Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold 2 14. februar 2008 Morten Nissen Københavns.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Energi- & Vandværkstedet
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
* 07/16/96 Sundhedsteknologi og fremtidens sundhedsvæsen i Danmark: Etiske problemstillinger Seminar om Etik og Velfærdsteknologi UNIK og MedicNet Syddansk.
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arbejdspladsudvikling
Danskfaget – beholder eller genstand?
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Indsatser med marginaliserede unge
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Projektlederens rolle(r)
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Fremstilling i grupper af unge hashrygere
Prototyper – mellem hverdag og videnskab
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Prototyper i praksisforskning i socialt arbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Gensidige læreprocesser mellem de unge misbrugere og de ansatte. …
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Uddannelsesafklarende samtaler
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Reflektion over jeres egen praksis
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Objektivering af socialt arbejde
Community som intervention
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Deltagelsesbegrebet som indfaldsvinkel til subjektivitet
Praksisforskning i socialt arbejde
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Gruppearbejde 1 Formål:
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet

Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Fremstilling er  Gengivelse - spejling  Iscenesættelse - fremføring  Produktion – frembringelse …virkeligt – i praksis ”Misbrug”, ”afhængighed” – er objekter  der skabes / vises / gøres i praksis  som mennesker dannes med  hvormed vi danner os selv og hinanden (som fællesskaber og deltagere) i den løbende praksis Objektivering og subjektivering Morten Nissen Københavns Universitet Fremstilling af vilde unge

Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Hashpigerne som Vilde Unge  Ungdommen genkomst: Projekt Gadebørn  ”Gadebørn”: Brobygning som kritik af systemet.  Gadeplanets heterotopi  Ungdom som almengørende kategori  Anerkendelse af de unges perspektiv  Kommunens policy i 1990’erne  Der er ingen der ikke har ansvar  ”Ind ad bagdøren”  Vilde Læreprocesser  Knopskydende projektmiljø - fra oprør til flagskib  Autenticitet, anti-metode / magt, symboler og projektdesign  Subkulturel pædagogik Morten Nissen Københavns Universitet Fremstilling af vilde unge

Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Case: Hashpigerne: Gruppearbejde  Diskutér flg. spørgsmål m.h.p fremlæggelse og diskussion i plenum  Hvordan sker der objektivering med de 5 (m.fl.) kronikker ”om hash”?  Kan der identificeres diskurser om afhængighed / misbrug i kronikkerne?  Hvordan kan kronikkerne (m.v.) tænkes at konstituere subjektivitet?  Overvej case’n som prototype på en bestemt slags socialt arbejde med unge hashrygere  Forbered desuden opklarende og kritiske spørgsmål Morten Nissen Københavns Universitet Case: Gruppearbejde

Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Case: Hashpigerne: Plenum  Fremlæg gruppetanker om  Hvordan sker der objektivering med de 5 (m.fl.) kronikker ”om hash”?  Kan der identificeres diskurser om afhængighed / misbrug i kronikkerne?  Hvordan kan kronikkerne (m.v.) tænkes at konstituere subjektivitet?  Overvej case’n som prototype på en bestemt slags socialt arbejde med unge hashrygere  Stil desuden opklarende og kritiske spørgsmål Morten Nissen Københavns Universitet Case: Plenum

Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning  Refleksioner over planer - ?  Videre forløb – hvem er med / på hvornår?  Næste gang  Om sygdomsbegreber i praksis  Læs U J Jensen  Læs case: ”Ponytail John” - gå ind via linksamling Morten Nissen Københavns Universitet Planlægning

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Socialpornografi? Identifikation – naturalisering Anerkendelsen af den unge Tillidsprincippet – at møde mennesket hvor det er Det etnografiske blik - den autentiske ungdomskultur Misbrugsdiskursen Abstinenser, afhængighed, peer group, skolegang, kognitive defekter, hashpsykose osv. Kulturpædagogik Fremstillingen af Vilde Læreprocesser som subjekt Diskursen som scaffolding, ’stilladsering’ Den bevægelige objektivitet Praksisforskning Et subjektperspektiv: Advocacy og idealbegreb For hashrygning! (sml. Brugerforeningen) For afhængighed! (sml. AA/NA) Morten Nissen Københavns Universitet Dagsorden

Ideologikritik 1.Socialpornografi ? Identifikation – naturalisering 2.Anerkendelsen af den unge Tillidsprincippet – at møde mennesket hvor det er Det etnografiske blik - den autentiske ungdomskultur 3.Misbrugsdiskursen Abstinenser, afhængighed, peer group, skolegang, kognitive defekter, hashpsykose osv. 4.Kulturpædagogik Fremstillingen af Vilde Læreprocesser som subjekt Diskursen som scaffolding, ’stilladsering’ Den bevægelige objektivitet 5.Praksisforskning Et subjektperspektiv: Advocacy og idealbegreb Kritikken som ’radikalt ond’ (Zizek): For hashrygning! (sml. Brugerforeningen) For afhængighed! (sml. AA/NA)

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Genealogi  Principielt forskellige kulturelle former (diskurser) – successive og sideordnede  Ikke bare sprog  fx ”institutionel fordøjelse”, fx abstinenser Fremstillinger af misbrug siden 1965  Subkulturen  Den udsatte unge  Den afhængige personlighed  De 12 trin  Den diabeteslignende patient  Den rationelle bruger Morten Nissen Københavns Universitet Genealogi I

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Ungdomsnarkomani Afvigelse Socialpædagogik  Subkulturen  Etnografisk tilgang  Udfordring til systemet  Den udsatte unge  Stofkarriere  Resocialisering Becker, H. (2004 [1953]). At lære at blive hashbruger Berntsen, K. (1971). Tilbud til stofmisbrugere. Kbh: Chr. Ejlers Willis, P. (1976). The cultural meaning of drug use. Morten Nissen Københavns Universitet Genealogi II

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Afhængighed Selverkendelse Ansvar  Den afhængige personlighed  Psykoterapi  Jeg-svaghed  De 12 trin  Højere magt  Jeg er afhængig Bateson, G. (1972). The Cybernetics of Self: A Theory of Alcoholism. Khantzian, E.J. (1977). The Ego, The Self, and Opiate Addiction Morten Nissen Københavns Universitet Genealogi III

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Den diabetes- lignende patient Kunstig drift Perverteret belønnings -system  Medicinsk behandling  Stabilisering  Normalisering Houborg Pedersen, E. (2006). Stofmisbrug, metadon, subjektivering, kap. 5. (2004). Substitutionsbehandling som social teknologi. Morten Nissen Københavns Universitet Genealogi IV

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Den rationelle bruger Motivation og præferencer Afklaring  Pragmatisk behandling  KAT  Psykoedukation  Evidens Miller, W.R. & Rollnick, S. (1991). Motivational interviewing Nissen, m. (2006). Knowledgable collectivities Morten Nissen Københavns Universitet Genealogi V

Maria Genealogi I-V Præsenta- tion Planlægning Runde  Navn  Interesser  Andre studieaktiviteter Om forløbet  Tilgang  Fremstilling: Interaktionistisk, kulturhistorisk, poststrukturalistisk  Tematik  Om intervention - Socialt arbejde  Unge, misbrug  Former  Casebaseret  Forberedelse, deltagerdeltagelse, grupper Morten Nissen Københavns Universitet Præsentation

Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Tjek Absalon Studenteroplæg fra og med 28/2 Find cases I vil arbejde med senere OBS tidsramme 3/4 og10/ Næste gang:  Om fremstilling  Forbered kritiske spørgsmål!  Case ”hashpiger” Morten Nissen Københavns Universitet Planlægning