Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Uddannelse Arbejdsudbud Lighed Velfærd Social arv Velstand Produktivitet Den enkeltes løn Den offentlige kasse Globaliserings- og udkastsdiskussion
Løft i ungdomsuddannelse er gået i stå siden stigning er måske eneste positive konsekvens af krisen Kilde: AE pba. UNI-C og Regeringen.
Danmarks uddannelsesniveau sakker agterud Andel årige med ungdomsuddannelse er faldet fra 9. plads i 2001 til 15. plads i 2008 Kilde: OECD, Education at a Glance 2010, tabel A1.4
Anm.: Udbud minus efterspørgsel efter uddannet arbejdskraft Kilde: AE Mangel på uddannet arbejdskraft om 10 år
Kilde: AE, Økonomiske Tendenser 2009 Væksten i arbejdsstyrkens uddannelsesniveau er gået i stå
Sammenhæng mellem kompetence- og lønspredning Kilde: Regeringens ”Mod nye mål – Danmark 2015”, august Uddannelse er den vigtigste mekanisme til lav ulighed 1) Lille kompetence-ulighed → lille lønspredning = lav indkomstulighed 2) Lav lønspredning gør at ikke alt skal fordeles via skatter
Kilde: AE Uddannelse giver 8 ekstra aktive år bl.a. pga. senere tilbagetrækning, og mindre ledighedsrisiko mm. 8 år Antal år med fuldtidsbeskæftigelse efter højst fuldførte uddannelse
Bytteforhold Hvad skaber varigt velstandsløft? Velstand ProduktivitetArbejdsindsats For at få højere BNP kan man så enten arbejde flere timer, eller bliver dygtigere. Det første er ”nemmest”, og kan løses ved at øge arbejdsudbuddet. Men det som batter noget, er hvis vi bliver dygtigere – og på sigt er dét det mest interessante. For er der egentlig noget ved at være verdens rigeste land, hvis vi knokler hele tiden og ikke kan nyde frugterne af det arbejde?