Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material."— Præsentationens transcript:

1

2 FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material is made available in an educational effort to advance understanding of scientific issues. I believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as for instance provided for in section 107 of the US Copyright Law. In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. For more information see below or go to www. Law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml. Sec. 107. - Limitations on exclusive rights: Fair use Notwithstanding the provisions of sections 106 and 106A, the fair use of a copyrighted work, including such use by reproduction in copies or phonorecords or by any other means specified by that section, for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of copyright. In determining whether the use made of a work in any particular case is a fair use the factors to be considered shall include - (1) the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature or is for nonprofit educational purposes; (2) the nature of the copyrighted work; (3) the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole; and (4) the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work. The fact that a work is unpublished shall not itself bar a finding of fair use if such finding is made upon consideration of all the above factors

3 Skolen i Athen

4 En introduktion til den klassiske filosofi

5 Niels Engelsted Lige et par bemærkninger…

6 Der er naturligvis tale om en hurtig og personlig skitsering men husk, at hvis du har internet- adgang, så har du også mængder af informationer om og tekster af de nævnte filosoffer lige ved hånden.

7 Der er mange indfaldsvinkler til enhver historie.

8 Den røde tråd, som er valgt her, er problemet om det foranderlige versus det vedvarende.

9 Historien begynder med formuleringen af problemets to grundpositioner.

10 Heraklit

11 Alting flyder

12 Heraklit Man kan ikke bade to gange i den samme flod.

13 Plidder, pladder!!!

14 Parmenides

15 Der findes to veje: Sansningens vej og Sandhedens vej

16 Parmenides Sansningens vej er falsk for den fortæller kun om forandring

17 Parmenides Sandhedens vej fortæller at alt er ENHED og evigt uforanderligt.

18 Parmenides Faktisk beviste min elev Zenon, at forandring og bevægelse er umulig!

19 Zenon han sidder lige derovre

20 Zenon Min demonstration af, at Achilles ikke kunne vinde et kapløb med en skildpadde, der har fået et lille forspring, er med rette berømt! Fortvivl ikke. Vi er fremme, hvor den er, i løbet af et sekund! Ja, det bliver du ved at sige! Ja, og hver gang har dyret bevæget sig et lille bitte stykke videre frem! Ja, vi fanger den aldrig, vi har løbet hele dagen! Ja, det er faktisk lidt uhyggeligt !

21 Ja, det er en rigtig tanke den med uforanderlige enheder! Pythagoras

22 For det er jo helt indlysende, at verden består af tal

23 Det er ikke helt ved siden af! Epikur

24 Men vi atomister har lært af Demokrit at de evige og uforanderlige enheder er bittesmå udelelige atomer. Og atomer er det eneste virkelige, der findes. Og derfor er det, som sanserne fortæller selvfølgelig illusorisk!

25 Epikur Det var ret godt tænkt!

26 Epikur Demokrit havde ligesom Thales, som man siger har opfundet den matematiske bevismetode… Netop!

27 Epikur …studeret praktisk matematik hos ingeniørerne og astronomerne i Ægypten og Babylon.

28 Epikur Men det, som for ægyptere og babylonere bare var praktisk regnekunst, forvandlede grækerne til en ren tankesport i hellenernes klare lys!

29 Det er noget fortænkt, verdensfjernt sludder!!!

30 HVEM SAGDE DET? Det lød vist som Protagoras HVOR ER HAN?

31 Protagoras er ikke med i billedet. Jeg tror ikke, at paven ville bryde sig om det!

32 ναι, τέτοιος ανοησία Det var jo Protagoras der sagde, at om guderne ved vi ingenting. Hverken om de eksisterer eller hvilken form de har. Hvad det emne angår, mangler vi viden og det menneskelige liv er for kort.

33 Tag jer ikke af ham. Det er en, der tror, at han er Homer!

34 Tillad at jeg præsenterer mig selv. Jeg hedder Raphael og har malet billedet. Det hedder ’Skolen i Athen’ og befinder sig i Vatikanet.

35 Ja, lad os endelig gøre paven glad

36 Hvad er det for en hund? Den skal nok symbolisere, at Diogenes var kyniker. Du ved… Kynos = hund Nåh ja.

37 Diogenes skal altid provokere!

38 Alexander den Store Det er mig, der blev verdenserobrer!

39 Vil I høre om dengang, jeg tilbød at gøre noget stort for Diogenes? Nåh, ikke?

40 Lad nu Protagoras sige det, som han vil sige. Jeg kommer nu Lad mig komme væk

41 Nu kommer jeg!

42 Protagoras Hvad nytte er dette filosofiske tankespind til? Og hvad kan vi dog lære af natur- filosoffernes speku- lationer om naturens sande beskaffenhed?

43 Protagoras Ingen verdens ting!

44 Der fik du den, Anaxagoras, med alt dit sludder om, at Solen er en glødende sten. Anaxagoras

45 Ja, vent I bare! Fysikalisterne vil vende tilbage og få en renæssance. Og dem vil I ikke kunne forjage, som I gjorde med mig. Nu er det altså min tur! Anaxagoras

46 Protagoras Jeg siger: Mennesket er alle tings mål.

47 Protagoras Det vil sige • menneskets erkendelse er begrænset til dets egen erfaring; • denne erfaring kommer fra sanserne; • al erkendelse er subjektiv og individuel; • der er lige så mange sandheder, som der er mennesker; • sygdom er skidt for patienten, men godt for lægen, som de siger; • sandheden er demokratisk; • det sande er det praktiske og nyttige; • videnskab skal handle om det praktiske liv, som det udspiller sig på torvet, i rådsforsamlingen og i retssalene; • vi skal studere sprog, retorik, social- psykologi, kultur og samfundsforhold.

48 SOFIST!!!!

49 Ja, her må guderne sig forbarme!

50 Men ved min ulønnede og selvopofrende indsats, blev sofisterne sat til vægs for al tid! Ja, lige bortset fra – høh - at denne filosofi blev ret dominerende i slutningen af det 20. århundrede under betegnelsen ’socialkonstruktionisme’. Spin-doktorer er sofister med et nyt navn.

51 Sokrates

52

53 Hvis alt er subjektivt og relativt, som sofisterne siger, så forvandles visdom og erkendelse til en slagvare på et kræmmermarked, hvor udbyttet tilfalder den højestbydende. Tager sofisterne måske ikke allerede penge for deres kyndighed? Det ville en med ægte kærlig- hed til visdom (= filosof) aldrig gøre!

54 Sokrates Men selvfølgelig findes det sande gode og den sande viden. Det er i øvrigt det samme. Mangel på dyd kan kun komme fra mangel på viden. Dyd er derfor viden.

55 Sokrates Viden tilhører alle, for vi er alle bærere af den, vi ved det bare ikke. Skal vi ikke snart hjem? Den kommer ikke fra den sanselige erfaring, men fra guderne, og vi bærer den i sjælen. Jeg hører den selv som stemmer, der taler til mig. Mine dæmoner kalder jeg dem.

56 Sokrates Viden tilhører alle, for vi er alle bærere af den, vi ved det bare ikke. Den kommer ikke fra den sanselige erfaring, men fra guderne, og vi bærer den i sjælen. Det den gode lærer gør, er at kalde denne iboende viden frem gennem dialog. Som en jordemor, der bringer et barn til verden.

57 Sokrates Jeg lavede en berømt demonstration heraf ved at lade en slavedreng helt uden uddannelse i matematik bevise det teorem, der siger, at arealet på et kvadrat firdobles, når siden fordobles. Han havde kort sagt denne viden i sin sjæl. Der skulle blot min jordemodermetode til at få den frem.

58 Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættes i Skolen i Athen 2.


Download ppt "FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google