Klæder skaber folk Viden skaber resultater

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Dialog og læring i klagesager
Uddannelse til tværfaglighed
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Fagidentitet Takt eller utakt mellem uddannelse og arbejdspraksis.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Design – en definition Dyrehaveskolen.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Konsulentservice Ejendom Hvordan er virkeligheden?
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Christian Worm – Direktør i Koncern Plan, Udvikling.
Sygeplejerskeuddannelsen
Virksomheder - definition
Status Palliativ indsats Danmark
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Uddannelseskonference 9. november 2012 Katja Kayser Koncerndirektør, Region Hovedstaden 9. november 2012.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Faggruppen Ledelse, Kompetence og Organisation DELTAGELSE I JOBMESSER - EN VEJ TIL PROFILERING OVERFOR POTENTIELLE MEDARBEJDERE Ole Møller Teknisk Direktør.
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Visionen og personalets tarv Konkrete bud fra en TR.
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Workshop om organisatoriske udfordringer & strukturelle løsninger v/ projektleder Helle Stuart.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
 Ledelsesfagligt grundforløb  Personligt udviklingsforløb  Strategisk ledelse  Magt og etik  Ledelse og coaching  Kommunikation og ledelse  Sundhedsvæsenets.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Sundhedsøkonomi og sårbehandling Hvilke tanker gør man sig i KL? v./ chefkonsulent Tina Jørgensen.
Kort præsentation Jesper Holmelund Jørgen Peter Ærthøj
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
Lederkonferencen 9. juni 2010
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Sygepleje og fagidentitet
Sundhedsaftale III status
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Niels Würgler Hansen Chefkonsulent, områdeansv. for specialeplanlægning Arbejdet med specialegennemgangen
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
MTV af Demens: Organisation
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Klæder skaber folk Viden skaber resultater v/ Annette Blok-Olesen, MLP Kvalitetskonsulent Rengørings- og Serviceafdelingen God dag og tak for invitationen til at komme her på konferencen og tale om uddannelse. Som klæder skaber folk, har jeg ingen tvivl om, at uddannelse skaber resultater forstået som kvalitet i opgaven – at man har de faglige kompetencer, der skal til for at løse opgaven. Min afdeling er en del af hospitalet og vi varetager rengøring- og serviceopgaver og har mere end 300 ansatte. Vi kæmper en kamp for at synliggøre vigtigheden af rengøring og skabe kvalitet i opgaveløsningen ved, at vores medarbejdere som minimum er uddannet som rengøringsteknikere. Det er jo en myte, at rengøring – det kan enhver varetage. Heldigvis med DDKM’s indtog errengøringen løftet ind i en standard, der er altså krav til hvad vi skal leve op til på de forskellige niveauer i hospitalet, så kan man jo altid diskutere overliggeren, som skaber en del debat pt i medierne, men i det mindste har vi skal krav og en fælles overligger. Det er vi rigtig rigtig glade for, fordi det er med til at løfte rengøringen som et fag og sætte fokus på, at det centrale i rengøringen er jo netop, at få smittekæden til at hoppe af/ få den brudt, så hospitalerne er sikre ift. patienter og medarbejdere. Det er derfor nødvendigt, at vi har et uddannelsestilbud til de medarbejdere, der skal varetage rengøringsopgaven. Mit oplæg tager fat på, at der fra regeringens side er besluttet at rydde op i erhvervsuddannelserne, som blandt andet rummer et nyt uddannelsestilbud som erstatning for den nuværende rengøringstekniker og serviceassistentuddannelse. Det er den oprydning jeg tager fat på fordi, der er lagt op til en ny sundhedstekniker uddannelse, hvilket jeg mener giver anledning til bekymring. Jeg vil fremstille bekymringen og lægge op til debat, hvem skal være den ift. rengøringsopgaven på hospitalet, hvem forestiller vi os, skal varetage opgaven ud i fremtiden?

Udviklingstendenser i forhold til behov for uddannelse Hospitalernes funktion fremadrettet Kommunale ordninger eller eget hjem At diagnosticere og behandle patienter i den akutte fase Det betyder kortere indlæggelsestid Den videre pleje og behandling Ovenstående får konsekvenser for personalesammensætningen i både primær og sekundær sektor

Et paradigmeskifte Et skifte fra den omsorgsprægede tankegang til borgerperspektiv og patientempowerment Tilgangen til opgaverne fremadrettet i sundhedsvæsenet Krav til sammenhæng i patientforløb, som plejepersonale skal uddannes til at varetage i samarbejde med patient/borger og dennes netværk

Eksempler på fremtidens opgaver indenfor serviceområdet Forskellige plejestøttende opgaver Organisering af patientforløb Specialiserede opgaver Overgang fra hospital til hjem/kommune Rengøring Assistere ved operationer Varetage sterilfunktion og mange andre Udvidede serviceopgaver

Hvilke politiske budskaber er der på uddannelse indenfor Rengørings- og Serviceområdet? Historik Danske Regioner udgav i 2012 et uddannelsespolitisk strategi med anbefalinger om udvikling af de sundhedsfaglige uddannelser indenfor bl.a. erhvervsuddannelsesområdet Efterfølgende er der iværksat arbejdsgrupper til at konkretisere anbefalingerne Disse er nedfældet i et notat med ”umodne” ideer En af arbejdsgrupperne har arbejdet med ideer til uddannelsen Sundhedstekniker

Hvad rummer de ”umodne” ideer fra notatet? Et sundhedsfagligt grundforløb Notatet rummer ikke kun bekymrende ideer, men også nogle rigtige gode tiltag. Jeg vil tage ja-hatten på og starte med dem. hvor samtlige sundhedsfaglige erhvervsuddannelser samles i en fælles indgang, hvor grundforløbet er det samme Service italesættes som fag, præger elevernes selvforståelse og sætte fokus på, hvorfor servicerollen er vigtig i forhold til den samlede opgave omkring patienten, idet alle medarb i shv skal yde service overfor patient, borger jog pårørende.

Ideen med fælles sundhedsfaglig grundforløb Opbyggelse af en sundhedsfaglig identitet med fokus på Hvad vil det sige at arbejde i sundhedsvæsenet? Hvordan forholder man sig til og agerer i forhold til andre mennesker? Patienter/pårørende Kolleger Tværfaglighed Uddannelsen er sammen med nogle af de faggrupper, man senere skal arbejde sammen med Opbyggelse af en sundhedsfaglig identitet er supervigtig ift det fremtidige tværfaglige samarbejde med alle de faggrupper som servicemedarbejderne møde i hospitalet. Fokus på De opgaver, der varetages Hvordan sundhedsvæsenet er struktureret Hvilke værdier danner grundlag for opgaveløsningen i sundhedsvæsenet (ikke hospitalsvæsenet). Det skulle gerne være sådan, at der opleves et fælles ansvar i forhold til opgaveløsningen

Notatets forslag til: Fremtidige fag profiler indenfor Serviceområdet Sundhedstekniker trin 1 Ingen reelle forslag til opgaver, der kunne varetages på dette niveau Sundhedstekniker trin 2 Speciale i patientservice Speciale i intern service Operationsteknik Sterilopgaver Bekymringen ligger i f t, hvad notatet lægger op til skal løses af opgaver: For det første kan man efter grundforløbet uddanne sig til sundhedstekniker på trin 1, men der gives ingen reelle opgaver, der tænkes løst på dette niveau, selvom grundforløbet indeholder fag, der indikerer nogenlunde samme niveau som den nuværende rengøringstekniker uddannelse – altså kan man løse rengøringsopgaver Så er der sundhedstekniker trin 2, hvor man kan vælge mellem 4 forskellige spor – plejeopgaver, opgaver ifm overgange, fast vagt, døende patienter, speciallejring, gangtræning L- lager logistikopgaver, kontorservice, auditorie funktione, vægter og udvidet specialrengøring – billedteknologi og teknologi på OP – genbehandling af medicinsk udstyr

Det ser ud som om, der er et gab mellem profil og opgaver FOKUS på vores historie i SHV Fra generalist til specialist Bekymring her på kanten af en uddannelsesreform for EUD Ingen af de fire specialiseringer er møntet på løsning af rengøringsopgaven. Hvordan sikrer vi en fortsat kvalitet i opgaveløsningen rengøring? Er det medierne der skal drive os rundt i manegen med hensyn til synliggørelsen af rengøringens betydning? Når opgaver sammenblandes (opgaveglidning indenfor faggrupperne) – hvem har så ansvaret for opgaveløsningen? Nødvendig med specialist frem for generalist uddannelser for at matche den øvrige opgaveløsning i hospital / kommune

Kunne SHV’s serviceopgaver kvalificeres med: En selvstændig rengøringsuddannelse?

Hvad er jeres holdning tanker og holdninger om emnet?

Efteruddannelse versus vedligehold af viden Opgøre kompetencebehov og se på, hvilke kompetencer er der i organisationen ”Tailormade education” Transfer af viden Plan for, hvordan gøres brug af den formelle viden i organisationen Translation af viden Iværksættelse af plan