Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku/mnissen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Advertisements

Cannabis Henrik Rindom Stofrådgivningen Lænkeambulatorierne.
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Depressioner: Er de sekundære eller primære
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Afslut med at henvise til Modstrøm
Jeg støtter barnet ved:
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Indsatser med marginaliserede unge
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Sociologi – Individ og samfund
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Fremstilling i grupper af unge hashrygere
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Cannabis og psykiske lidelser
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Hash og Kokain Afhængige Af Jørgen Maltesen
Hvad er misbrug i praksis?
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Gensidige læreprocesser mellem de unge misbrugere og de ansatte. …
Overkant telst og illustration Underkant tekst og illustration Venstrekant, tekst og illustrationHøjrekant, tekst og illustration Grundlinje, navnemærke.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser Århus Universitetshospital Sundhedssystemet.
Afhængig af nettet Mange erkender først deres afhængighed af nettet når konen er skredet og Dan- kortet lukket.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Mekanisk Energi Potentiel Energi Kinetisk Energi
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf Kreativitet i DR.
Tilpasning Hvordan tilpasser behandlingsinstitutionerne sig nye brugergrupper.
Fritidspas.
2200Kultur - Nørrebro Bibliotek & Medborgercenter Præsentere Bydelsmødrene på Nørrebro.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
U P K Introduktion til 16-ugersprojektet Unge Poeters Klub
Pædagogens univers.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Rejseholdet - Grønland
Relations kompetencer
 Jesper Snitgaard, SSP Konsulent  Bo Skov Jensen, Gadeplan Rusmiddelkursus ved SSP Køge.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Socialt Medicinsk Juridisk 3 TOLKE OMRÅDER Skoler Institutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet

Fremstilling Misbrug Ungdom Socialt arbejde Vi skaber hinanden med begreber Men ikke kun sprog og billeder: Ordninger af praksis  Institutionelt  Målgrupper  Ex. behandling af hashafhængighed  Kropsligt  Ex. hash-abstinenser Ikke enten virkeligt eller indbildt Ikke kun ”stempling” – men også positiv faglighed Morten Nissen Københavns Universitet Fremstilling

Misbrug Ungdom Socialt arbejde Den subkulturelle ungdomsnarkoman  Alternative levemiljøer, kollektiver  Resocialisering eller revolution? Den afhængige personlighed  Jeg-svaghed, tidlig skade  Psykoterapi, terapeutiske kollektiver Den mættede krop  Stabilisering mellem abstinens og eufori Den pragmatiske bruger  Den pragmatiske risikotager  Autonom bruger af service, skadesreduktion Morten Nissen Københavns Universitet Fremstillinger af misbrug

Fremstilling Misbrug Ungdom Socialt arbejde Den subkulturelle ungdomsnarkoman  Alternative levemiljøer, kollektiver  Resocialisering eller revolution? Den afhængige personlighed  Jeg-svaghed, tidlig skade  Psykoterapi, terapeutiske kollektiver Den mættede krop  Stabilisering mellem abstinens og eufori Den pragmatiske bruger  Den pragmatiske risikotager, fixet  Autonom bruger af service, skadesreduktion Morten Nissen Københavns Universitet Fremstillinger af misbrug

Fremstilling Misbrug Ungdom Socialt arbejde Den subkulturelle ungdomsnarkoman  Alternative levemiljøer, kollektiver  Resocialisering eller revolution? Den afhængige personlighed  Jeg-svaghed, tidlig skade  Psykoterapi, terapeutiske kollektiver Den mættede krop  Stabilisering mellem abstinens og eufori Den pragmatiske bruger  Den pragmatiske risikotager, fixet  Autonom bruger af service, skadesreduktion Morten Nissen Københavns Universitet Fremstillinger af misbrug

Fra Lundqvist, T. & Ericsson, D. (1999). Ud af Hashmisbrug. Haslev: Det Schønbergske Forlag, s % THC 50% Fase 2 THC Psykologisk Fase 3 Fase 1 fokus Socialt fokus Medicinsk fokus Angst Uro Rastløshed uger

Fremstilling Misbrug Ungdom Socialt arbejde Klassiske ungdomsbegreber  Bondestand, borgerskab, uddannelsessystem Ungdom som frirum  Frihed dannes i sprækker  Ungdom etablerer sig udenfor: Gadehjørnet Ungdom som risiko  Ungdom etableres med problemer Ungdom som subkultur  Gruppepres og kulturel kreativitet Ungdom som spejl  Værdibærende for en modernistisk kultur  Det almene, ubestemte, det potentielle  Positivt og negativt overgangsritual Morten Nissen Københavns Universitet Fremstillinger af ungdom

Fremstilling Misbrug Ungdom Socialt arbejde Afhængighed – et problem med selvet Socialt arbejde: At almengøre  Sml. selvhjælp At tænke / handle bredere  ”Virker det?” – fixets kultur  Fra dæmon til forbruger – til …?  Brug ungdomsmiljøerne Fremstilling som faglighed  Sprog, tekst, rutiner, møder, institutioner, fællesskaber…  Ramme-design som institutionel fleksibilitet  På neutral grund og i bevægelse  Alternativer til fremstilling af unge som isolerede afhængige Morten Nissen Københavns Universitet Socialt arbejde som fremstilling

Fremstilling Misbrug Ungdom Socialt arbejde Afhængighed – et problem med selvet Socialt arbejde: At almengøre  Sml. selvhjælp At tænke / handle bredere  ”Virker det?” – fixets kultur  Fra dæmon til forbruger – til …?  Brug ungdomsmiljøerne Fremstilling som faglighed  Sprog, tekst, rutiner, møder, institutioner, fællesskaber…  Ramme-design som institutionel fleksibilitet  På neutral grund og i bevægelse  Alternativer til fremstilling af unge som isolerede afhængige Morten Nissen Københavns Universitet Socialt arbejde som fremstilling