Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Nonne historie.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Kurver Hvorfor og hvordan?.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Modstand som forandringspotentiale
Offer – krænker – frelser Dynamik specielt fokus på krænkere
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
At være magtesløs med den magtesløse
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation.
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Indsatser med marginaliserede unge
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv
Kommunikation mellem mennesker
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Dansen omkring handicapbegrebet
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Pædagogisk Psykologi 2007 Hvad er pædagogisk psykologi?
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Gensidige læreprocesser mellem de unge misbrugere og de ansatte. …
Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
- psykodynamisk perspektiv
Et mærkeligt skib.
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Kritisk teori – løst og fast fra fortid, nutid og fremtid
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Community som intervention
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Tema: Klassisk psykoanalyse & Objektrelationsteori
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
Forandringsledelse & primadonna’er Søren Aggestrup.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen

1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Motivation på uddannelse
Motivation og sårbare unge på uddannelse
Præsentationens transcript:

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Slides er i Absalon

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dkOuverture

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi udforsker læreprocesser (i dannelsens perspektiv) 1.Simpelt afsæt: Associationisme. Pensumelementer. Tankpasser 2.Inde i black box: Skemaer, logik, udviklingstrin 3.Motivation Rationel vilje  Straf / belønning  Self-efficacy Det lærende subjekt  Refleksivitet  Passiv / aktiv  Behov, emotionalitet  Eksistens  Ses (delvist) indefra Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Tema: Subjekt

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Den didaktiske illusion Det snævre fokus på (ønsket, rationel) læring Der er også: Hverdagslivet, subjektet, følelser osv. Illusionen hersker Das Man Fra tilsyneladende til egentlig læresituation “Sandhed (udækkethed) er noget, der altid først må fravristes eksistensen. Eksistensen bliver re-vet ud af sin skjulthed (Heidegger, i Colaizzi, 210/179)” ”Sagligheden” er driftsafhængig, dynamisk Ideologi Subjektiv skranke: hverdags- tænkningens primærproces Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dkIdeologikritik!

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Subjektet er  I splid med sig selv  Ikke transparent Regression og progression ”Det at man lærer noget mere og noget nyt er selv en yderst ambivalent proces! Det kan i de mest positive tilfælde betyde en berigelse af ens eget selvudkast (…) Men (…) hvis jeg skal lære noget mere (…) så opfordres jeg til at give afkald på noget af min subjektive virkelighed. Således betragtet mister jeg også noget af mig selv. (Ziehe, 158)” Sml. kritisk psykologi:  Ole Dreier: Læring…  Ute H.-Osterkamp. Motiavtionsforschung At have lyst, interesse ~ ”libidinøst besat objekt” (men primærproces og forsvar er det også …) Kedsomhed som forsvar Passiv aggression Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dkAmbivalens

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk mål  ” mere realitetskomplekse muligheder for at kunne opleve lyst” (Ziehe, 109)  Løsrivelse fra symbiosen med primært objekt At kunne elske det primære objekt er det ene, at kunne elske tilstanden i det at elske er det næste. Kan jeg først elske tilstanden, så kan jeg også forudføle den, uden at den tvangsmæssigt kaster mig tilbage til længslen efter det primære objekt. Libidoen kan blive opfindsom.” Fra personlig til strukturel identifikation Mellem identifikation (selvtab) og afstand (uberørthed) Idealiserede overførings- (overgangs-)objekter Jeg-svaghed: Jeg-’et udvikles ikke gennem den ødipale konflikt Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dkNarcissisme

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Modernitet går dybt i subjekterne  Taylorisering  Kulturel frisættelse  Tab af autoritet og selvfølgelighed  Tab af aura (affortryllelse)  Tab af ritualer  Skolen er kun skole Kritik: Fra idealiserede over- føringsobjekter til omsorgsfuld autoritet Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Kulturel frisættelse

Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Third force Fænomenologi (jf. senere social fænomenologi → situeret læring) Humanisme Eksistentialisme Psykologi?? Fra drift til eksistens Men stadig dynamik og ideologikritik (?) Rogers: Fra ideologikritik til common sense Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Psykodynamik og eksistens