Fokus på Realkompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Forældremøde X årgang.
Realkompetencevurdering i Danmark
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
MUNDTLIG FREMSTILLING
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Hvad er realkompetencevurdering?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Læring, kommunikation og samarbejde
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Forudsætninger for en god samtale
Uddannelse for udviklingshæmmede
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Læsning.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Uddannelse – dit barns fremtid
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Målrettet kommunikation
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Introsidernes betydning
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fra anledning til udvikling
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Fokus på Realkompetence Alt det, du kan, tæller En introduktion Tegninger: Teis Wassermann © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Hvad er realkompetence? er alt det man kan, uanset hvor og hvordan det er lært. sammenfatter, at vi lærer hele tiden i alle mulige sammenhænge anerkender at al slags læring er noget værd også det vi lærer uden for uddannelsessystemet Hvor lærer vi? I uddannelsessystemet På arbejdet I tredje sektor: foreningerne frivilligt arbejde folkeoplysningen © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Hvad kan realkompetence bruges til? For den enkelte: at blive bevidst om hvad man kan og at få sat ord på det at få lyst og mod til at lære mere at undgå dobbeltuddannelse - det man kan behøver man ikke få undervisning i at gøre uddannelser mere fleksible, i forhold til det, den enkelte allerede kan. at søge nyt job eller nye opgaver For samfundet som helhed: at højne uddannelsesniveauet for at sikre velfærd og konkurrenceevne at uddannelseskronerne kan bruges mere effektivt © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Realkompetence står højt på den politiske dagsorden Fordi højnelse af uddannelsesniveauet er nødvendigt for velfærd og konkurrencedygtighed Fordi anerkendelse af realkompetence er ét af midlerne til at sikre vi er dygtige og uddannelsesmæssigt opdaterede For at motivere alle til at lære hele livet Foreløbigt højdepunkt: ”Lov om udbygning og anerkendelse af realkompetence på voksen og efteruddannelsesområdet m.v.”, juni 2007 Højdepunkt, der lader vente på sig: Gennemslag i de videregående uddannelser. © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Undervisningsministeriets realkompetenceredskaber Min kompetencemappe: minkompetencemappe.dk Realkompetenceredskab til 3. sektor - en del af Min kompetencemappe 3 variationer over samme tema: realkompetence-forening.dk realkompetence-frivillig.dk realkompetence-folkeoplysning.dk © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Undervisningsministeriets realkompetenceredskaber til 3. sektor Navn m.v. En dækkende beskrivelse af rammen – foreningen, det frivillige arbejde, kurset. Organisationens ansvar! Beskrivelse af egen rolle eller særlige projekter Beskrivelse af generelle kompetencer ved hjælp af skema og uddybet ved eksempler Underskrift Underskrift fra evt. sparringspartner © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Generelle kompetencer sociale kompetencer læringskompetencer kreative-innovative kompetencer kommunikative kompetencer IT-kompetencer selvledelseskompetencer interkulturelle kompetencer organisatoriske kompetencer (kun i udgaver til frivillige og foreninger) © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Signalement af en kompetence - Social kompetence som eksempel At have sociale kompetencer betyder, at du kan indgå i sociale fællesskaber på en konstruktiv måde Nøgleord er: Åbenhed Personlige relationer Indlevelse Problemløsning Samspil Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til 3. sektor © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Hvor socialt kompetent er du? - hvordan? ”Sociale spidskompetencer” Vigtigt: ikke kun ”hvor kompetent”, men ”hvordan” Der er brug for både Grete og Peter i en gruppe © Dansk Folkeoplysnings Samråd

© Dansk Folkeoplysnings Samråd Husk eksempler! Eksempler gør kompetencerne konkrete og troværdige udsagn med høj score bør altid underbygges med eksempler eksemplerne sætter ord på - kan bruges ift. job hjælper til at justere score, så den bliver realistisk © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Hvad kan realkompetence bruges til i Voksen- og efteruddannelserne? VUC - voksenuddannelsescentrene - HF og AVU AMU - arbejdsmarkedsuddannelserne Professionshøjskoler og erhvervsakademier - Videregående Voksenuddannelse (VVU) og diplomuddannelser Nye rettigheder for den enkelte: Individuel kompetencevurdering Bedre muligheder for adgang via realkompetence Bedre muligheder for afkortning af uddannelse via realkompetence Kompetencebevis for del af uddannelse ved dokumenterede realkompetencer Uddannelsesbevis for hel uddannelse ved dokumenterede realkompetencer

...i andre uddannelser og i arbejdslivet Lærer- og pædagoguddannelser Bedre muligheder for optagelse alene på grundlag af realkompetence Kvote 2: Fra 2008: Optagelse i kvote 2 skal ske på grundlag af relevant realkompetence (Har du lært noget studierelevant ved at rejse? - ikke bare: hvor og hvor længe har du rejst?) Arbejdslivet: Få øje og ord på alle relevante kompetencer Blive bedre til at sælge sig selv

Realkompetence er et kludetæppe af forskellige formelle og ikke-formelle kompetencer, som giver nye muligheder for at komme frem i verden.

Arbejdet med realkompetence er en proces Afklaring få øje på egne kompetencer og sætte ord på finde ud af, hvad de kan bruges til kan foregå mange steder, bl.a. i 3. sektor Dokumentation forudsætning for vurdering kan foregå mange steder, bl.a. 3. sektor Vurdering foregår på uddannelsesinstitutionerne i forhold til uddannelsens adgangskrav og kompetencemål Nyt: helhedsvurdering - både formel og ikke-formel læring Anerkendelse Mulighed for adgang, kompetencebevis eller uddannelsesbevis i kraft af realkompetence © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Realkompetence handler ikke kun om vurdering og anerkendelse Ikke alle har interesse i/brug for at få vurderet og anerkendt sine kompetencer Afklaring og dokumentation af realkompetencer har værdi i sig selv giver personligt udbytte - selvindsigt og selvtillid giver mod på at lære nyt giver blik for nye muligheder hjælper med at blive bedre til “at sælge sig selv” © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Nye opgaver for tredje sektor foreninger, frivillige og folkeoplysning Kompetenceafklaring UVMs realkompetenceredskab hjælper Kompetencedokumentation Information og motivation Mulighederne skal være reelle Alle bør kende til dem Sparring Kvalitet, seriøsitet, troværdig dokumentation Det betyder noget for den enkelte at vi stiller op på opgaven © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Gode råd til sparringspartneren Før sparringssamtalen - aftal tid. sted og tidsramme hvem skaffer beskrivelse af rammen (eks. foreningen) den enkelte skal lave udkast til sin realkompetencebeskrivelse i forvejen med redskabet hvem sørger for computer med netadgang Samtalerummet for sparringen - vær opmærksom på rart og inviterende miljø at I ikke bliver forstyrret undervejs Sæt scenen for samtalen Indled med kort snak: hvorfor og hvad kan du bruge det til Afstem forventninger om ramme og fokus Fortæl om din rolle - guide, ikke dommer Efter sparringssamtalen Opsamling og evaluering med den enkelte Papirarbejdet: printe ud og sætte underskrift, evt. eftersende dokumentet © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Gode råd om at være sparringspartner MÅL: Nærvær, åbenhed og udvikling i samtalen Hold fokus på personen Vær aktivt lyttende Vis respekt med positive og nysgerrige spørgsmål Stil støttende og uddybende spørgsmål, men undgå ledende spørgsmål Spørg ind til om I forstår ord og begreber ens Forklar ord og begreber vha. korte eksempler Giv tid – den enkelte skal kunne følge med Giv plads til at tænke sig om, selvrefleksion – pauser er OK Læg op til at den enkelte overvejer hvad en kompetence kan bruges til Læg op til at overveje nye/andre muligheder Vær opmærksom på din egen adfærd: kropsprog, mimik og ordvalg © Dansk Folkeoplysnings Samråd

Sparringspartner i arbejdstøjet © Dansk Folkeoplysnings Samråd