”Buddhas veje” Af Peter Elsass

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Formularer (Access, del 3)
Chris Argyris f
Det autentiske menneske
A-refreshment lørdag, den
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Mindfulness og mental sundhed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Problemer eller udfordringer.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Gruppeudviklingssamtaler
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
... til dig med rygsmerter - MODIC FORANDRINGER (tryk pil t.h. )
Østens religioner og kosmologi – forskelle og ligheder Samsara (Hind. + buddh) Det kosmiske spiralkredsløb 1.
Forventningens glæde.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Målrettet kommunikation
De 6 kerneprocesser i ACT
At motivere til forandring
Sådan udvikler du din tro til modenhed
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Bevidsthed Naturens trappestige
Præsentationens transcript:

”Buddhas veje” Af Peter Elsass Slideshow til siderne: 15-25, 153-234. Hovedvægt lagt på ”vise sentenser” samt overblik.

Slideoversigt Buddhistisk praksis ældgammel (3) Buddhisme og psykoanalyse (4) Forudsætningsforhold (5) Det personlige materiale (6) Begge metoder kan… (7) Forskellige mål (8) Kognitiv terapi (KA) og buddhisme (9) ACT og buddhisme (10) ACT i hovedtræk (11) ACT og dobbeltheden (12) KA versus ACT (13) ACT’s ”selv” (14) Kunsten at leve lykkeligt (15) Paradokset (igen) (16) Dharma: Lojong (17) Prajna Karuna (18) Meditationspatologier (19)

Buddhistisk praksis ældgammel ”Det er ambitiøst at tro, at den buddhistiske praksis, som har bevist sin berettigelse i mere end tusind år, kan tilføjes afgørende nyt fra vestlige psykologi… Omvendt har den vestlige psykoterapi glæde at at importere buddhistiske praksisser i kognitiv behandling.” (153) Der er ingen enkelstående betegnelse for mindfulness i den buddhistiske lære. Vi tager dele af den buddhistiske praksis ud og kalder det mindfulness, men når vi vil føre det tilbage til buddhismen, bliver det til noget andet.” (229)

Buddhisme og psykoanalyse Analysen betragter optagethed af spiritualitet som en forsvarsmekanisme. (162) Fra en buddhistisk position er forsøget på at skille det hellige fra det profane kernen i dilemmaet ved at være menneske. (163)

Forudsætningsforhold ”You have to be somebody before you can be nobody” (163) Englers: Det forudsætter et vist mål af modenhed at praktisere meditation. Dvs. først færdiggøre terapi, så udforske det spirituelle. Epstein: Dynamisk forudsætningsforhold. Ontologisk emptiness skal ikke forveksles med psykologisk empitness (165).

Det personlige materiale… Brown & Engler (1986): Falder graden af psykologiske problemer efter et retreat? Nej! Kernen af angst og konflikter opløses ikke ved vedvarende meditation. Måske er forklaringen, at vore lidelser er ”en ny type lidelser”. F.eks. lavt selvværd og selvhad (167).

Begge metoder kan… … Arbejde med at udvikle en positiv opfattelse af jeget, en kapacitet for intimitet og en kreativ, engageret måde at være i verden på. Dvs. komplementaritet på en lang række områder.

Forskellige mål… Psykoterapi: Indsigt, autonomi, symptomlettelse. Spirituel praksis: Åbenbaring, emptiness. ”Jeg’et”: Jeg’et som både subjekt og objekt, i en position af hverken/eller. Altså: ”Da jeg opdagede, at jeg på en og samme tid var både i og bag Verden, indså jeg, at jeg var befriet for alle ønsker og frygt.” (169)

Kognitiv terapi og buddhisme ”Romantisk knæfald… en uforpligtende henvisning til buddhisme... Pragmatisk og forenklet over for metoderne.” (171) Dog er der enkelte som f.eks. Teasdale et al, 1995 og Williams et al, 2007, 114 & 137, der ikke forenkler: ”Vi bestræber os ikke på at slappe af, men er optaget af at udvikle og kultivere vores opmærksomhed og vågenhed.”

ACT og buddhisme ACT har et perspektiv, at psykologisk sundhed er en proces, hvor livet folder sig ud i overensstemmelse med bevidst valgte værdier, samtidig med at man holder en ikke forsvarspræget kontakt med sin historie med alle den private domæner af tanker, følelser, erindringer og kropsfornemmelser.” (173)

ACT i hovedtræk Reducere kognitiv sammenblanding. Konfrontere omkostninger ved den konflikt, en undvigelse skaber med klientens værdier. Lære accept og parathed. Eksponering af besværlige tanker, følelser og kropsoplevelser. Opretholde kontakt til transcendent oplevelse af jeg’et. Afklare livsværdier. Handle i overensstemmelse med værdier vha adfærdsmæssige strategier. Jfr. citat (øvelse) s. 174.

ACT og dobbeltheden ”Lidelse er en uomgængelig del af livet og forstærkes af forsøg på at kræve dens ophør” (p. 175). ”Netop når jeg er allermest lykkelig, tør jeg tænke på, at jeg engang skal dø.” Ergo: Relationer bliver udsat for undgåelsesadfærd. Man kommer til at lide af det, man bekæmper.

Kognitiv adf. versus ACT KA har angivelser for at ændre tankeprocesser. ACT vil i stedet analysere og udfordre den sammenhæng, tanken fremstilles i. Fx ved at gentage tanken til dens indhold forsvinder. Eller give den størrelse, form og farve.

ACT’s ”selv” Det begrebslige selv. Bør slås ihjel hver dag! Selvet som fortløbende erkendelsesproces. I stedet for kontrol så øget kontakt med og accept af følelseslivet. Det transcendente selv. (p. 177) ”Alting, ingenting” paradokset.

Kunsten at leve lykkeligt At være præget af tortur, men sætte det ind i en meningskontekst. At være ”lidende” men ikke ”fortvivlet” (p. 187).

Paradokset (igen)… ”Vi aflæser verden forkert samtidig med, at vi vedbliver med at fastholde, at den bedrager os.” (190) Altså: Det, vi efterstræber for at nå lykken, er de selv samme ting, der giver os lidelsen. Løsning: Når vi søger indad efter den indre frihed, skabes der samtidig en næstekærlighed, en ”loving-kindness”, der rækker ud mod andre. (191)

Dharma: Lojong Lo = holdning, indstilling, intelligens, perspektiv. (191) Jong = træne, destillere, reparere, klargøre. Tilsammen: Holdningstræning eller Mind-træning. Når compassion vokser frem, bliver lidelsen overskredet, og man stiller sig til rådighed. Lidelsen er brændstof for compassion, ikke resultatet. (195)

Prajna-Karuna Uden compassion ingen forståelse. Uden indsigt ingen compassion. (195) Trænes via meditation og levet liv. Målet for meditation begynder dér, hvor den vestlige opfattelse af selvudvikling ender. (215) Se fx 216: Hvad er enlightenment?

Meditationspatologier Søgen efter perfektion og usårlighed. Frygt for individuation. Undgåelse af ansvarlighed og forpligtelser. Frygt for intimitet og nærhed. Erstatning for sorg og savn. Undgåelse af følelser. Passivitet og afhængighed. Selvafstraffelse og skyld. Devaluering af fornuft og intellekt. Flugt fra intrapsykiske oplevelser. (213-215)