Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Det Internationale Område Studieområde 3/
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen studieforberedelse
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
naturvidenskabelige opgave
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Problemorienteret Projektmetode
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Specialeworkshop 1/3.
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
EFTERÅR 2010 AKADEMISK SKRIVECENTER DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET skrivecenter.dpu.dk Opgaveworkshop for suppleringsstuderende.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Synopsis.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
SKABELON.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
StudieRetningsOpgaven
Velkommen til Metode i DIO.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Præsentationens transcript:

Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.

Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler Undervisning - vi afholder workshops for opgave- og specialeskrivende studerende. Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling. Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling. Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

Aktivitet: Sidemandssnak om analyse Fortæl sidemanden: Hvilke erfaringer har du med at skrive en analyse, og hvad er du mest i tvivl om forud for i dag? Vi samler op på tavlen.

Aktivitet: Hvad er en god analyse? (1/2) I får nu udleveret en række eksempler fra analyseafsnit i (udkast til) opgaver og specialer der er (ved at blive) afleveret og bedømt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Læs eksemplerne, og diskuter med sidemanden: Hvilke er mest vellykkede som analyser og hvorfor? Vi samler op i plenum.

Undersøgelsens fem grundlæggende spørgsmål 1. Undersøgelsens spørgs-mål (problemformulering): Hvad spørger du om? 5. Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvordan spørger du? 2. Undersøgelsens faglige formål, evt. brug: Hvorfor spørger du? 4. Undersøgelsens redskaber: teori, faglige metoder, begreber: Hvad spørger du med? 3. Undersøgelsens genstand: empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? Analyse (Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s. 31)

Fremstillingsformer – den akademiske teksts byggesten Færdighed Fremstillingsformer Forklaring Bruge og producere viden teoretisere, argumentere, fortolke, diskutere, evaluere, perspektivere, vejlede Komplekse fremstillingsformer der forudsætter mindre komplekse fremstillingsformer. Kræver indsigt, færdigheder og selvstændighed. Enkle fremstillingsformer der ikke forudsætter beherskelse af andre fremstillingsformer. Kræver begrænset færdighed og kan udføres ret mekanisk. Bearbejde (systematisk) klassificere, kategorisere, sammenligne, analysere Forstå (reflektere) definere, forklare, karakterisere, overføre, eksemplificere, identificere Reproducere citere, parafrasere, referere, beskrive, redegøre (Bearbejdet efter: Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 177 – læs også s. 59-62 om Blooms taksonomi)

Aktivitet: Hvad er en god analyse? (2/2) I får nu udleveret (et uddrag af) analyseafsnittet i hhv. en synopsis og et speciale der er afleveret og bedømt på DPU. Synopsen fik 10, og specialet fik 12. Læs uddragene, og diskuter med sidemanden: Hvilke (hoved)dele falder (del)analyserne i? Hvor starter selve analyserne, og hvad analyseres ud fra hvad (hvilken genstand med hvilke redskaber)? Hvad er (del)analysernes hovedpointe(r)?

Analysen – gør sådan (men spørg også din vejleder!) Analysens indledning Skriv hvad analysen skal bruges til, fx grundlag for fortolkning eller diskussion, og hvordan den er relateret til din problemformulering. Ekspliciter analysens grundlag, fx en teori, en analysemodel, et sæt af begreber. Skriv hvordan analysen er bygget op. Selve analysen Marker analysekriterierne, dvs. de synsvinkler, begreber eller kategorier du analyserer ud fra. Veksl mellem citat/referat og analyse/kategorisering, dvs. mellem fag og fænomen. Fortolkning, konklusion Giv en samlet forståelse af teksten/materialet/casen/sekvensen på baggrund af en sammenfatning af dine analyseresultater. Analysens afrunding Skriv hvordan konklusionen på din analyse skal sammenkædes med opgavens fokus, problemformulering og formål. (Skov 2008 s. 35; Stray Jørgensen og Rienecker 2009 s. 66)

Aktivitet: Indledningen til din analyse Noter individuelt, og præsenter bagefter for sidemanden: Skriv hvad din(e) analyse(r) skal bruges til, og hvordan de(n) hænger sammen med din problemformulering. Ekspliciter din(e) analyse(r)s grundlag, fx en teori, en model, et sæt (af dine egne) begreber. Skriv hvordan din(e) analyse(r) er bygget op, og hvis din opgave indeholder flere analyser, så hvordan de forholder sig til hinanden. (Skov 2008 s. 34-35; Stray Jørgensen og Rienecker 2009 s. 66)

Diskussionen – gør sådan (men spørg også din vejleder!) Diskussion indeholder disse elementer: Introduktion af diskussionens emne, en problemformulering der præciserer hvad der skal diskuteres i opgaven, og en præsentation af “diskussionsparterne” (forfattere, teorier, tekster). Opstillen af diskussionskriterier/-kategorier som der skal diskuteres ud fra (“for at holde diskussionen til emnet”). Analyse af diskussionsparterne ud fra kriterierne/kategorierne. Selve diskussionen: modstillen af holdninger, argumenter, kontraster, positioner, tese/antitese. Resultat af diskussionen: diskussionens konklusion, kompromis, kombination etc. Diskussionens formål, brug, kontekst, perspektiv, konsekvens, resulterende handleanvisning. (Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 187)

Kontakt AKADEMISK SKRIVECENTER Kontakt os hvis du har spørgsmål til dagens workshop eller vores workshops i øvrigt hvis du har brug for individuel skrivevejledning for at komme videre i din opgaveskrivning hvis du er interesseret i de ressourcer - opgaveeksempler, bøger, hæfter og lignende - som vi skriver og samler om akademisk fremstilling. Skriv til: skrivecenter@dpu.dk Ring på: 88 88 94 85 Eller kig forbi: lokale A406a (på DPU i København) Åbningstider: tirsdag kl. 14-17, torsdag kl. 9-17 og fredag kl. 9-13.

Anvendt litteratur Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Skov, Signe (2008): Bundne opgaver – hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2009): Studiehåndbogen – for studiestartere på videregående uddannelser. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2006): Specielt om specialer. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.