Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasseledelses- og relationskompetence
Advertisements

Klasseledelse på et demokratisk grundlag med fællesskabet som ramme
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Konstruktiv konflikthåndtering
Giv vejledningen vinger!
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Rekruttering af unge til landbruget.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Den åbne skole.
Hvad der er vigtigt for børns læring
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Strategi som forandrings- skabende dialog
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejledning – udfordringer og sårbarheder Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Kontaktforældre Program
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Læringsledelse Kliniske vejledere Nyborg Strand d. 29. januar 2015
Gomorgen. Vi skal tage hul på foredragsrækken
Narrativitet i teori &praksis
Inklusion og Specialviden
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Den menneskelige faktor i uddannelsestænkningen Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Efterskolen fra elevens perspektiv
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Master Coach Uddannelsen
Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
Der er i de senere år en stadigt voksende erkendelse af at
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV Mh.ll@cbs.dk Hvad skal der til for at lærende fællesskaber bliver en realitet i overbygningen? Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV Mh.ll@cbs.dk

Spiseseddel Hvad er det for en opgave vi skal løse i overbygningen? Selvdannelse i bred forstand Hvad viser forskningen som sammenhæng Historiefortælling som den brede ramme om dette arbejde Udfordringerne Litteratur

Hvad er det for en opgave vi skal løse Hvad er det for en opgave vi skal løse? At hjælpe eleverne til komme til sig selv i en social ramme! Som et selvspejlingsprojekt En fortolkning af en fortolkning Som et kulturspejlingsprojekt En fortolkning af hvem man er gennem fortolkning af den kontekst (kultur) man er del af

Hvad viser forskningen om fremmende sammenhænge? Lærerlydhør styring Rammesættende for rammer og spilleregler Empatisk rettethed mod eleverne i tildeling af ’ret til at være der som gode nok’ og ’optimal udfordring’ Gode rammer og spilleregler skaber arbejdsro som… At have en ven i skolen Deltagelse Mobning

Historiefortælling som den brede ramme om dette arbejde Hvad er historier? En grundlæggende tidsordning Hvad er det rammen om? Det sociale Hvad skaber det? Kanon og kultur

Fortæl, erkend og gør Hvad gør historier? Skaber mening når vi støder på virkeligheden for så: Fortæller vi og der får vi igen orden på Det åbner for muligheder Hjælper sig til at besinde sig på livet

Udfordringerne i undervisning At koble sig på de unges narrativer i udgangspunkt Nysgerrig interviewing At skabe ramme om de passende udfordringer Skabe læringsrum Udspændt mellem empati og udfordring Udspændt mellem at være dybt involveret og holde nallerne væk Spilleregler og forhandling Grundscriptet (feedforward – situation – feedback) Den enkeltes historie som ramme(en skitse)

Litteratur: Hermansen, M. m.fl.(2007): Læringsledelse. Samfundslitteratur Hermansen, M. (2003): Omlæring. Klim Hermansen, M. m.fl. (2006): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer. Alinea Hermansen, M. (2010): Spilleregler i klassen – Læringsledelse i teori og praksis. Akademisk