OPI Uddannelseskoncept for offentlige medarbejdere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Lederudvikling.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Det udvidede klasserum
Vi gennemførte en række interview ifm
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Kommunikation alvor og sjov
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
MindLab 07 MindLab Involverer borgere og virksomheder i at udvikle nyskabende offentlige løsninger.
Forretningsmodel.
OPI Lab SCN som udviklings- og innovationsplatform Velkommen til OPI-kursus.
Potentialevurdering.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Quality Management Systems
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Stedet som indgang til digital forvaltning
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Et OPI samarbejde YOKE interaction design / Århus Kommune, MSO.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
Jette Bangshaab, UCN projektleder, Lab. X
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Ny regering, nye tider – dag 1
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
OPI -en vej ind i kommunen 23. marts 2015, kl – Gunhild Sander Garsdal Projektchef Væksthus Hovedstadsregionen 1.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SKABELON.
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Effektmåling - kvalitative målepunkter
MISSION Vores mission er, at:
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoden brugerstyret behandling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

OPI Uddannelseskoncept for offentlige medarbejdere

OPI som udviklings- og innovationsplatform Velkommen til OPI-kursus

Dagens program  Introduktion til og definition af OPI  Baggrunden for OPI  Aktørerne i et OPI  Kvalifikationer og kompetencer i et OPI samarbejde  Nyttige OPI-værktøjer  Cases  Opsamling og afslutning

Mål for dagen  at vide hvad OPI er  at opnå forståelse for, hvorfor det at arbejde med eksterne samarbejdspartnere er en del af det at arbejde hos os  at forberede alle på at deltage i samarbejder med eksterne aktører

Offentlig Privat Offentlig-privat innovation (OPI) er et samarbejde mellem den offentlige sektor og private virksomheder med henblik på at udvikle nye produkter eller serviceydelser til det offentlige marked. OPI

 Kompleksiteten i samfundet stiger – efterspørgsel efter individuelle løsninger  Stort uforløst potentiale i spændingsfeltet mellem den offentlige sektor og det private erhvervsliv – Den nordiske velfærdsmodel som forståelsesramme  Den demografiske udvikling med flere ældre mennesker og færre i den erhvervsaktive alder kræver mere effektive løsninger  Omkostningsniveauet i Danmark gør, at vores konkurrenceevne ligger i de innovative og videnstunge produkter og løsninger

De tre bundlinjer i et OPI-projekt  Øget effektivitet i de kommunale ydelser  Bedre oplevet kvalitet for borgerne  Vækst for virksomhederne Løsningerne skal effektivisere den offentlige sektor, have markedspotentiale og sikre kvaliteten for borgere og personale (

 Virksomhederne får viden og indsigter til nye løsninger, der skaber vækst og forhåbentlig er træfsikre i relation til slutbrugerne  Kommunerne får effektive velfærdsløsninger, der optimerer den kommunale service og herigennem forhåbentlig tilfredse borgere/brugere  Medarbejdere og andre involverede får styrkede kompetencer i innovation og samarbejde på tværs af sektorer  Forsknings- og uddannelsesinstitutionerne får mulighed for at udvikle viden tæt på praksis med henblik på at kvalificere professioner, uddannelse og forskning i et tæt samspil med øvrige samarbejdspartnere og tæt på slutbrugerens hverdagsliv/dagligdag

 At parterne arbejder ud fra både fælles og forskellige målsætninger o Samarbejde om vækst og velfærd  At vi måske ikke altid mener det samme, selv om vi tilsyneladende siger det samme  At OPI er reguleret juridisk o Ligebehandlingsprincippet o Habilitet – ny og gammel viden - tavshedspligt o Statsstøtte o Rettigheder til det udviklede  At OPI indeholder etiske dilemmaer, men måske også kan rummes af den etik, som vi normalt reflekterer ud fra

 Deltagerne er udviklingspartnere, der sammen udforsker nye innovative løsninger på fælles definerede problemer  Der skal være nytænkning og udvikling af de offentlige løsninger  Tager udgangspunkt i eller søger at opnå et dybt kendskab til brugernes behov  Høj grad af brugerinddragelse – enten gennem direkte involvering af slutbrugeren eller ved involvering af offentlige medarbejdere, der fungerer som ”ambassadører” for slutbrugerne og samtidig sikrer faglig kvalitet i løsningen.  Åbent, tværfagligt samarbejde  Eksperimenterende  Samudviklende (co-creation)

Brugerinddragelse er generelt kendetegnet ved, at  Afdække og identificere behov  Sætte retning på løsningen  Drive processen på brugernes præmisser  Screene og få nye ideer Når der er eksterne samarbejdspartnere skal vi særligt overveje;  Hvem er de bedste brugere at inddrage?  Knytter der sig etiske problemstillinger til håndteringen af at give private virksomheder adgang til grupper af borgere, som måske er ressourcesvage og samtidig give disse grupper af borgere mulighed for at blive hørt?  Hvor meget direkte kontakt skal der være mellem de private virksomheder og brugerne, og kan man illustrere brugerbehov på alternative måder?  Er vi enige om fortolkningerne på den konkrete brugerinddragelse? Diskussion i plenum: Hvad skal kendetegne brugerinddragelsen hos os ?

 Hvorfor er OPI interessant for vores sted?  Hvilke samarbejder har vi generelt med eksterne aktører – private virksomheder, forskere, andre offentlige aktører osv.?  Hvorfor er OPI interessant for vores eksterne samarbejdspartnere?

OS Ekstern partner Pårørende, interesse- organisationer osv. Kommune/region

 Mål ◦ Hvorfor vil EP indgå i et OPI ?  Ønsker ◦ Hvad vil EP konkret have ud af et OPI med os?  Forventninger ◦ Hvilke forventninger har EP til os?  Bidrag ◦ Hvad kan EP bidrage med til et OPI ? Ekstern partner

Hvorfor indgår virksomheder i OPI ?  Udvikle nyt produkt  Afprøvning af idé/idéudvikling  Tilpasse eksisterende produkt  Afprøvning af eksisterende produkt  Dokumentation for produktets effekt  Faglig udtalelse/anbefaling af produkt  Andet Hvorfor indgår forskere i OPI ?  Sikre datagrundlag/observationer til brug i forskning  Indsigt i stedets praksis/dagligdagen hos os  Mulighed for at afprøve teorier  Andet Ekstern partner

Hvilket output ønsker virksomhederne ?  Feedback fra brugere  Faglig sparring med medarbejdere  Data som dokumenterer et produkts effekt  Mulighed for at demonstrere et produkt over for potentielle købere  Andet Hvilket output ønsker forskerne ?  Et validt dokumenteret datagrundlag – kvalitativt og kvantitativt  Faglig sparring med medarbejdere omkring forskning  Forskning tæt på praksis og borgere/brugere  Andet Ekstern partner

Data: En samling af information, som typisk er resultatet af erfaring, observation, eksperimenter eller en mængde af præmisser. (Wikipedia) Kvantitativ data er data, man kan tælle eller måle. Det optræder samtidigt i en ensartet form og eventuelt i store mængder. De giver bredde og overblik. Et eksempel på kvantitativ data er statistiske datasamlinger og registre. Kvalitative data er en datatype, der fortæller om de fænomener, der ikke kan tælles og måles. Dataene bruges i kvalitativ analyse og indsamles ofte ved et kvalitativt forskningsinterview. Data er detaljerede og giver dybde og helhedsforståelse af specifikke forhold og står ofte for sig selv. Der kan ikke uden videre generaliseres ud fra kvalitative data. Dataene bidrager ofte til udvikling af teorier og hypoteser.

Ustrukturerede: (Kvalitative) Opslag på sociale medier s og sms Billeder og film Klager og kommentarer Debatfora osv. Strukturerede (Kvantitative) Registre Kartoteker Målinger Indberetninger Statistikker

”Hvis forrige århundredes gennembrud var evnen til at observere fysiske objekters sammenspil – tænk på røntgen og rader – så bliver dette århundrede kendetegnet ved en ny evne til at observere mennesker gennem de data, de deler.” Andreas Weigend, leder af Stanfords Sociale Data Lab

Data Analyse Information Forståelse Viden Handling

Mængde af data Variation af data Aktualitet af data Værdien af data Værdien af data fremkommer ved kombinationen af

Hvad er virksomhedens forventninger til os?  Fortrolighed/tavshedspligt/tillid  Adgang til autentisk miljø/dagligdagen  Adgang til vores netværk  Garant for validt datagrundlag  Andet Hvad er forskerens forventninger til os?  Adgang til autentisk miljø/dagligdagen  Faglig sparring omkring forskning  Garant for validt datagrundlag  Andet Ekstern partner

Hvad er virksomhedens bidrag til os?  Bedre produkter og løsninger for borgere og medarbejdere  Inspiration/nytænkning omkring dagligdagen hos os  Andet Hvad er forskerens bidrag til os?  Ny dokumenteret viden  Synliggørelse af tavs viden  Mulighed for refleksion over egen praksis  Udbrede kendskabet til os  Kvalitetsstempel  Andet Ekstern partner

 Mål ◦ Hvorfor skal vi indgå i et OPI?  Ønsker ◦ Hvad skal vi have ud af et OPI?  Forventninger ◦ Hvad skal EP opfylde for at vi vil indgå i et OPI?  Bidrag ◦ Hvad kan vi bidrage med til et OPI? OS

Øvelse  Reflekter over forventninger og etiske overvejelser – inddrag gerne egne faglige erfaringer, både ift. egen hverdag og samfundsmæssige aspekter. OS Hvad er vores forventninger til virksomheder og forskere ?  At de …

OS Hvad er det vi bidrager med til samarbejdet med virksomheder og forskere ? Øvelse Hvilke kompetencer kan vi bringe i spil ?  Faglighed og erfaring ?  Tværfaglighed ?  Daglige observationer ?  Personlige kompetencer ?  Organisatorisk, administrativ(e) og ledelsesmæssig kompetence og viden ?  …

Hvordan fortæller vi med få ord eksterne partnere hvem vi er?  Hvad er det vigtigste hos os?  Hvad er det særlige ved os?  Hvad er det specielt, vi kan?  … OS

Eksempel på teknologisk udviklingsprojekt: Den usynlige cykelhjelm

Afprøvning af gangvogn En producent af gangvogne har henvendt sig for at få afprøvet og evalueret deres produkt, primært med det formål at få dokumentation, som producenten kan bruge over for deres udenlandske forhandlere, og sekundært for at udvide deres målgruppe og måske videreudvikle gangvognen. Diskuter hvordan vi kan indgå i dette samarbejde.

OS Virksomhed Uddannelses institution BrugereKommune

Opsamling på case  Muligheder i projektet?  Udfordringer ved projektet?

Det analytiske kamera En virksomhed har henvendt sig til os, fordi de gerne vil have afprøvet et nyt system, der kan hjælpe med at opbygge bedre relationer mellem mennesker på botilbud og andre steder, hvor man ”ikke selv har valgt, hvem man vil være sammen med”. Producenten er mødt op for at præsentere sit produkt. (se bilaget; Oplæg til case 2 – Direktørens tale) Diskuter om vi kan indgå i dette samarbejde.

Opsamling på case  Muligheder i projektet?  Udfordringer ved projektet?

Nåede vi målene for dagen?  at vide hvad OPI er  at opnå forståelse for, hvorfor det at arbejde med eksterne samarbejdspartnere er en del af os  at forberede alle på at deltage i samarbejder med eksterne aktører

Tak for i dag Kom godt hjem