Lektion 1: Strategisk kommunikation og Public Relations

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Ledelse i Praksis – 4. aften
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Lektion 1: Hvad er Public Relations?
Velkommen til Campus Roskilde
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Skabelon til strategisk plan
Interessenter og interessentanalyse
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Kommunikation / it.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Organisering for fremtiden
Lektion 3: Agendasetting og pressens gatekeeper-funktion Enkeltfag i Strategisk kommunikation efteråret 2006 Paul R. Metelmann.
IS-Strategi.
Virksomheder - definition
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Kodeks for offentlig topledelse
Normann Copenhagen. Det startede med et ønske - og ingen økonomi!
Cheminova En CSR Virksomhed? Hvorledes Cheminova kan forstås som en social ansvarlig virksomhed.
Cheminova i forhold til teori Vi vil præsentere tre ting: Cheminova i forhold til CSR-teori, Global Compact og Cheminovas egne mål ASGER/CHRISTIAN.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
De 8 excellence-begreber
Lektion 2: Stakeholderteori
Strategisk kommunikation og muséer
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
2. Virksomhedens interessenter
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Kom/IT præsentation Dette vil jeg komme ind på i løbet af fremlæggelsen: Opgavetype(kampagne) inkl. Begrundelse for valg Målgruppeanalyse Kommunukations.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
I andres brød 4. marts Morgendagens udbud Tre vinkler Det underlige fag mellem de omdelte stole Hvem virker i faget – og hvordan er det at virke.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Strategisk kommunikation Bo Fibiger Dept. of Information and Media Science Aarhus University.
Parametermix - promotion
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
2. Virksomhedens interessenter
Præsentationens transcript:

Lektion 1: Strategisk kommunikation og Public Relations BA-kom. Kursus 5: Strategisk kommunikation, 2006 performed by Paul Metelmann

Hvem er jeg... Uddannet fra kommunikation på RUC i 1993 En del erfaring fra blandt andet DSB og RFSF Pressearbejde, journalistisk, markedsføring, kampagner, magasiner, internet... Motto: Teori skal kunne bruges! Kan bedst lide dialog i undervisningen

Om bogen ”I andres brød” af Jens Otto Kjær Hansen Skrevet til journalister og ikke til os andre Går f.eks. let henover nyhedsbegrebet Men den eneste der er på dansk og dækker området bredt

Agenda Fagets opbygning og placering på BA-uddannelsen Hvad er strategisk kommunikation? Strategisk kommunikation som relationship management = PR PR og interessenter Grunig & Hunt modellen PR og Marketing PR og Public Affairs PR og Investor Relations Opsamling Hvad vi skal lære: 1. Hvad strategisk kommunikation er og hvordan PR og relaterede discipliner forholder sig til hinanden – hvad er deres objekt? 2. Forholde os kritisk til forholdet mellem teori og praksis og forstå at teori både kan være deskriptiv og normativ.

Fagets opbygning og placering på BA-uddannelsen Kommunika- tionspolitik og -planlægning Stategisk kommuni- kation Organisation og omverden Kommunikations- og medieformer Analysere Evaluere Formulere Fokus: tekster og medier Indsigt Analysere Vurdere Fokus: Relationer mellem org. og omverden Indsigt Vurdere Anvende Fokus: de enkelte interessenter Indsigt Identificere Operationalisere Fokus: Værdier, strategier og politikker

Hvad er strategisk kommunikation? Kommunikation + intention Kommunikation der understøtter opfyldelse af strategiske mål Kommunikationsstrategi De tre niveauer: 1) det strategiske 2) det taktiske 3) det operationelle

Ændring af lovgivning m.v. Public Relations Public Affairs Investor Relations Salg branding Myndigheder/ Public Affairs Investorer/ Investor Relation Kunder/ Marketing PR Budskab Hvad er strategic relationship management? holdningsændring holdningsændring Tænkt på AIDA-modellen: Attention Interests Desire Action Opmærksomhed Interesse Interesse Opmærksomhed holdningsændring branding branding Ændring af lovgivning m.v. Kurspleje

En definition på PR The deliberate, planned, and sustained effort to establish and maintain mutual understanding between an organisation and its public. Public Relation is about reputation – the result of what you do, what you say and what others say about you. British Institute of Public Relations

Hvad er PR? Public Relations: Publikummer (Interessenter) Relationer Aktionærer Medarbejdere (inkl. ledelse) Kunder Leverandører Samarbejdspartnere Myndigheder Pressen NGO’ere Osv.

Interessenter (stakeholders) Medarbejdere Kunder Ejere NGO’er Virksomhed Legitimitet Dialog/indflydelse Service Penge/personlig udvikling Arbejdskraft/engagement Midler/opbakning Udbytte Kode: Jura Issue: Effektivitet Kode: Moral Issue: Det hele menneske Kode: Økonomisk rationalitet Issue: Kvalitet for pengene Kode: Livsverdensrationale Issue: Bæredygtighed

Grunig & Hunt-modellen, 1984 1. Press Agent / Publicitetsmodellen Skabe opmærksomhed Én-vejs kommunikation Propaganda Eks. P. T. Barnum - showman (1810-1891), Goebels og Komiske Ali 2. Udbredelse af information Både promoverende og forbyggende Public Informationsmodellen. Eks. Ivy Lee (1877-1934) - en af PR’s fædre, Informationsarbejdere i Kræftens bekæmpelse

3. 2-vejs Asymmetriske model Normativ indenfor public relations i dag Dialog 2-vejs kommunikation Manipulerende. Eks. Edward L. Bernays (1891-1995) PR’s anden far, Spindoktoren og offentlige kampagner 4. 2-vejs Symmetriske model Etisk og socialt ansvarlig Mål: Gensidig forståelse. Eks. Bernays, undervisere, professionelle ledere , firmaer i dialog f.eks. Arla eller S-tog

PR vs. marketing Bernstein´s wheel

Public Relations vs. Public Affairs legitimitet vs. Legalitet Samfundets institutioner pålægger virksomheden regler – virksomheden forsøger at få indflydelse på disse regler gennem Public Affairs Den offentlige mening pålægger virksomheden forskellige adfærdsmønstre – virksomheden forsøger at retfærdiggøre sig og influere på den offentlige mening gennem Public Relations

Stakeholder vs shareholder Shareholdere er virksomhedens aktionærer (ejerne) Fokus på relationen mellem virksomhd og ejere ”The business of business is business.” (Milton Friedman) Disciplin: Investor Relations Alle virksomheder støtter sig til nogle – mange har en ”stake” i virksomheden Decentrering – ikke selv centrum for handlinger Stakeholderne har selv stakeholdere, der taler om én og sammenligner Det bliver vanskeligere og vanskeligere at koncentrere sig om én gruppe Der findes ikke længere en fælles kode, man kan anvende over for alle Disciplin: Public Relations

Opsamling Strategisk kommunikation som relationship management = PR PR er beslægtet med marketing, Public Affairs og Investor Relations PR handler grundlæggende om legitimitet PR er en disciplin som forsøger at tilpasse virksomheden til omverden og vice versa vha. information og overbevisning

Til næste gang Retninger indenfor stakeholderteori Fokus på: normative teorier deskriptive teorier instrumentelle teorier Strategiske vs. etiske perspektiver Praktiske vs. akademiske tilgange Interessenter som aktører vs. objekter Influence vs. stake Læs: Andrew L. Friedman og Samantha Miles: Stakeholders – theory and practice. kap 1. (online – tjek sitescape for link)