Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3"— Præsentationens transcript:

1 Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Cand phil Kirstine Andersen Forfatter, foredragsholder og konsulent

2 Eksistentialismen Naturalismen
Det særlige ved et menneskes liv og erfaringer Indre oplevelser Personligt levede erfaringer Fortælle historier og eksempler fra sit liv. Ydre objektive kendetegn Undersøger alt som objekter Kategorier, CV, tabeller Rationelle og logiske Historieløst individ

3 At træde i karakter som menneske og leder
At tage opgaven og rollen på sig

4 At træde i karakter som menneske
En opgave, som er ens for alle mennesker Opgaven er ikke at blive dette eller hint, men at blive mig selv - at vælge mig selv, som den jeg er. Når jeg nu engang er den, jeg er… Blive mere og mere mig selv!

5 Hvad er min historie? Hvor kommer jeg fra? Hvad er mit udgangspunkt?
Bygge ovenpå den jeg er Hvad er min historie? Hvor kommer jeg fra? Hvad er mit udgangspunkt? Hvad er min personlighed? Værdier? Hvad er min måde at gå til tingene på? Finde sin egen måde at være leder på – finde sin egen stemme

6 At tage lederrollen på sig
Hvad får jeg min løn for? Hvad vil det sige at være leder? Her? Hvilke forventninger har medarbejdere/elever/forældre/bestyrelse til mig som leder? At give den ledelse der er brug for, fremfor at give den ledelse jeg har det nemmest med at levere

7

8 Lederens dilemma ’Lederen sidder ofte sidder i en modsætning mellem hensynet til den enkelte og til organisationen. På én og samme tid må han se ethvert menneske som et middel, for ellers svigter han organisationen, og samtidig se det enkelte menneske som et mål i sig selv – for eller svigter han sin menneskelighed.’ Kirstine Andersen: Kierkegaard og ledelse, side 60

9 De svære etiske dilemmaer
I står midt i kampen mellem det gode og det onde – på dilemmaernes holdeplads, - og I kan ikke bare ’vælge det gode’. De svære etiske dilemmaer er som oftest, når der skal vælges mellem to onder, eller når der er mere end én god ting at gøre’. Kirstine Andersen: Kierkegaard og ledelse

10 Det subjektive menneske
Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er. .dk

11

12 CMM – Coordinated Management of Meaning
Kulturen Organisationskultur Faglighed Livsmanuskript Relation Måden du sir det på! Indhold

13 Blikkets etiske betydning
Hvad er det vi ser, når vi ser et andet menneske? Ser jeg op til? Ser ned på? Overser. Ser på med overbærenhed? Ser med ligegyldighed? Ser jeg mennesket? Eller ser jeg en kategori. En rolle. En diagnose? Vi tror, vi ved! Møde den anden der hvor han er

14 Nødvendighed og mulighed
Nødvendighed er det givne, som jeg ikke kan lave om på – det, som overgår mig Mulighed er måden, jeg forholder mig til nødvendigheden på! Min tilværelse har to sider. SK siger, at det at eksistere er uafbrudt at sætte mulighed og nødvendighed sammen. Som at ånde ud (mulighed) og ånde ind (nødvendighed). At fortvivle er, at man ikke længere kan få øje på nogen som helst mulighed. At trøste er at bringe mulighed til veje, hvor den ulykkelige ingen mulighed ser. Bekymringen er fortvivlelsens måde at vælge mellem de to størrelser på. Bekymringen forholder sig nemlig ikke kun til det timelige og til i dag, men den forholder sig til det evige: dagen i morgen. Fremtiden som forfærdende, håbløs, skræmmende. Den troende erimod tror, at dagen i morgen er i Guds hånd, og lærer sig derfor den kunst – som fuglen - at være til i dag. Den bekymrede derimod, vil ikke nøjes med den bekymring, han har. Han vil gramse alle remtidens plager til sig, og det lammer ham. Det er havesyge.

15 Dialektik mellem nødvendighed og mulighed
Vi skal hele tiden sætte livets nødvendighed og mulighed sammen. Der er altid en nødvendighed, der foreligger – noget, jeg ikke kan lave om på Hvad er nødvendigheden her? Hvad kan påvirkes – hvad kan ikke påvirkes? Hvad er muligheden her? Vi har altid et valg – hvordan forholder jeg mig til den givne nødvendighed?

16 ’Giv mig kraft til at gøre noget ved det, der står til at ændre!
Mod til at tåle det, der ikke kan ændres Visdom til at se forskellen’. Marcus Aurelius

17 Når vi nu engang har de ressourcer, vi har! Den lovgivning vi har
Når vi går på arbejde Når vi nu engang har de ressourcer, vi har! Den lovgivning vi har Når vilkårene for en efterskole nu engang er…. Når jeg sidder på den stol, jeg gør Når vi har de politikere, vi har? De elever.…. De forældre… Den lovgivning…

18 Nødvendighed og mulighed - spørgsmål
Hvilke nødvendigheder må vi lære at leve med? Hvad kan vi gøre noget ved? Hvad er mulighederne? På kort sigt? På lang sigt?

19 Lære at leve med Vigtigt at handle på Pyt Småting vi ordner Vigtigt
Ikke vigtigt Pyt Småting vi ordner Kan vi ikke gøre noget ved! Kan vi gøre noget ved!

20 Hvis jeg ikke kan se andet end min nødvendighed, fortvivler jeg!
Tro og fortvivlelse Hvis jeg ikke kan se andet end min nødvendighed, fortvivler jeg! Fortvivlelse er, at jeg ikke kan få øje på nogen muligheder. At tro, er at tro på der altid er en mulighed, hvor vi ingen mulighed ser

21


Download ppt "Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google