Grupper – hvordan gøres det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Sociale medier og læring
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvad gør livet så værdifuldt?
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Anette Schjødt Thorsen
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvad gør livet så værdifuldt?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Cooperativ learning - også kaldet CL
Maskulinitet.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Omgangstone og kollegialitet
Her er lidt sports råd. 10 grund regler. Regel 1 Brug sportstøj!
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Med tegninger af Morten Grove OTS
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Her er lidt sports råd. 10 grund regler.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Kommunikationskursus
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Grupper – hvordan gøres det? v. Susanne Ploug-Sørensen, kommunikationskonsulent

De næste par timer… Oplæg: Netværkstanken Typer af netværk Netværksledelse Jeres erfaringer, gruppearbejde, øvelser Et par gode råd

Netværk

Typer af netværk Afgrænsning Struktureringsgrad Tidshorisont Målsætninger og indhold Målgruppe Medie

Netværksledelse Afhænger altid af netværkstypen Vær så neutral som muligt og lad andre komme til orde Tag ansvar for den sociale situation Udstik rammen og sørg for at den overholdes

Øvelse: 2 og 2 Vælg hver især en gruppe eller et netværk, som enten allerede eksisterer eller som du har planer om at starte op Beskriv den overfor din partner ud fra typeopstillingen fra før (udleveret). Byt roller

Man får, hvad man søger… Vi skal dyrke vores succeser frem for vores fiaskoer Ved at målrette i forhold til det, vi er gode til, skaber vi bedre resultater

Brainstorm i plenum Mål: Hvad er nogle ord der kan beskrive en god oplevelse af netværksarbejde og gruppedannelse?

Brainstorm i plenum Mål: Hvad er nogle ord der kan beskrive en god oplevelse af netværksarbejde og gruppedannelse? Midler: Hvad skal der til for at disse gode oplevelser opstår?

Øvelse: I grupper Vælg i gruppen 3-5 ord fra tavlen og lav i fællesskab en tegning, som illustrerer dem og det succesfyldte netværksarbejde Præsenter jeres tegning for de andre

Et par gode råd Planlæg grundigt i forvejen Gør jer overvejelser i forhold til netværkstypen (struktur, tid, mål osv.) Beslut jer for eventuelle regler (gruppedannelse, taletid o.lign.) Vær opmærksom på de fysiske rammer Tag godt i mod folk, og sørg for at de føler sig velkomne, set og informeret om, hvad der skal ske – så er du halvvejs hjemme Vær ikke bange for at styre processen – de fleste bliver mere trygge, hvis de har fornemmelsen af, at der er styr på det