Læreplaner i Højvangen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lærings- og praksisfortælling
Advertisements

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Læringsstile og lektier
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Den nationale faggruppe
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Implementering på Fenrishus
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Visionsproces Fra ord til handling.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Relationer – børn og voksne
- Klimaet og den globale opvarmning
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
I tilfælde af BRAND Ansvarlig for børn i børnehaven 1. Du skal uddele opgaver til de andre voksne 2. Send en voksen til bålhytten med børnelisten + en.
Lærings- og praksisfortælling
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Sådan bruger du præsentationen
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Den pædagogiske læreplan
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Præsentationens transcript:

Læreplaner i Højvangen Tydelige læringsmål

Keep it simpel Læreplanen er ikke et projekt der skal forberedes over lang tid. Læreplanen er det I gør hver dag. Læreplanen er en skriftliggørelse af: HVORFOR gør vi det vi gør. Vær konkrete, og lav mål der kan måles på.

Paradigmeskift: Læringsparadigme Hvad skal børnene lave? Hvad skal børnene lære?

Tydelige mål Børnene skal kende målene Målene skal være kendte og synlige Målene formuleres i et sprog som børnene forstår Målene formuleres i et præcist, konkret og positivt sprog Målene udarbejdes af den voksne (evt. i samarbejde med børnene. ) Målene kan laves med udgangspunkt i eksempler Hvad er godt? Hvorfor er det godt

At gøre målene synlige

Et eksempel barnets alsidige kompetencer Målet er at børnene kan mærke hvordan de selv har det, og har en forståelse for, hvordan andre har det.

Hvad fortæller vi børnene

Børnenes evaluering Vi kan spørge børnene om de har lært det. Kan jeg det, kan jeg det næsten, kan jeg det ikke. Barnet kan give tommelen op eller ned til den voksne, var jeg som voksen god til at lære barnet det det skulle lære? Spørg til samlingen hvad var godt? Hvad var ikke godt?

Hvordan kan vi evaluere det…

Prøv at opstille mål: Vuggestue: Et konkret mål til hvert læreplanstema. Hvordan vil I fortælle børnene det. Hvorfor har I valgt det mål? Børnehave: Et konkret mål til hvert læreplanstema. Hvordan vil I fortælle børnene det. Hvorfor har I valgt det mål?