Musiketnologi
”Musiketnologien studerer således ikke blot musikken i kulturen, men musikken som kultur.”
Sammenlignende musikvidenskab Udgangspunkt i midten af 1800-tallet ”Sammenlignende musikvidenskab” Formål: at foretage samlinger af såkaldte objektive, musikalske fakta (skalaer, melodier, instrumenter, stemningsforhold) Feltarbejde var ikke almindeligt
Musiketnologi 1950: ”Musiketnologi” Helhedspræget syn på musik sammenhæng mellem kultur og musik Lytterne indgår som en vigtig del af videnskaben ”Når man går musiketnologisk til værks, beskæftiger man sig med musikken i den sammenhæng, den optræder i” http://verdensmusikbanken.dk/musiketnologi
Tværfaglig og tværvidenskabelig disciplin Empiri: musik Noder ”Koncerter” Diskurs: musikkens betydning og tolkning Musik som universelt sprog? Kulturelt Følelsesmæssigt
Musiketnologisk feltarbejde 1) man lytter og ser som udenforstående 2) man anvende al den ekspertise, der er til rådighed, om den musik, der skal studeres. Deltagelse eller lytter? Intersubjektiv metode Selvreflekterende metode
Sussi & Leo
MusiCure