejde med RAR-forløb? Undersøgende /cirkulære Hvordan kan det blive muligt for dig at bidrage til at I opnår flere/nye suc-ceser ved kommende RAR-forløb?

Anvendelighed Hvornår Når der er behov for klarhed på en arbejdssituation – f.eks. - Tvivl om vejen og situationen - Uafklarede sammenhænge - Behov for nye vinkler på kendte arbejds- opgaver

Interviewers rolle Interviewer stiller nysgerrige, undrende spørgsmål, der gør interviewede klarere på (= kontrakten): Hvad der lykkedes? Hvad der gjorde, at det lykkedes? Hvordan eksemplet kan perspektiveres og evt. transformeres ind i nye sammenhænge?

Reflekterende rolle Opgaven er at reflektere over de perspektiver, den interviewede har lagt frem. Den reflekterende person kan bringe nye vinkler/perspektiver på banen

Idéfangers rolle Idéfanger noterer alle idéer ned på post-it’er igennem hele processen Idéerne tager udgangspunkt i de metoder og kvaliteter/styrker (hos enkeltpersoner eller i organisationen) som interviewet tilvejebringer Idéerne kan også være af mere associerende oprindelse Ingen vurdering her – men en masse idéer! Brainstorm!!!