Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Livsmod - tematimer om digital mobning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Livsmod - tematimer om digital mobning"— Præsentationens transcript:

1 Livsmod - tematimer om digital mobning 26.1.12
Af AMOK Sidsel Stenbak Sidsel Stenbak

2 Kilde: Dorte Marie Søndergaard: ”Mobning og social eksklusionsangst”
kilde: Dorthe Marie Søndergård 2009

3 Andet paradigme Mobning gentænkt 2009
Livsmodlab Andet paradigme Mobning gentænkt 2009 Mobning er en social dynamik i en gruppe Mobning er en fælles, social og uformel orden i klassen, der udvikler systematiske udstødelsesmønstre Mobning er kontekst-sensitiv Helle Rabøl Hansen, 2009

4 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Mobbe-positionerne flytter sig supporter mobber mobbet tilskuer

5 Mobning handler ikke om onde børn Mobning handler om onde mønstre

6 At være - er at være sammen også på nettet

7 net-debut 5 år mobbeland.dk / livsmodlab.dk Livsmodlab
AMOK - antimobbekonsulenterne

8 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Dannelse - digitalt Dannelse: at “komme til sig selv”, forstå sig selv og sin omverden i et større kulturelt perspektiv. Traditionelle kultur-teknikker: læse, skrive, regne - idag også digitale medier / norsk helpdesk At skabe sammenhæng i psykisk og social forstand mellem mange arenaer -undgå følelsen af splittelse- gør det nødvendigt med mentale og andre links til andre. Nærvær på trods af den fysiske afstand. Digitale medier forandrer den måde børn og unge ‘skaber sig selv’, de fællesskaber de indgår i, og den måde, de lærer på. Via digitale færdigheder og kunnen udvikles identitet og indsigt.

9 Identitet mobbeland.dk / livsmodlab.dk
“..en ustandselig aktualisering i forhold til medierne, populærkulturens og den store sociale kontaktflades udsendelse af signaler....” P.S.Jørgensen 2002 Sociale medier - en verdensomspændende legeplads for eksperimenter med identiteten. “Identitet er noget der skabes, afprøves, forhandles og udskiftes” Birgitte Holm Sørensen 2001 “Fiktioner af en selv - hvem er jeg, hvem skal jeg være, hvem kan jeg blive, hvem er jeg absolut ikke” Lotte Nyboe 2009 AMOK - antimobbekonsulenterne

10 tal fra medierådet 2012 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
61 % årige har en profil på nettet 25% 9-10 årige 32% af dem lægger billeder og videoer ud 14% af dem tagger andres billeder - 41% to år senere 49% af dem kommenterer andres billeder - 74% to år senere 53% af dem deltager i debatter, 31 % af de 9-10 årige netdebut i dag - 5 år Tal fra medierådets undersøgelse 2010 AMOK - antimobbekonsulenterne

11 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
75% af unge i 9.klasse bruger nettet hver dag 50% sender over 100 sms’er om ugen, pigerne flere end drengene 75% er online på deres eget værelse 95% årige har en profil på fb

12 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Læring og mestring personlige færdigheder: at være god til noget blive dygtig i kraft af en målrettet indsats for at få adgang til og plads i fællesskabet Megen læring i at bruge det man kan i en social funktion. Det giver status at lære fra sig. at få overblik, analysere, planlægge, tage stilling, hukommelse, logisk strategisk tænkning, kombinationsevne, mønstergenkendelse, rum opfattelse, orienteringssans Performance på nettet: 4tæl, CU, ICQ, ILM - habil chat humor - og dødsens alvor (Nicknames og flaming)

13 Digitale dimensioner mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Alle elever i en klasse er berørt af digital mobning - også de inkluderede Privatsfæren indskrænkes - 24/7 Ingen ‘face-to-face’ kontakt Uendelig offentliggørelse Følelsernes usamtidighed Anonymitet og uvished Voksnes fravær - og udskiftelighed Sprogets grænser (Bøsse, lille pik, svans, homo, Luder, so, billig, klamme patter, grim røv, knepper din mor, du sku ha´ så meget pik din klamme luder“Ka ikke leve uden dig” “eeeeeeelsker dig <33333”) Trusler - selvbestaltet etik Øget fokus og pres på sexualitet og udseende AMOK - antimobbekonsulenterne

14 Positionering med soft-porno attituder
mobbeland.dk / livsmodlab.dk Positionering med soft-porno attituder Brugernavn: Bad baby girl Navn Alder: Det d stønnede i nat Xd Beskæftigelse: Noget Duh Ikk Må!!

15 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Bigdick4U

16 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
sex og vold

17 Når teenagere sexmobber - rapport fra mobbeland.dk.
Dorthe Rasmussen & Sidsel Stenbak

18 Guide: Giv ham hans livs bedste blowjob

19 BREVKASSE: HVORDAN TABER JEG MIG PÅ BRYSTERNE?
Gensyn med Paradise Hotel: Hotellets største bryster Der var kamp til stregen i første afsnit af sæson 6, hvor Stinna og Susan K kæmpede om, hvem der havde hotellets største bryster. Se, hvem der vandt titlen. PH 7: Sheila-Maria og Nick har sex for første gang De to turtleduer, Nick og Sheila-maria kunne ikke længere holde nallerne fra hinanden. Efter en vild fest, havde de sex for første gang på Paradise Hotel sæson 7 - men det blev langt fra den sidste gang, de hyggede sig under lagnerne... BREVKASSE: HVORDAN TABER JEG MIG PÅ BRYSTERNE? MANDAG Kan man træne eller spise sig til mindre bryster? Få svar i brevkassen! Hej Alexandra! Jeg er en 15-årig pige, som i mange år har syntes, at jeg har for store bryster. Hver gang jeg ser mig i spejlet, bliver jeg ked af det. Alle mine veninder har rigtig små bryster, og det, synes jeg, er så pænt og feminint. Jeg føler, at drengene kun kan lide mig på grund af mine store bryster, og det er ikke en rar tanke. Hvis vi skal i svømmehallen, har jeg det rigtig skidt med at blive set i bikini.

20 sextube, redtube, naboens datter får den i halsen,
dansketeens sexdebut foran kameraet Du får et blowjob, jeg får en burger

21 hmmm ????

22 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Spil og mærkning

23 Spil......og fællesskab mobbeland.dk / livsmodlab.dk
interaktivitet - at kunne gøre noget selv socialitet - sammen med andre styre, bestemme, medbestemme multimodale færdigheder velfungerende sociale relationer team-samarbejde AMOK - antimobbekonsulenterne

24 Mobilen - navlestreng til fællesskabet
mobbeland.dk / livsmodlab.dk Mobilen - navlestreng til fællesskabet Livsmodlab “Det er ligesom alle vennerne, de er bare inde i denne her. Det er ligesom man ved, hvor man har dem. Man har dem her.” Rikke 14 år - bekræftelse af fællesskabet - adgangsbillet til fællesskabet - forældremedie / min egen! - mulighed for spontanitet - on-going kommunikation - nærvær uafhængigt af tid og rum

25 Drop mobning på chat og sms
mobbeland.dk / livsmodlab.dk Livsmodlab Drop mobning på chat og sms Send aldrig noget, du ikke selv vil modtage Send ikke noget, hvis du er vred Svar aldrig på grove, sårende og krænkende beskeder - TAL med dine venner og dine voksne Brug ikke en ‘åben’ profil/pc - vær en ordentlig kammerat og log af! Tænk før du tagger Tænk før du uploader Lad være at hævne dig - TAL med dine venner og dine voksne Blokér, fjern og rapportér Giv ALDRIG andres mobilnumre og mail-adresser videre AMOK - antimobbekonsulenterne

26 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Hvad gør de fagvoksne? Se på klassens fællesskab og vurder det nøgternt ud fra pædagogiske / didaktiske kriterier Træd fordomsfrit og nysgerrigt ind i elevernes digitale verden Skab MULIGHEDEN af dialog med elever, klasser, forældre Gør fællesskabet og god undervisningspraksis til fælles viden - fælles refleksion Brug hinanden åbent, anerkendende, professionelt - kollegial sparring AMOK - antimobbekonsulenterne

27 Et sted at starte mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Hvad er ‘God stil på nettet’? Hvad betyder det at ‘skrive ordentligt’? Spille-universet Faglig optagethed af nettet og livet på nettet Hvad er vigtigt i vores klasse? AMOK - antimobbekonsulenterne

28 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Drøft 2 og 2: 1) Hvor har vi gode erfaringer med at sætte fokus på det digitale liv? 2) Hvad er vores erfaringer med at håndtere mobning og digital mobning? 3) Hvordan kan de erfaringer systematiseres, deles og udvikles? 4) Hvordan debattere med børn og unge? 5) Hvordan skabe frugtbare dialoger med børn og unges egne digitale fællesskaber i vores kommuner? 6) Hvordan knytte de dialoger sammen med skole-livet?

29 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Historien om Fie Hvad ville I have gjort ved Fies eventuelle henvendelse til jer? - første skridt - næste? Hvad sker der på den skole Fie forlader?

30

31 mobbeland.dk / livsmodlab.dk
Hvad tager du med dig? Hvordan kan dette input bruges i min praksis? Hvor er det af størst betydning at starte? Hvorfor?

32 Ingen kan hjælpe alle - alle kan hjælpe nogen
mobbeland.dk / livsmodlab.dk Ingen kan hjælpe alle - alle kan hjælpe nogen AMOK - antimobbekonsulenterne

33 Antimobbe konsulenterne Dorthe Rasmussen (oplæg i Livsmod 5. 5
Antimobbe konsulenterne Dorthe Rasmussen (oplæg i Livsmod ) og Sidsel Stenbak (oplæg i Livsmod ) medvirker i inspirationsmaterialet DVD m/ hæfte ’Vi knækker mobbekurven’. Pris for DVD m/ hæfte: 300,00 inkl. moms og forsendelse. Bestilling sendes til (Husk EAN nummer)


Download ppt "Livsmod - tematimer om digital mobning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google