Problemorienteret Projektmetode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Progression i samfundsfag
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
(almene målsætninger)
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
naturvidenskabelige opgave
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Vejledning i projektarbejde
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Skriftlighed i biologi
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori & metode
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Studieretningsprojektet!
Den naturvidenskabelige metode
StudieRetningsOpgaven
Velkommen til Metode i DIO.
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
Krav til informationsformidling
Synopsen skal indeholde
StudieRetningsOpgaven
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Problemorienteret Projektmetode 1.sem. 2008 CHJ-08

3. Problemformulering : workshop 4. Operationalisering 5 forelæsninger 1. Problemorienteret projekt : begreber og sammenhæng 2. Problemformulering 3. Problemformulering : workshop 4. Operationalisering 5. Formalia, vejlederfunktion, gruppearbejde, eksamensforløb CHJ-08

Anvendt litteratur - Olsen, Poul Bitsch & Kaare Pedersen (2003): Problemorienteret projektarbejde - en værktøjsbog. Roskilde Universitets Forlag. - Olsen, Jan Brødslev & Lisbeth W. Sørensen (1995): Problembaseret indlæring- en introduktion. TNP-serien nr.34. Aalborg Universitetsforlag. - Reinecker, Lotte & Peter Stray Jørgensen (2000) : Den gode opgave – opgaveskrivning på videregående uddannelser. Samfundslitteratur. - Reinecker, Lotte,Th. Harboe & Peter Stray Jørgensen (2005): Vejledning – en brugsbog for opgave- og specialevejledere på videregående uddannelser. Forlaget Samfundslitteratur. CHJ-08

begreber og sammenhæng 1. kursusgang begreber og sammenhæng CHJ-08

Forskellige typer projekter : emneorienteret projekt : man svarer ikke nødvendigvis til en problemstilling, man kommer ikke nødvendigvis til en konklusion. Fokus på viden. problemorienteret projekt : se videre det beskrivende projekt : hvad el. hvilke ? det årsagssøgende projekt : hvorfor ? - referat projekt : ren tekstreproduktion (vidensniveau) bearbejdet referat projekt : tekstreproduktion + egne eksempler og evt. sammenstilling af teorier (vidensniveau  forståelsesniveau) bearbejdet projekt : egne eksempler + sammenstilling af teorier ( forståelsesniveau) analyse projekt : teoretisk materiale anvendt til at forstå/forklare en given empirisk virkelighed (anvendelse og analyse niveau) syntese projekt : selvstændige tekster som bygger på egne analyser (syntese niveau, evt. vurderingsniveau) CHJ-08

Generelle overvejelser om problemorienteret projektarbejde som indlæringsform • en arbejds- og læringsproces • et supplement til andre undervisningstyper • en faglig og social udfordring  selvstændighed , ansvar, engagement en tankegang forskellige synsvinkler PBL : problembaseret lærning . Projekt (1.sem., 5.sem., BA projekt, speciale ) . Synopsis (2. og 4.sem. ) CHJ-08

Blooms taksonomi 5. syntese 4. analyse 3. anvendelse 2. forståelse 6. vurdering 5. syntese 4. analyse 3. anvendelse 2. forståelse 1. viden stigende erkendelsesniveau CHJ-08

I skal lære at : være kritiske kunne skelne tage stilling analysere argumentere på et videnskabeligt grundlag Olsen (1995) : 8 CHJ-08

Den videnskabelige genre er : ’dokumentation af en undersøgelse af et fagligt relevant problem ved brug af fagets begreber, teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab.’ dokumentation af en undersøgelse af et fagligt relevant problem ved brug af fagets begreber, teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab. Rienecker et al. (2005) :40 CHJ-08

Fokus på : • viden + ikke-viden, (huller i viden) Problemorienteret projekt Fokus på : • viden + ikke-viden, (huller i viden) • det der umiddelbart ikke kan forstås, forklares • et særligt og afgrænset spørgsmål +  hvad er relevant/irrelevant til besvarelse • forståelseshorisont Fagligheder : redskaber : fagets begreber, teorier og metoder Færdigheder : brug af fagets begreber, teorier og metoder på et analytisk niveau Formidling : akademiske videnskabelige krav CHJ-08

Karakteristika ved problemorienteret projekt erkendelsesproces evt. undren en problemstilling en problemformulering svar til problemform. evt. løsning - forskningsproces - fremstillingsproces Projektarbejde bliver til et problemorienteret projektarbejde fordi gruppen reelt orienterer sig imod at finde, præcisere, analysere og løse problemstillinger. (Olsen & Pedersen (2004): 14) CHJ-08

Elementer i 1.sem. projekt : Introduktionproblemformulering Metode Empiri Teori Analyse Konklusion Procesbeskrivelse CHJ-08

1- introduktion  problemformulering : 2. kursusgang CHJ-08

2.metode Empiriske overvejelser Teoretiske overvejelser ( videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser) Analysens overordnede struktur CHJ-08

Reinecker & Stray Jørgensen(2005) : 45 CHJ-08

3. Empiri - materiale som er genstand for undersøgelse ( iagttagelser, data, udsagn, tekster, kilder..) og som der kan/skal refereres til. - indsamling af empiri (videnskabsteoretisk og fag-teoretisk fundament)+ valg og fravalg - genre ---> kommunikative formål og trækstruktur afsender/modtager situationel kontekst Kan problemformuleringen besvares ? CHJ-08

4 . Teori ’system af antagelser inden for et fagområde som kan beskrive, forklare og forudsige fagets fænomener og som danner forståelsesramme/r for faget.’ (Reinecker & Jørgensen, 2000: 208) teori er fagets redskab til at undersøge empiri med .  teori hjælper til at forholde sig videnskabeligt til problemformulering I skal have afklaret hvilke teoretiske rammer projektet placeres i. teorivalg (evt.fravalg) skal motiveres og begrundes på baggrund af empiri og problemformulering. I skal forholde jer kritiske til teoriens forudsætninger, anvendelsesområde og holdbarhed . kan problemformuleringen besvares? CHJ-08

5. Analyse dokumentere analysere argumentere vurdere problemformulering skal besvares, ved inddragelse af empiri og brug af teori. kan problemformuleringen besvares ? CHJ-08

teori Problem- formulering empiri analyse CHJ-08

6. Konklusion - korærens problemformulering / konklusion (obs ! Intet nyt !) er problemformuleringen besvaret ? alle delkonklusioner samles op selvkritik : validitet (gyldighed) og reliabilitet (pålidelighed) diskuteres evt. en perspektivering CHJ-08

7. Procesbeskrivelse vurdering af det færdige arbejde: jf. et godt projekt vurdering af arbejdsforløbet (en logbog anbefales ) redegørelse for de vanskeligheder som gruppen har mødt og hvordan den har løst dem . beslutningsprocessen : hvad ? hvornår? af hvem ? hvad har gruppen lært : fagligt ? sagligt? socialt? hvad kan gruppen bruge næste gang og hvad kan forbedres ? etc… alle i gruppen er ansvarlige for dette afsnit min.2 sider / maks.5 sider CHJ-08

Et godt projekt en præcis og afgrænset problemformulering sammenhæng problemform./teori/empiri/analyse/konklusion struktur: logisk fremstilling og overblik dokumentation, analyse, argumentation, + løbende kritik / vurdering format + referencer, notationer, citater stil + grammatisk + idiomatisk korrekt CHJ-08

Hvorfor er projektet mislykket ? problemformuleringen er for bred og upræcis manglende sammenhæng problemformulering / empiri manglende sammenhæng problemformulering / teori manglende sammenhæng empiri / teori manglende sammenhæng problemformulering /konklusion forklaringer og argumentationen er ikke underbygget teorivalg og -vurdering mangler empirivalg og -vurdering mangler forveksling personlig mening / at være synlig og vurderende CHJ-08

et projekt kan indeholde : 1. Forside + ark 2. indholdsfortegnelse 3. indledning: emne ---> problemfelt --> problemform./hypoteser 4. metode : - empiriske+ teoretiske overvejelser - præsentation af analysedele 5. redegørelse for empiri 6. redegørelse for teori 7. analysedele: dokumentation/analyse/ argumentation/vurdering/ løbende svar til problemformulering. 8. konklusion,evt. perspektivering 9. Bibliografi 10. bilag evt 11. procesbeskrivelse CHJ-08