Gråzonesprog – hvorfor?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Faglig læsning i naturfagene
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Elsker DU også at læse lektier?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Strukturer velegnet til…
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Faglig læsning 2.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Hanne-Pernille Stax, ph.d
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Cooperativ learning - også kaldet CL
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Målrettet kommunikation
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introsidernes betydning
Den gode tone Lse.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Gråzonesprog – hvorfor? Flere og flere tosprogede på erhvervsskolerne Langt større frafald blandt tosprogede Klar fornemmelse af manglende danskkundskaber og forståelse Bedre indsigt i hvad, eleverne ikke forstår? Kortlægning af sproget med henblik på at udvikle støttemateriale og metoder SPO, HRS, april 2012

GRÅZONESPROG TEORI · VÆRKTØJER · EKSEMPLER · ØVELSER grundforløbet til receptionist Hotel- og Restaurantskolen i København, 2011-212

Hvorfor kunne så meget dansk? Læse, skrive Analysere og vurdere Identitet For at forstå – blive forstået Inklusion, deltagelse, læringsfællesskab Gennemføre, fastholdelse

Hvad går godt? Dagligdagssprog går fint Kropssprog, mimik aflæses og eleverne siger, at de forstår stort set alt! Det, de to-sprogede så alligevel ikke forstår?

Undersøgelser af sprogforståelse Man skal kunne forstå 90-95 % af de ord, du læser/høre at læse med rimelig hastighed og få en rimelig forståelse/tilstrækkeligt udbytte af indholdet. At have dansk som andetsprog er ikke noget ”der går over”, og som kan klares ved hjælp af ”et kompenserende reperationskursus”. Og det er heller ikke noget ”der går af sig selv” (jv. Karen Lund)

Norsk undersøgelse af skolebøger Historie Almene ord: 158.685 Fagspecifikke ord: 7.392 Gråzoneord: 83.235 Geografi Almene ord: 159.740 1 fagspecifikt ord Fagspecifikke ord: 6.210 22 almene ord Gråzoneord: 88.080 12 gråzoneord Pointene r at påpege, hvor mange ord der ligger omm bag hvert et fagord. Vi kan evt. i forhold til vores egen øvelse med ’uddannelsesparat se om tallene stemmer. Vores formål er at forfølge de 12 gråzoneord. Hvad kan man gøre for, at der er færre eller for at eleverne for hjælp til at forstå ordene?

”SORT SNAK” Hvad er det vi taler om? Det førfaglige sprog (ord og udtryk) også kaldet ”Gråzonesprog” (jf. Bakke og udale, Jørgen Gimbel) ”SORT SNAK”

Hvad er gråzoneord/udtryk? De er velkendte af de fleste modersmålstalende elever på forhånd Lærerne opfatter dem ikke som nye ord og forklarer dem derfor ikke Ofte vil gråzoneord blive brugt til at forklare fagord De er ofte ukendte for to-sprogede De er ofte fagspecifikke – dvs. de relaterer sig ofte til et fag, og kan derfor ikke genbruges fra fag til fag. De skifter ofte betydning, når de bliver brugt i andre fag (”bakke”, ”stoffer”) Ofte vil der være langt flere gråzoneord tilhørende et fag end fagord

Hvilke ord er der ikke tale om Ord, der kun forekommer én gang i en tekst De mest frekvente ord, som skønnes kendte for eleverne Egenavne (for nemhedens skyld) Fagord – skal forklares for alle fx pochere, julienne, montere, bardere etc.

Hvilke ord er der så tale om? Svære funktionsord – ord, der skaber sammenhæng: hvorimod, derimod, tværtimod, derfor, dermed Overført betydning: At være spids, at være tung, spids lige ørene, klap lige hesten… Ironi Førfaglige udtryk/gråzonesprog: Anrette, tilsætte, jævne, piske (ord danske elever kan regne ud og som tit er indgangen til fagord)

Gråzonesprog - eksempel En elev spørger: hvad vil det sige at ? Fagspecifikt ord: Forklaring: Almene ord: Gråzoneord: (Vælg et fagudtryk/ord, skriv din forklaring ned, del med andre, vælg den bedste forklaring, hvilke ord kræver en ekstra forklaring, lav den bedste forklaring) Vi beder dem forklare ordet for hinanden to og to. Herefter laver vi i fællesskab en forklaring, som amnogså ville give eleven. Vi understreger gråzoneord og fagord . Hvilke nye spørgsmål kunne forkalringen afføde? Afklare om alle er med på begrebet ’gråzoneord’

Gråzonesprog - eksempel (Eksempel fra vejledningen) En elev spørger: hvad vil det sige at være uddannelsesparat? Fagspecifikt ord: Uddannelsesparat Forklaring: Almene ord: Gråzoneord: Vi beder dem forklare ordet for hinanden to og to. Herefter laver vi i fællesskab en forklaring, som amnogså ville give eleven. Vi understreger gråzoneord og fagord . Hvilke nye spørgsmål kunne forkalringen afføde? Afklare om alle er med på begrebet ’gråzoneord’

Fagudtryk Ofte forklarer vi fagudtyk/fagsprog m. gråzonesprog, og så er ”vi lige vidt” Eksempel: * Pesticider (Miljø) * Retangel/kvadrat (Matematik)

Hvad gør vi…. Har fokus på gråzonesprog og andre sproglige problematiske ord/udtryk i faget/i undervisningen/i materialer… (ikke kun fokus på fagudtryk) Tænker mere over det sprog, der kan misforstås eller ikke forstås overhovedet… Overvejer i højere grad hvordan jeg skal udtrykke mig/forklare noget, også i undervisningsmaterialer, men vil samtidig ikke forsimple sproget! Mere tydelighed! (jf. de ”pædagogiske koder”, TGJ) Får erfaringer/opdager nyt omkring eget sprog og elevernes sprog hver dag!

Helt konkret! Fx Bearbejder tekster forud for undervisningen, i undervisningen, markerer gråzonesprog og andre vanskellige ord/udtryk Finder gråzonesproget sammen med eleverne, finder centrale ord, laver øvelser på baggrund af… Giver taletiden til eleverne, tænke-tale-tid Tjekker man forståelsen? Tænker i før, under og efter-aktiviteter Cooperative Learning

Perspektiver 1. Hvad gør du for at sikre, at de to-sprogede Elever forstår de udtryk og ord, der anvendes i Undervisnings-/vejledningssituationen? 2. Hvordan kunne du/I sætte fokus på sproget i undervisningen/vejledningen? CL-Tænketid, Talking chips

Nyt projekt, nye materialer m.v Fastholdelseskaravanen og Brug for Alle Unge ønsker at oversætte erfaringer fra arbejdet med gråzonesprog for erhvervsskolelærere til gråzonesprog for medarbejdere med en uddannelsesvejledende funktion med henblik på : At styrke formidlingen i det vejledningsfaglige felt. At stimulere vejlederen til at blive bevidst om den sproglighed deres vejledning fordrer og at arbejde med denne i praksis. At udfordre vejlederens forforståelse af de unge tosprogede. Nyere materialer…. Fremadrettede tanker/idéer, implementering? Vi præsenterer planchen og de får alle et eksempel på et af de producerede hæfter, så de kan se hvad vi læner os opad. Gråzonesprog forstås i denne sammenhæng som den sproglighed, der anvendes til at formidle det faglige indhold. I denne sammenhæng er det således den sproglighed medarbejdere med en vejledende funktion anvender til at formidle et uddannelsesorienteret budskab. Dorthea: Evt. introduceres også 2 andre plancher med ”parkeringspladser”: Perspektiver der ”falder udenfor” det sproglige niveau Idéer og metoder fra deltagernes praksis der har fokus på kommunikation og gråzonesprog (der kan nemt komme idéer, gode redskaber og opsamlet ’best practice’ frem under vejs, som vi bør parkere i denne beskrivende del, og gemme til udviklingen af konkrete værktøjer og metoder).

6. april 2017