Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EPIGONERNE STHENELOS OG DIOMEDES.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Sundhedslov Autorisationslov Kosmetikbekendtgørelse Medhjælpsbekendtgørelse Journalføringsbekendtgørelse _________ ”Lov-junglen” i en odontologisk kontekst.
Velkommen til Oplæg om det nye patientklage system
Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mindreåriges patientrettigheder
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
Patientsikkerhed
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Velkommen til De Offentlige Tandlægers kursus i vågen sedation.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Status på reform af patientklagesystemet Erfaringsudvekslingsmøde for DH-udpegede medlemmer af Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet torsdag den.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Misbrugende sundhedspersoner Addiktiv Sygepleje Landskursus 2012
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
Dansk Sygeplejeråd Workshop Kvalitet, faglighed og patienterne i fokus på private hospitaler og klinikker.
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Det nye Klagesystem Formål: –Større gennemsigtighed –Kortere sagsbehandlingstid –Højere kvalitet i sagsbehandlingen En administrativ enhedsstruktur: –De.
LÆGEORDINERET HEROIN Love og regler
Lægelig behandling for stofmisbrug
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
STYRKER OG SVAGHEDER VED HÅNDHÆVELSES- LOVEN – SET FRA INDKLAGEDES SIDE DANSK FORENING FOR UDBUDSRET Tina Braad 9. april 2013.
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
1 Hvordan er forsøgspersonen i et lægemiddelforsøg forsikret?
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Lægedage Tirsdag 11. november 2014 KL – 12.30
Oplæg ved: Ole Jacobsen
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
FORSIDEVARIANT 2 SYGEPLEJERSKERS JURIDISKE RETTIGHEDER VED SELVSTÆNDIGE OPGAVER FAGLIGT SELSKAB FOR GASTROENTEROLOGISKE SYGEPLEJERSKER KOLDING DEN 21.
Hospitalsenheden VEST
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Vejledninger, Guidelines, Behov for mere kontrol? Christiansborg 8. maj 2012 Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Temadag for tandlægekonsulenter Temadag for Tandlægekonsulenter Tandlægekonsulentens klagesagsbehandling i Det Sociale Nævn.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Lægeforeningen - Når patienten klager… Per Fraulund - jurist og Mette Marklund – læge Begge medlemmer af Lægeansvarsudvalget.
Yngre Lægedag 2013 Lørdag 1. juni 2013 Juridiske forhold i lægens arbejde Ved Per Fraulund Sørensen, Lægeforeningens Juridiske Sekretariat.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Lægedage 2015 Patientklager og faldgruber i lægens daglige arbejde - og cases Ved Ole Nørskov, formand for Lægeforeningens Lægeansvarsudvalg, alment praktiserende.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Afgrænsningscirkulære Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Kvalitetsudvikling hvordan
Arbejdsgruppemøde for Holmen
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Risikobaseret tilsyn / Borgercenter Voksne Februar 2017 Finn Jensen.
Tvang i somatikken Præsentation af os 27. September 2018.
Tvang ved behandling af varigt inhabile
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011 Patientombuddet

Klage i sundhedsvæsenet Overlæge Agnes Hauberg Patientombuddet

Nyt klagesystem Patientombuddet

Hovedformål: styrke patienters retsstilling Bedre klagemuligheder Lettere klageadgang Hurtigere afgørelser Højere grad af læring Patientombuddet

Vigtigste klageveje i 2011 Driftsherre Service P A T N K O R P-ombud-det/Disciplinær-nævn Faglig virksomhed PT. O M B U D Ankenævn Patient- forsikringen Erstatning Domstole Tvang i psykiatrien Lokale psykiatriske patient- klagenævn Psykiatrisk Ankenævn Patient- rettigheder Region Kommune P- ombuddet Patientombuddet

Patientombud PKNs sekretariat Utilsigtede hændelser ELI PSAN sekretariat Klage over frit valg osv. Patientombud Forordning883 PKNs sekretariat Patientombuddet

International sygesikring Direktion Administration og service International sygesikring Læringsenhed Patientklagecenter Erstatningscenter Patientombuddet

Patientombuddet

Patientombuddet Region dialog region Regions-tandlæge-nævn PF

Det rådgivende Praksisudvalg Klage over behandling Det rådgivende Praksisudvalg Disciplinær-nævn Kritik til sundheds-person POB-sager (Forløbsklager) Kritik til behandlingsstedet Sekretariat for nævn Patientombuddet

Overgangsordning Patientombuddet Klager over sundhedsfaglig virksomhed indbragt til Patientklagenævnet før 1. januar 2011 færdigbehandles af Disciplinærnævnet Dette gælder dog ikke klager over aktindsigt, information og samtykke, tavshedspligt mm. Patientombuddet

Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn Patientombuddet

Hvorfor et Disciplinærnævn? Disciplinerende funktion Styrke kvalitet i sundhedsvæsenet Patientombuddet

Hvad er Disciplinærnævnet? En offentlig, administrativ myndighed Kollegial forvaltningsmyndighed Uafhængig Administrativt endelige afgørelser Ombudsmand og domstole Patientombuddet

Sammensætning af Disciplinærnævn Dommer som formand 2 patientrepræsentanter 2 sundhedspersoner Patientombuddet

der ikke er tvivl om praksis Formandsafgørelser Formanden kan træffe afgørelse i sager når: der ikke er tvivl om praksis der ikke gives kritik Forretningsorden § 12: Klager, indklagede, sus, eli, samt myndigheder, der er arbejdsgiver eller lign. I forhold til den eller de berørte indenfor sundhedsvæsenet. OFFENTLIGGØRELSE: Forretningsorden §13: Nævnet offentliggør i anonymiseret og eventuelt resumeret form afgørelser, der er af principiel betydning eller har almen interesse, og som er egnet som vejledning om nævnets praksis. Nævnet skal fra hvert nævnsmøde vælge 4-6 sager til offentliggørelse. Patientombuddet

Klagefrister Klage skal indgives inden 2 år fra viden eller burde viden Absolut frist på 5 år fra den dag, klageforholdet har fundet sted Klagefrister gælder ikke for Sundhedsstyrelsens indberetninger til Disciplinærnævnet Patientombuddet

Bedømmelsesgrundlag Autorisationslovens § 17: ”udvist den fornødne omhu og samvittighedsfuldhed” ”i overensstemmelse med almindelig anerkendt faglig standard” Patientombuddet

Offentliggørelse med navn Indskærpelser Sager til anklagemyndighed 3 kritik-sager indenfor 5 år Kosmetisk behandling Sundhedsstyrelsens skærpede overvågning, påbud, indskrænkning og fratagelse af ordinationsret På nettet i 2 år Patientombuddet

Offentliggørelse med navn Ca. 2 % af alle årets afgørelser offentliggøres med navn Ca. 10 % af alle afgørelser med kritik offentliggøres med navn Patientombuddet

Sammenhæng mellem klage, rapportering og tilsyn SST POB PF RAPP Patientombuddet

Dialog Frist 4 uger Regionens ansvar Forskellige fremgangsmåder i de enkelte regioner Patientombuddet

Hvis klagen opretholdes efter dialogproces: Regionen afklarer om DN- eller POB-sag samt klagetema Valg af sagstype Regionen indhenter basisoplysninger efter afholdt dialog Patientombuddet

Patientombuddet Patientombuddet har samme saglige kompetence som Disciplinærnævnet - derudover har Patientombuddet enekompetence til at behandle sager vedrørende aktindsigt, transplantation og rettighedsklager (befordring, begravelseshjælp, sundhedskort, lægevalg, kontaktperson, frit sygehusvalg, behandling i udlandet) Patientombuddet kan ikke træffe afgørelse i en sag, hvor patienten selv har betalt for hele behandlingen Det er ligegyldigt, om behandlingen mv. er givet af en person, som er omfattet af disciplinærnævnets kompetence Afgørelsen rettes mod sygehuset (ikke mod afdelingen), klinikken, plejehjemmet mv. Patientombuddet

Spørgsmål? Patientombuddet

Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre Hvorfor klage? Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre Led i bearbejdelse af sorg Led i forståelse af behandlingsforløb Vrede Patientombuddet

Disciplinærnævn og Patientforsikring Erstatning fra Patientforsikring, selvom sundhedspersonen ikke kan bebrejdes skaden Kun kritik fra Disciplinærnævn, hvis sundhedspersonen har handlet under almindelig anerkendt faglig standard Patientombuddet

Udvælgelsen af sagkyndige Det videnskabelig selskab udformning af stillingsannonce vurdering af ansøgerne samtaler - sikre klinisk arbejde akut behov Patientombuddet

Vurdering af klagesager 1 Tilstrækkelige oplysninger Relevant klinisk undersøgelse Relevant undersøgelsesprogram Relevant vurdering af undersøgelsesresultater Relevant behandling Fornøden assistance Patientombuddet

Vurdering af klagesager 2 Relevant kontrol Tilstrækkelig Information Journalføring Ansvarsplacering Overlægens ansvar Oplæring Instruktion Delegation Patientombuddet