Den globale udfordring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Velkommen til 3 ugers kursus
Sikkerhedskultur - lærlinge
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Ledelse og menneskesyn
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Ledelse af forandringer
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse og menneskesyn
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
7 dogmer for offentlig styring
IS-Strategi.
Tillid Temadag for AMIR
Floor Heating arketype processen
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
5 Internationalisering
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Danmark i en globaliseret verden
Lidt om at flytte bjerge
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
H. Lundbeck A/S20-Nov-141 Hvorfor og hvordan Lundbeck, Lumsås, har arbejdet med sikkerhedskulturen. Winnie Løfquist H. Lundbeck A/S.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Gruppeudviklingssamtaler
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Interkulturel kommunikation
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Træning i kulturforståelse Kapitel 22 Signe Ørom, Mie Femø Nielsen og Pernille Schmidt.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
DET INTERNATIONALE OMRÅDE DIO præsentation af Jonathan Stoker.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Hvad med i morgen – kan vi beholde den dominerende rolle?
Værdigrundlag for Jobcenter Varde
Mere MOST - mindre fravær
Redskaber og overvejelser
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Præsentationens transcript:

Den globale udfordring Rasmus Dahlberg & Susanne Willers Complx ApS

Missionen At undersøge nogle af de udfordringer, globaliseringen stiller os overfor Fokus: Sikkerhed ift. organisation, samarbejde og kulturforskelle Metode: Studie af udvalgte spydspidser i den globale verden (Qatar, Dubai og Oman)

Værelse med udsigt…

Schweizerosten Ulykke/ katastrofe Fejl/ farer Adfærd Procedurer Design

Schweizerosten Design-skiven forandres ikke… Fejl/ farer Design

Schweizerosten …i stedet fokuserer vi på de to andre Adfærd Procedurer

Huller i osten Adfærd Procedurer Svage procedurer – stærk adfærd

Huller i osten Adfærd Procedurer Stærke procedurer – svag adfærd

Huller i osten Adfærd Procedurer Svage procedurer – svag adfærd

Huller i osten Adfærd Procedurer Stærke procedurer – stærk adfærd

Den ideelle situation Procedurer: Stærke, men ikke nødvendigvis mange/komplicerede (røde mænd klipper kun røde ledninger) Adfærd: Forudsæt/efterstræb ikke kulturel ensartethed, men afkod kulturbestemte forskelligheder (LEGO)

Kultur Artefakter – det vi kan se og røre ved Skueværdier – det vi fortæller Underliggende anskuelser – det vi tror og opfatter Edgar H. Schein

Grundelementer i kulturforskelle Magtdistance Usikkerhedsundvigelse Kollektivisme/individualisme Maskulinitet/femininitet

Global adfærd Fordi Virksomheder arbejder udenlands Virksomheder har internationale samarbejdspartnere Arbejdskraften er i stigende grad langdistancemobil Borgere med anden etnisk baggrund bliver i stigende grad erhvervsaktive

HR- eller HSE-opgave? HR formidler og opretholder en defineret kultur i form af formalia, omgangsformer ect. HSE er ansvarlig for facilitering af sikkerhedsforanstaltninger samt medarbejdernes adfærd i forhold til forståelse og overholdelse af disse. Hvis HSE svigter i kommunikationen, tabes ikke blot effektivitet og kvalitet – der tabes sikkerhed.

Magtdistance < > individualisme Hofstede

Respekt for den overordnede < > ansvarsfølelse for optimering ”...jeg måtte tage den kompetente og specialiserede ingeniør i enerum for infodeling før alle fællesmøder...” Respekt for den overordnede < > ansvarsfølelse for optimering Autoritetstro/manglende kvalitative (kritiske) input Kollektiv adfærd/kollektivt ansvar

Usikkerheds-undvigelse < > maskulinitet Hofstede

Magten og reglerne Overholdelse Afvigelse fordi reglerne sikrer optimalt resultat fordi regler er defineret af ledelsen Afvigelse fordi man forbedrer situationen fordi man opfatter regler som betydningsløse

Synlig ledelse / magtsynliggørelse ”...i to uger stod jeg hver morgen ved indgangen og hilste på alle medarbejdere...” Synlig ledelse / magtsynliggørelse Accept af regel- styret adfærd Styrkelse af tilhørs- forhold/kollektivisme

Det globale tankesæt Fokus på at skabe ensartet medarbejder-adfærd via bevidst variabel indsats Kompetenceudnyttelse Opgaveansvar Kvalitet (homogenitet) Sikkerhed Carlos Ghosn: Transkulturelt lederskab

Styring og versionering Mål/fokus (fx sikkerhedsregler) Eksekvering/håndtering (fx.udstyr, procedurer) Kræver fast fokus for at nå defineret Ansvar Delegering kræver variabel indsats for optimalt mål

Optimalt samspil .....mere fokus på forskelligheder og villighed til at italesætte disse, og fx etablere kulturformidlende og værdidelende kurser - for medarbejdere til påvirkning af adfærd - for ledere med fokus på at styrke den situationsbestemte ledelse

Worst Case Scenario Bhopal 1984: Gennemprøvet design Mangelfulde procedurer Uhensigtsmæssig adfærd

Til refleksion… Forudsætter organisationen, at alle medarbejdere agerer/responderer ens? Efterstræber organisationen homogenitet frem for diversitet? Forenkler eller indvikler vi løsninger, når vi står over for f.eks. sikkerhedsmæssige udfordringer?

Præcision gennem enkelhed Styrke i forskellighed

Tak for turen!