Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV Mh.ll@cbs.dk Hvad skal der til for at lærende fællesskaber bliver en realitet i overbygningen? Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV Mh.ll@cbs.dk
Spiseseddel Hvad er det for en opgave vi skal løse i overbygningen? Selvdannelse i bred forstand Hvad viser forskningen som sammenhæng Historiefortælling som den brede ramme om dette arbejde Udfordringerne Litteratur
Hvad er det for en opgave vi skal løse Hvad er det for en opgave vi skal løse? At hjælpe eleverne til komme til sig selv i en social ramme! Som et selvspejlingsprojekt En fortolkning af en fortolkning Som et kulturspejlingsprojekt En fortolkning af hvem man er gennem fortolkning af den kontekst (kultur) man er del af
Hvad viser forskningen om fremmende sammenhænge? Lærerlydhør styring Rammesættende for rammer og spilleregler Empatisk rettethed mod eleverne i tildeling af ’ret til at være der som gode nok’ og ’optimal udfordring’ Gode rammer og spilleregler skaber arbejdsro som… At have en ven i skolen Deltagelse Mobning
Historiefortælling som den brede ramme om dette arbejde Hvad er historier? En grundlæggende tidsordning Hvad er det rammen om? Det sociale Hvad skaber det? Kanon og kultur
Fortæl, erkend og gør Hvad gør historier? Skaber mening når vi støder på virkeligheden for så: Fortæller vi og der får vi igen orden på Det åbner for muligheder Hjælper sig til at besinde sig på livet
Udfordringerne i undervisning At koble sig på de unges narrativer i udgangspunkt Nysgerrig interviewing At skabe ramme om de passende udfordringer Skabe læringsrum Udspændt mellem empati og udfordring Udspændt mellem at være dybt involveret og holde nallerne væk Spilleregler og forhandling Grundscriptet (feedforward – situation – feedback) Den enkeltes historie som ramme(en skitse)
Litteratur: Hermansen, M. m.fl.(2007): Læringsledelse. Samfundslitteratur Hermansen, M. (2003): Omlæring. Klim Hermansen, M. m.fl. (2006): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer. Alinea Hermansen, M. (2010): Spilleregler i klassen – Læringsledelse i teori og praksis. Akademisk