Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
Les meilleures photos de
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material.
Nonne historie.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Filipperbrevshymnen.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Livets Ord April 2012.
Opstandelsesfest.
”Fatter vi Guds hjerte for de fattige”? Guds glæde gennem generøsitet.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Nøgler til menighedens vækst
Børn og sorg - og sprældøde døde
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
1 The Motel of Lost Companions - en evighedsfortælling - produceret af DADAISTISK KAMPGRUPPE.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Findes det onde? Billederne er taget af Marcel Cohen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
En menighed, der søger enhed
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hold fast, hold ud eller hold igen
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Loven om bekymringer Matt 6,
Aristoteles Det er bestemt klogt, hvad Platon siger, men – hm - efter moden overvejelse… FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? f Fortsat fra Skolen i Athen 4. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Du kom til vor runde jord, barn, på bare fødder, midt i engles julekor, med Himlens frakkeskøder. Du var dreng i Nazareth, stod i tømrerlære,
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
Lyset der skinner i mørket
Lidelsens problem (teodicé)
Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere
Guds glæde gennem generøsitet
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Forventningens glæde.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not been specifically authorized by the copyright owner. The material is made available in an educational effort to advance understanding of scientific issues. I believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as for instance provided for in section 107 of the US Copyright Law. See Skolen i Athen 1.

Eksemplet står jo i dialogen Meno, som du selv har skrevet!

Platon

Selvfølgelig er de grundlæggende ideer ikke baseret på sanseerfaringen. Skulle matematikerne være nået frem til deres matematiske formler for cirkler og trekanter ved at studere den ene runde ting efter den anden, den ene trekantede ting efter den anden, som de fandt dem omkring sig? Og hvad med parallelle linier?

Platon Tanken er absurd! I den sansebaserede materielle verden er der måske nok runde ting, trekantede ting og parallelle linier, men de er aldrig perfekte og fuldkomne, som den matematiske formel er. Det er bare dårlige gengivelser.

Platon Det er præcis ligesom, at slavernes arbejde altid er en dårlig udførelse af herrens perfekte ideer.

Platon Det er præcis ligesom, at slavernes arbejde altid er en dårlig udførelse af herrens perfekte ideer. En erfaring, som vi aristokrater og jordejere har gjort i menneskealdre. Det materielle arbejde er noget snavs. Derfor var det altid byens borgere forbudt at beskæftige sig med manuelt arbejde. Men det glemte man og lod håndværkere og købmænd få del i magten. Demokrati blev det kaldt. En skændsel.

Platon Hov! Vi er nogen, der skal tjene vort udkomme i købmændenes og håndværkernes byer, og derfor må holde det materielle i ære! Skråt op!

Platon Hvad sagde du? Jeg sagde, at også I atomister på trods af al jeres snak om materie har taget jeres udgangspunkt i ideen om det evigt uforanderlige matematiske objekt.

Platon Jo vist. Er jeres udelelige atom måske ikke bare en materialiseret variant af det matematiske punkt?

Platon Nej, da, hvilken absurd tanke. Sanserne fortæller ikke om det sande. Det gør kun tænkningen. Og er I måske nået frem til jeres erkendelse ved at studere atomer, som vi finder dem i vores sansebaserede hverdagserfaring? Gnæk, gnæk!

Platon Netop! Selvfølgelig er det sådan! Kun ved tænkning kunne de store matematikere være nået frem til deres beviser og formler. Ikke ved sansning og empirisk undersøgelse, men ved fornuftens lys.

Platon Euklid, der er den største af dem alle, befinder sig i øvrigt hernede i Rapahels billede, hvis I skulle være interesseret?

Platon

Geometrien var min helt store kærlighed, og hvis det ikke lige var fordi, at han levede 100 år efter mig, ville Euklid have været mit store idol!

Platon Over mit Akademi anbragte jeg et skilt, hvor der stod, at adgang var forbudt for enhver, der ikke kunne geometri.

Platon Og selvfølgelig var det forbudt mine studerende at beskæftige sig med empiriske naturstudier.

Platon Men det kunne de selvfølgelig heller ikke finde på. bob, bob…

Platon Alle kan forstå, at erkendelsen kommer fra fornuftens lys, ikke fra sanseerfaringen. Det vil sige inde fra.

Platon Eller ovenfra! Hvis man skal finde et sted for de fuldkomne matematiske ideer at opholde sig, og det ikke godt kan være på jorden, hvor vi lever vores materielle liv, så må det vel være i det hinsides? I Guds himmel!

Platon Det sande og uforanderlige er ideernes rige i himlen. De jordiske og materielle ting er bare dårlige og forgængelige kopier.

Platon DÅRLIG KOPI

Platon Og det gælder selvfølgelig ikke kun matematiske begreber. Det gælder alle tænkelige ideer og begreber overhovedet. Lige fra retfærdighed til heste.

Platon

Her har vi hestens sande og perfekte idé

Platon Her har vi de ufuldkomne materielle gengivelser

Platon Dem skal man selvfølgelig holde sig langt væk fra, hvis man vil forstå hestens sande væsen.

Platon Empiriske studier er ikke vejen frem, det fører bare til misforståelse og fordærv

Platon For at forstå må vi skue indad i tanken.

Platon Det er gennem sjælens meditation, at vi generindrer det sande rige.

Platon Husk nu på, at vi har en udødelig sjæl i arv fra gudernes rige.

Platon

Det er kun midlertidigt at denne sjæl er fanget i kroppens materielle fængsel. * * På grund af arvesynd og alt det der.

Platon Det er derfor, at vi får vores guddommelige forstand ved at skue indad og ikke udad. Og derfor, at al sand viden i virkeligheden er erindring.

som model for Heraklit, hvor det hele flyder! Den tavshed fortæller vist, at de fik lidt at tænke over Ja jeg tænker stadig på, hvor uforskammet det var, at Raphael, den fløs, brugte MIG, den store Michelangelo som model for Heraklit, for hvem alting flyder Fortsættes i Skolen i Athen 3.