Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011 Patientombuddet
Klage i sundhedsvæsenet Overlæge Agnes Hauberg Patientombuddet
Nyt klagesystem Patientombuddet
Hovedformål: styrke patienters retsstilling Bedre klagemuligheder Lettere klageadgang Hurtigere afgørelser Højere grad af læring Patientombuddet
Vigtigste klageveje i 2011 Driftsherre Service P A T N K O R P-ombud-det/Disciplinær-nævn Faglig virksomhed PT. O M B U D Ankenævn Patient- forsikringen Erstatning Domstole Tvang i psykiatrien Lokale psykiatriske patient- klagenævn Psykiatrisk Ankenævn Patient- rettigheder Region Kommune P- ombuddet Patientombuddet
Patientombud PKNs sekretariat Utilsigtede hændelser ELI PSAN sekretariat Klage over frit valg osv. Patientombud Forordning883 PKNs sekretariat Patientombuddet
International sygesikring Direktion Administration og service International sygesikring Læringsenhed Patientklagecenter Erstatningscenter Patientombuddet
Patientombuddet
Patientombuddet Region dialog region Regions-tandlæge-nævn PF
Det rådgivende Praksisudvalg Klage over behandling Det rådgivende Praksisudvalg Disciplinær-nævn Kritik til sundheds-person POB-sager (Forløbsklager) Kritik til behandlingsstedet Sekretariat for nævn Patientombuddet
Overgangsordning Patientombuddet Klager over sundhedsfaglig virksomhed indbragt til Patientklagenævnet før 1. januar 2011 færdigbehandles af Disciplinærnævnet Dette gælder dog ikke klager over aktindsigt, information og samtykke, tavshedspligt mm. Patientombuddet
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn Patientombuddet
Hvorfor et Disciplinærnævn? Disciplinerende funktion Styrke kvalitet i sundhedsvæsenet Patientombuddet
Hvad er Disciplinærnævnet? En offentlig, administrativ myndighed Kollegial forvaltningsmyndighed Uafhængig Administrativt endelige afgørelser Ombudsmand og domstole Patientombuddet
Sammensætning af Disciplinærnævn Dommer som formand 2 patientrepræsentanter 2 sundhedspersoner Patientombuddet
der ikke er tvivl om praksis Formandsafgørelser Formanden kan træffe afgørelse i sager når: der ikke er tvivl om praksis der ikke gives kritik Forretningsorden § 12: Klager, indklagede, sus, eli, samt myndigheder, der er arbejdsgiver eller lign. I forhold til den eller de berørte indenfor sundhedsvæsenet. OFFENTLIGGØRELSE: Forretningsorden §13: Nævnet offentliggør i anonymiseret og eventuelt resumeret form afgørelser, der er af principiel betydning eller har almen interesse, og som er egnet som vejledning om nævnets praksis. Nævnet skal fra hvert nævnsmøde vælge 4-6 sager til offentliggørelse. Patientombuddet
Klagefrister Klage skal indgives inden 2 år fra viden eller burde viden Absolut frist på 5 år fra den dag, klageforholdet har fundet sted Klagefrister gælder ikke for Sundhedsstyrelsens indberetninger til Disciplinærnævnet Patientombuddet
Bedømmelsesgrundlag Autorisationslovens § 17: ”udvist den fornødne omhu og samvittighedsfuldhed” ”i overensstemmelse med almindelig anerkendt faglig standard” Patientombuddet
Offentliggørelse med navn Indskærpelser Sager til anklagemyndighed 3 kritik-sager indenfor 5 år Kosmetisk behandling Sundhedsstyrelsens skærpede overvågning, påbud, indskrænkning og fratagelse af ordinationsret På nettet i 2 år Patientombuddet
Offentliggørelse med navn Ca. 2 % af alle årets afgørelser offentliggøres med navn Ca. 10 % af alle afgørelser med kritik offentliggøres med navn Patientombuddet
Sammenhæng mellem klage, rapportering og tilsyn SST POB PF RAPP Patientombuddet
Dialog Frist 4 uger Regionens ansvar Forskellige fremgangsmåder i de enkelte regioner Patientombuddet
Hvis klagen opretholdes efter dialogproces: Regionen afklarer om DN- eller POB-sag samt klagetema Valg af sagstype Regionen indhenter basisoplysninger efter afholdt dialog Patientombuddet
Patientombuddet Patientombuddet har samme saglige kompetence som Disciplinærnævnet - derudover har Patientombuddet enekompetence til at behandle sager vedrørende aktindsigt, transplantation og rettighedsklager (befordring, begravelseshjælp, sundhedskort, lægevalg, kontaktperson, frit sygehusvalg, behandling i udlandet) Patientombuddet kan ikke træffe afgørelse i en sag, hvor patienten selv har betalt for hele behandlingen Det er ligegyldigt, om behandlingen mv. er givet af en person, som er omfattet af disciplinærnævnets kompetence Afgørelsen rettes mod sygehuset (ikke mod afdelingen), klinikken, plejehjemmet mv. Patientombuddet
Spørgsmål? Patientombuddet
Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre Hvorfor klage? Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre Led i bearbejdelse af sorg Led i forståelse af behandlingsforløb Vrede Patientombuddet
Disciplinærnævn og Patientforsikring Erstatning fra Patientforsikring, selvom sundhedspersonen ikke kan bebrejdes skaden Kun kritik fra Disciplinærnævn, hvis sundhedspersonen har handlet under almindelig anerkendt faglig standard Patientombuddet
Udvælgelsen af sagkyndige Det videnskabelig selskab udformning af stillingsannonce vurdering af ansøgerne samtaler - sikre klinisk arbejde akut behov Patientombuddet
Vurdering af klagesager 1 Tilstrækkelige oplysninger Relevant klinisk undersøgelse Relevant undersøgelsesprogram Relevant vurdering af undersøgelsesresultater Relevant behandling Fornøden assistance Patientombuddet
Vurdering af klagesager 2 Relevant kontrol Tilstrækkelig Information Journalføring Ansvarsplacering Overlægens ansvar Oplæring Instruktion Delegation Patientombuddet