Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
5 Internationalisering
Oversigt Internationaliseringsmodeller Information om interantionale markeder Kulturelle forhold 5 Internationalisering
2
Beslutninger i forbindelse med at etablere internationale aktiviteter
2 5 Internationalisering
3
Internationaliseringsmodeller
Uppsala internationaliseringsmodellen markedsoperationsform markedsspredning Born Global modellen høj internationaliseringsgrad fra starten Netværksmetoden internationalisering via virksomhedens netværk, leverandører, kunder osv. 3 5 Internationalisering
4
Uppsala internationaliseringsmodellen
4 5 Internationalisering
5
Markedsoperationsform og markedsspredning
5 5 Internationalisering
6
Generel model for markedsinformationsbehovet
6 5 Internationalisering
7
5 Internationalisering
Kultur Kultur er den kollektive, mentale programmering af sindet, der adskiller mennesker af en gruppe fra medlemmerne af en anden. Kulturbærere: - Værdier (det, der i en kultur opfattes som hhv. positivt og negativt) - Normer (uskrevne regler, der styrer adfærden) 7 5 Internationalisering
8
Schein’s 3 kulturniveauer - isbjerget
8 5 Internationalisering
9
Hofstedes 5 kulturdimensioner
5-D modellen: Magtdistance Individualisme kontra kollektivisme Maskulinisme kontra feminisme Usikkerhedsundvigelse Langtidsorientering 9 5 Internationalisering
10
Kulturforskelle mellem Danmark og Brasilien
10 5 Internationalisering
11
Interkulturel kommunikation
Richard Gesteland Lav kontekst – deal focus direkte kommunikation tid er penge Høj kontekst – relationship focus small talk og indirekte kommunikation symboler og kropssprog vigtigt 11 5 Internationalisering
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.