Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lene Vestervang Olsen Direktør
Advertisements

Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Lederudvikling.
Arbejdspladsudvikling
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Helhedsorienteret selvevaluering
Konsensusprocessen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
De 8 excellence-begreber
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Kompetencestrategi med mening
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
KVIK Værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Vision mission værdier handleplaner
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
1 Strategisk planlægning i Randers Politik, Planlægning og Bullshit.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
SUF - gevinstrealisering
Tag snakken – bryd vanerne
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering? Hvilke redskaber tilbyder KVIK til at understøtte processen? Opsamling på forbedringsprojekter

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK KVIK værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der ønsker at få et bedre overblik over, hvad en selvevalueringsproces indebærer KVIK Selvevalueringsguide – er projektlederens/tovholderens manual, som guider trygt igennem alle faser – er et elektronisk værktøj, der samler selvevalueringsgruppens input som forberedelse til konsensuswww.kvikselv.dk

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK KVIK værktøjer KVIK Selvevalueringsvideo: Har 3 dele: før, under og efter konsensusprocessen Kan med fordel vises i det forum, der skal tage beslutningen om at gennemføre selvevaluering – fx SU Viser hvad der konkret foregår undervejs – men skitserer også nogle af de udfordringer og dilemmaer, som erfaringsmæssigt opstår

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK KVIK værktøjer KVIK Selvevalueringsguide: Giver projektlederen/tovholderen en mere grundig indføring i, hvad der skal til for at komme fra start til slut i processen. Er baseret på brugernes konkrete erfaringer Giver også et indtryk af ”overliggeren” eller det almindelige ambitionsniveau for hvor meget, der skal komme ud af en selvevalueringsrapport

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK KVIK værktøjer Har 3 brugerniveauer: Administrator, tovholder og bruger Styrer forberedelsen af konsensusprocessen – og sikrer at alle i gruppen får lavet den individuelle forberedelse inden konsensus Minimerer den ”administrative byrde” ved at gennemføre selvevaluering

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Opsamling: Gode råd til planlægningen af selvevalueringen Ejerskab til selvevaluering Sikring af ledelsens ejerskab, medarbejdernes medejerskab og omverdenens accept Men hvordan? Information og kommunikation Der skal informeres om, hvad det går ud på – men også kommunikeres hvorfor det er en god idé Effektiv organisering af processen Processen er tænkt igennem fra start til slut – og rollerne er fordelt

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Opsamling: Faldgruber Ledelsen og medarbejdere engagerer sig halvhjertet og tager ikke ejerskab (fx fordi der ikke er defineret et klart formål). Selvevalueringen forankres ikke i hverdagen på arbejdspladsen (fx fordi selvevaluering er led i kampagne eller pligtarbejde). Det opleves som noget, der er ”ud over” de daglige opgaver og ikke umiddelbart er lige så relevant og vigtigt som aktuelle problemer (fx der etableres en projektorganisation). Der følges ikke op på resultater og prioriteres ikke ressourcer. Selvevalueringen føres ikke videre i form af handlingsplaner, der indgår i en samlet helhed (fx i årsplaner eller resultatkontrakter).

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen – hvad så? En bruttoliste med styrker og forbedringsområder Udfordringen er at sortere og prioritere forbedringsområderne, så de bliver til håndterbare idéer til forbedringsprojekter Og så lige få gennemført projekterne………. ”Committed to Excellence” kan hjælpe jer med at komme fra ord til handling

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Typiske forbedringsområder Etablering af et strategisk fundament (mission, vision, værdier og strategier) som udgangspunkt for alt andet i organisationen Formulering af ledelsesgrundlag - hvad der er ledelse hos os og hvordan vi måler ledelseskvalitet Etablering af målesystemer og rutiner (medarbejdertilfredshed, ledervurdering, APV, brugertilfredshedsmålinger, imagemålinger) Etablering af et samlet overblik over alle arbejdsgange - hvordan de hænger sammen og hvordan de måles Grundlæggende analyse af interessenter og brugere - herunder hvad der er deres fremtidige behov og forventninger

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Faldgruber i implementeringen Manglende opbakning fra topledelsen Forbedringsaktørerne har ikke egen nærmeste leders opbakning til det merarbejde tværgående forbedringsprojekter medfører Uklarhed i ansvaret for gruppering af forbedringsområder Slinger i fokus på driften og udviklingsprojekterne Den øvrige organisation definerer forbedringsprojektet som ”forringelser” grundet manglende involvering og dialog Manglende timing mellem udvikling og afvikling af processer og metoder.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Committed to Excellence? Committed to excellence er en international anerkendelse af forbedringsarbejdet på en arbejdsplads efter en selvevaluering Hvad indebærer Committed to Excellence? I udarbejder en selvevaluering I gennemfører tre strategisk vigtige forbedringsprojekter på grundlag af selvevalueringen I søger anerkendelsen skriftlig og modtager besøg af en eller to validatorer

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Priser og anerkendelser Committed to Excellence (3 forbedrings- Projekter) Recognised for Excellence (400 point + i Excellence- modellen) Kvalitetsprisen for den offentlige sektor Priser i EFQM-regi

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK SCKK-aktiviteter i efteråret 2007: 7. november:Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut i (Århus) 15. november: Kvalitetskonference i Kbh 29. november:KVIK Tovholder uddannelsesdag (Århus) 1. januar 2008:Ansøgningsfrist for ’Committed to Excellence’ og ’Recognised for Excellence’ anerkendelserne Læs meget mere på og tilmeld jer vores nyhedsbrev, hvis I ikke allerede har gjort det!