Susanne Minds Evaluator VIA University College

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Foreningsudviklingstesten
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Hvad er problemet? Hvad gør vi?
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
KOMPETENCEBEVISET udenfor produktionsskolen
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Er mit barn klar til skolestart ?
FOKUS evalueringsmøde
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Børn og sorg - og sprældøde døde
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Netværkskoordinatormøde MDI d. 5. februar At koordinere… koordinator, (lat.koordinere + -ator), person, der er udpeget til at samordne noget. koordinere,
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 4 Overgange i barnets liv
Skive Kommune: Hvordan kan kommunale initiativer over for borgere med psykiske problemstillinger sikre gode skoleforløb og bedre tilknytning til arbejdsmarkedet.
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Gruppevejledning på tæt hold
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Februar 2017 PKU-konference
Regionsprojekt på Campus Køge
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Rita Buhl 22. september 2018.
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

Susanne Minds Evaluator VIA University College 6. april 2017 Susanne Minds Evaluator VIA University College 1. oktober 2009 SUM

Fokus i FOKUS Erfaringer Samarbejde Fleksible forforløb 6. april 2017 Fokus i FOKUS Erfaringer Samarbejde Fleksible forforløb Betydning/værdi for de unge 1. oktober 2009 SUM

Dataindsamling Interviews midtvejs i projektets monitorering 6. april 2017 Dataindsamling Interviews midtvejs i projektets monitorering Deltagende udd.inst: Teknisk skole, SOSU-skole & Handelsskole Produktionshøjskolen UU Kommunen: ’Jobstart’ 1. oktober 2009 SUM

6. april 2017 Svar Samarbejde: Videndeling, forpligtethed og netværk Afgørende for at lykkes med, at eleverne får et sammenhængende forløb Netværket kan ikke eksistere uden en koordinator (FK) Vigtigt at der er en, man bare kan ringe til. Og vigtigt at der er en, der sikrer overlevering (PHS) Fleksible forforløb: Kort forløb på en uddannelse eller praktik i erhvervslivet Godt tilbud for de unge, som ikke har andre udfordringer end uafklarethed med uddannelsesvalg – ca 10% Giver et indblik i uddannelsen, hvad den kan bruges til. (ST) Svært at vide, hvad automekaniker reelt er – lettere med skraldemand (PHS) Betydning/værdi for de unge: Tryghed, undgå fiasko, helhedsorienteret støtte, føler sig taget af ved overgang/valg af udd. FOKUS er en god arena at prøve ting af i (SOSU) Det gode var, at eleven ikke bare blev udskrevet og ind i en anden udd. (SOSU) 1. oktober 2009 SUM

6. april 2017 Flere svar … FOKUS dækker et hul. Trods det at eleven er udd.parat, kan man godt være usikker (PHS) Forforløb giver mulighed for ikke at opleve nederlag samtidig med, at man er undersøgende på udd.valg (UU) I FOKUS må man gerne fejle (SOSU) Forforløb giver ikke kun mulighed for at se om det faglige niveau passer én. Det giver også mulighed for at fornemme det sociale miljø – og mærke om man føler sig tilpas/hjemme – det er vigtigt! Og giver tryghed for nogle af de svagere elever. Mange FOKUS elever har glæde af det håndholdte – det giver på sigt ikke så mange omvalg (UU) . 1. oktober 2009 SUM

FOKUS koordinator Vejledning med de unge om konkrete FOKUS forløb 6. april 2017 FOKUS koordinator Vejledning med de unge om konkrete FOKUS forløb Følger eleven tæt gennem HELE forløbet Vejledning på personlige, sociale og faglige områder – med særligt fokus på afklaring af udd.valg ’Edderkop’: Formidle viden i samarbejdet Knytte kontakter, skabe netværk Neutralt mellemled Samarbejde mellem ’parterne’ kan ikke erstatte den ’lim’ som fokuskoordinatoren kan tilbyde – netop fordi hun er neutral og tværgående Problemet er at udd.inst. sidder hver for sig og kontaktlæreren skal have mange bolde i luften – koordinering udadtil er vanskelig at afsætte ressourcer og overskud til. Det gør man ikke. Grænsen er sin egen skole (HG) 1. oktober 2009 SUM

6. april 2017 FOKUS eleverne Fokus forløbene skal bidrage til medansvar for valg og mestring af eget liv Afdække Afklare Understøtte Følge tæt Vejlede Det skaber mening! Elever der er i fokus, elsker det. Det har værdi at være i fokus. Eleverne vil gerne have en at snakke med – de vil gerne hjælpes og ’tages af’. Hør på mig!. Mange vil gerne i FOKUS. Kun oplevet én elev, der havde modstand mod FOKUS : ’Nej spørg ikke ind til mit liv. (PHS) Blev fokuseleven afklaret i forforløbet? Det er ikke sikkert, men hun fik et boost at selvtillid – mod på at prøve… (HG) 1. oktober 2009 SUM

Gode idéer Elevteams kan støtte FOKUS eleven gennem et forforløb 6. april 2017 Gode idéer Elevteams kan støtte FOKUS eleven gennem et forforløb Lokal konference, hvor de mange muligheder for støtte til de unge præsenteres En tidligere FOKUS elev kan vise nye FOKUS elever rundt v. opstart på forforløb Jo mere viden og bedre guidning 1. oktober 2009 SUM

Udfordringer og dilemmaer 6. april 2017 Udfordringer og dilemmaer Økonomi – samarbejdsaftaler, at få dem til at virke Ledelsesmæssig opbakning afgørende for succes Kender alle undervisere tilstrækkeligt til FOKUS? Alle kan få en FOKUS elev Forforløb – hvor fleksible? Grænsedragning ved vejledningsopgaver – Hvem gør hvad, hvornår? Hvem skal eleven spørge? … Dilemmaer - skal vi se på nu…. 1. oktober 2009 SUM