Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Det specialpædagogiske landskab i Danmark
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Inklusion i Børneinstitution Højme
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Inklusion i skole og samfund … nye tanker, muligheder og faldgruber
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Møde med SaSA d. 26. okt Hvem er vi?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skolen og den sociale arv
Inkluderet i skolens fællesskab?
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Inklusion: Hvad fremmer og hindrer?
Inklusion og inkluderende processer
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Inklusion og Specialviden
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet Susan Tetler tetler@dpu.dk DPU, Aarhus Universitet Maj 2011 1 1

Inklusionsdebattens omdrejningspunkter Idealverden Etisk diskurs Politisk diskurs Individ Kollektiv Pragmatisk diskurs Økonomisk diskurs Virkelig verden 2

Aktuelle udfordringer ... At håndtere to former for krydspres: Implementering af visionen om inkluderende fællesskaber for børn > < Medikaliseringens fremvækst Mangfoldighed som værdigrundlag Standardbaseret indhold i og mål for skolen/dagtilbud

Et ændret syn på ... børns komplicerede læringssituationer Fra at se ’problemet’ forankret i det enkelte barn Afvigelse forstås som resultatet af en individuel patologi Primært kompensatorisk læring rettet imod det enkelte barn Til at se ’problemet’ som opstået i mødet mellem det enkelte barn og dets omgivelser Problem i skoler/dagtilbud forstås som resultatet af en organisatorisk patologi Organisatorisk læring og skoleudviklingsstrategier er centrale

At se barnet i sin hele kontekst En dobbeltstrategi Indsatser, som gør det muligt at hjælpe børn med at tilpasse sig en situation eller deres ’institution som system’ OG Indsatser, som gør det muligt for institutionen at tilpasse sig de børn, den skal være til nytte for At se barnet i sin hele kontekst

Inklusionsudfordringer på flere niveauer På et kommunalt niveau Kommunal udviklingsplan som ramme for indsatsen Samarbejde mellem forvaltning, skole- og dagtilbudsledere og PPR På et institutionsniveau Udvikling af en kultur og valg af strategier Skole- og dagtilbudsledelsen og Ressourcecentret/ressourcepersoner I det enkelte læringsfællesskab Udvikling af en inkluderende pædagogisk og didaktisk tænkning Forståelse hos forældregruppen Det enkelte medarbejderteam I forhold til det enkelte barn Forpligtende samarbejde mellem hjem og skole/dagtilbud Det enkelte barn og dets forældre 6

Udfordringer … for en holdbar udvikling På institutionsniveau Single-loop læring Forbedringer af eksisterende virksomhed uden fundamentale refleksioner over, hvilke antagelser man lægger til grund for denne virksomhed Vægt på nye effektive metoder Double-loop læring Overvejer de underliggende mål for den eksisterende virksomhed samt de teorier, der underbygger disse mål Vægt på forståelser og antagelser … som udgangspunkt for udvikling

Inklusionsledelse må være velbegrundet … i eksplicitte præmisser Hvorfor skal skolen være inkluderende? Hvad forstår vi ved inklusion? Hvordan kommer vi derhen? Hvem skal gøre arbejdet? Hvornår skal vi gøre det? Lars Qvortrup, 2008 8

Inklusionsforståelser Lars Qvortrup, 2008 At gøre ligesom-inklusion Tolererende inklusion Forskellighed gør stærk-inklusion Princippet om inklusion er ikke kun etisk (”vi bør inkludere de andre”), men også funktionelt, fordi det bidrager til at forberede børnene på at agere i et samfund, der er karakteriseret ved funktionel, social og kulturel differentiering Skolen styrker ved at gennemføre en konsekvent inklusionspædagogik elevernes kompetence til at fungere i et samfund, som ikke efterspørger mennesker, der er som alle andre, men mennesker som gør en forskel, og som kan håndtere disse vilkår. 9

Kendetegn på et inkluderende læringsmiljø Fysisk tilstedeværelse I hvilken grad man er til stede i fællesskabet Accept og anerkendelse I hvilken grad man bydes velkommen som fuldgyldig og aktiv deltager i fællesskabet Aktiv deltagelse / Delagtighed I hvilken grad man bidrager aktivt i fællesskabets aktiviteter Udvikling af et positivt selvbillede (fagligt og personligt) I hvilken grad man lærer og udvikler positive selvbilleder Peter Farrell, 2002 10

Inkluderet? På hvilke præmisser? Under et børnemøde, arrangeret af Københavns amt på Bank Mikkelsensvej, er der en legeplads med forskellige legeredskaber, gynger, vipper, klatrestativer mm. Efter andre aktiviteter er der mulighed for de 10 børn at lege på legepladsen. N (som er blind) er vaks og ivrig på legepladsen, og har hurtigt været alle redskaberne igennem, derefter klatrer han selv op i basketkurven - først op ad stolpen, så ud over pladen og derefter ned i kurven, hvor han sætter sig til rette. I øvrigt kravler han selv samme vej tilbage. Med til historien hører, at samme N fortæller, at han i store dele af klassens gymnastiktimer har passet sig selv inde i redskabsrummet, mens de andre har boldspil eller lignende. Som faderen udtrykker det: ’En gang imellem kunne man måske godt finde på et eller andet, hvor de (N og en anden blind dreng) kunne være med?’

Tre hovedfaktorer, støttende for læring Relationer med fokus på, i hvilket omfang deltagerne i gruppen/klassen støtter og hjælper hinanden. Personlig udvikling med fokus på, hvordan der støttes op om personlig vækst og udvikling. Læringsledelse med fokus bl.a. på behov for ændringer i undervisningen generelt eller i forhold til den enkelte elev David Mitchell, 2008

Byggesten til ’god’ inkluderende praksis (Tetler m.fl. 2009) ’Bredt tænkte’ kollegialt konsultative funktioner At integrere støtten i læringsfællesskabets aktiviteter At styrke børnenes indflydelse på egne læreprocesser At skabe rum og nicher for inkluderende processer At skabe rum for aktiv deltagelse og samarbejdsrelationer At inddrage et relationelt perspektiv til forståelse af børns komplicerede læringssituationer At udnytte IKT’ens varierede muligheder At forhindre, at børn kommer på hårdt overarbejde At differentiere mål, indhold, materialer, metoder og tid At inddrage forældrenes mangfoldighed af ressourcer