Eksperimenterende undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Ørestad Skoles værdier
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.
Læreprocesser med filmfortællinger
Fra integration til inklusion
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Forskningen i ITMF-projekterne
Jeg støtter barnet ved:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Et bud på digitale materialer i fremtidens folkeskole
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Livsmod - tematimer om digital mobning
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Æstetiske læreprocesser
Uddannelsesparathed - hvad er det
Helhedssyn i et postmoderne samfund
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
1. lektion: Danmark i verden
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
Relations kompetencer
Vision mission værdier handleplaner
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Præsentationens transcript:

Eksperimenterende undervisning Lidt inspiration fra Sørensen, Birgitte Holm m.fl: Skole 2.0. Klim, 2010

To fremtidige lærer-typer M To fremtidige lærer-typer M. Castell er ophavsmand til betegnelserne, der bruges s. 49 i bogen Den generiske medarbejder, der kun kan forandre sig gennem formel læring Den selvprogrammerende medarbejder, der kan oplære sig selv i og tilpasse sig nye opgaver, processer og typer af information, i takt med at teknologiens og samfundets forandringstakt konstant øges. Overvej, hvordan udvikler man evnen til selvprogrammering. (Jeg kan kun beklage det ”dårlige” udtryk, der lyder meget teknokratisk)

Opsamling af, hvad børn sætter pris på i forhold til leg og læring (omtalt s. 79) Handling – at gøre noget selv og at styre Udfordring – at blive stillet over for problemer, der skal løses Reifikation – at skabe, producere, eksperimentere Socialitet – at kommunikere og indgå i fællesskaber Præstation – at få anerkendelse og nyde respekt Selvtolkning – at afsøge og afprøve sin identitet Nydelse – at indgå i sansemæssige og kropsligt nydelsesmæssige situationer

Kendetegn ved projektarbejde (omtalt s Kendetegn ved projektarbejde (omtalt s. 133) Den oprindelige kilde til dette er Hans Jørgen Kristensen Princip om problemorientering Princip om produktorientering Princip om deltagerstyring eller fællesstyring Princip om tværfaglighed og dermed faglighed Princip om eksemplarisk indhold Overvej, hvordan disse forhold kan tilgodeses i den almindelige undervisning.