Udfordringer og dilemmaer i psykiatrisk forskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Problemformulering Hvad sker der i sammenstødet mellem omsorg og administration på en hospitalsafdeling? Hvilken betydning har dette sammenstød for sygeplejerskernes.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
At være magtesløs med den magtesløse
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Historier fra et demonstrationsprojekt
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
At udforske sin egen praksis
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hospicer i Region Midt.
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
brugerinddragelse i Danmark
Pakkeforløb i psykiatrien
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Læreren som læringsleder
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Humanistisk sundhedsforskning
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Implementering af PALS
Vidensbaseret praksis i botilbud
Mere MOST - mindre fravær
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Metoden fælles beslutningstagning
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Udfordringer og dilemmaer i psykiatrisk forskning Med denne positive indgangsreplik er det en meget stor fornøjelse for mig at byde velkommen til dette seminar om forskning og udvikling for ergoterapeuter og fysioterapeuter i Psykiatrien i Region Midtjylland. Det er en del af psykiatriens forskningsstrategi at alle faggrupper – også vores- skal være involveret i forskning og udvikling. Jeg vil starte med at takke PSL for den opbakning, de har vist i forhold til at søge at fremme forskning og udvikling af vores to fag. Som de fleste af jer sikkert ved har jeg siden jan 2009 været frikøbt til at arbejde for at fremme forskning og udvikling af ergo- og fysioterapi. Denne dag er ét specifikt tiltag blandt flere i forhold til at gøre dette og dagen er gratis for jer der deltager, fordi dagen er sponsoreret af PSL. Lene Nyboe 0311

Hvis vi var alvidende ligesom trine fra radisserne var der måske ingen grund til at interessere sig for forskning og udvikling. For mit eget vedkommende har interessen for forskning været båret af nysgerrighed og tvivl: Gad vide hvordan en patient med skizofreni forstår og opfatter sin krop, hvordan kan det være at det fysiske aktivitetsniveau er så lavt hos vores patienter, hvilken betydning har kroppe for den spiseforstyrrede patient – og hvordan ved jeg om, min behandling virker, bedrer patientens symptomer eller ændrer noget for patientens liv og sundhed?? Mine egne erfaringer med forskning er også at forskning påvirker vores kliniske praksis. Vi stiller skarpt på rutinerne og ”det gør vi, fordi det plejer vi at gøre” ”At forske er ikke bare en proces hvor man bidrager til at forklare og forstå den psykiatriske verden; det er også en måde at ændre den kliniske hverdag på.” Håndbog i psykiatrisk forskning og evidens Forskning og udvikling for ergo-fysioterapeuter i Psykiatrien i Region Midtjylland

Dilemmaer Fra ide til projekt Hvordan får jeg tid og økonomi til at forske Sammenhæng mellem klinik og forskning Dygtig kliniker = dygtig forsker? Viden fra praksis vs teori og videnskab Monofaglig vs tværfaglig forskning Opbakning eller modstand Lene Nyboe 0311

Moderne psykiatri Fra pleje og omsorg til (specialiseret) udredning og behandling/rehabilitering Fra erfaringsbaseret viden til evidensbaseret viden Specialisering Øget samarbejde mellem somatik og psykiatri Fra dualisme til monisme: biopsykosocial forståelse af sygdom I moderne psykiatri – (den regionale del af den!!) går udviklingen fra at have fokus på pleje og omsorg til fokus på udredning og behandling. Vores praksis skal i højere grad være baseret på evidensbaseret viden fremfor erfaringsbaseret viden Der er krav om specialisering og ønsker og behov for et tættere samarbejde mellem psykiatri og somatik. Vore forståelse af sygdom – også psykiatrisk sygdom går fra en adskillelse af sjækl og krop til at det er to sider af samme sag. Sagt på en anden måde har vi bio-psyko-social forståelse af psykisk sygdom og somatisk sygdom. Forskning og udvikling for ergo-fysioterapeuter i Psykiatrien i Region Midtjylland

(Fysio)terapeutiske fokusområder Afdække/beskrive problemer/ressourcer på krops-, aktivitets- og deltagelsesniveau Styrke ressourcer/behandle/træne vanskeligheder ift krop, aktivitet og deltagelse Forskning i psykiatrisk fysioterapi og ergoterapi : Videnskabelig beskrivelse – forklaring – forståelse af sammenhænge mellem krop, sind, hjerne og adfærd Lene Nyboe 2010

Livsstilssygdomme rammer os alle – hvad er de særlige udfordringer i Psykiatrien? - motivation, psykopatologi , kultur, organisation I-------------------50 millioner år-----------------------I I-------------50 år----------I Lene Nyboe 2010

Klinik, udvikling og forskning Klinisk praksis er det grundliggende Nysgerrighed og systematik udfordrer irrelevante rutiner Udvikling og forskning uden klinisk erfaring risikerer at være teoretisk og gold ”Psykiatri er både en videnskab og et håndværk”. Håndbog i Psykiatrisk forskning og evidens.

Evidensbaseret praksis Klinisk ekspertise Patientens præferencer Ressourcer Evidens Evidensbaseret praksis Lene Nyboe 2009

Hvorfor udvikle og forske Systemkrav eller individuelt drive At være ansat på et universitetshospital At kunne/skulle arbejde evidensbaseret At ville bevise sit fag Prestige, mere i løn, bedre stilling ? Bedre patientbehandling Fagligt engagement NYSGERRIGHED Lene Nyboe 2011

Hvem skal udvikle og forske? Alle faggrupper Psykiatri er tværfagligt Bredde i forskning sikrer bred forståelse og udvikling af psykiatri Lene Nyboe 0311

At lære at forske At fokusere - og vaske tavlen ren Aflæring af rutiner Systematik Forholde sig kritisk og åben til metoder Validitet og reliabilitet Fra dygtig kliniker til dygtig forsker - og tilbage igen Lene Nyboe 0311

Strategisk forskning Forståelig klinisk problemstilling ”Alvorligt” klinisk problem Overdødelighed Smerter Nedsat livskvalitet↔nedsat funktionsniveau Effekt af behandling Dilemmaer Manglende opbakning fra kolleger Lene Nyboe 0311

Klinisk forskning - udfordringer Det klinisk relevante forskningsspørgsmål Litteratur - vælge det relevante – læse kritisk Valg af forskningsdesign Etik At få fat i patienter Samtykke og compliance Valide og reliable forskningsmetoder Systematik og IT Tid Økonomi Opbakning Vejledning Forskningsstrategi i (psykiatrisk) fysioterapi Publicering og formidling af viden Lene Nyboe 0311

Det relevante forskningsspørgsmål Klinisk relevant problemstilling Præcision af formål og af forskningsspørgsmål: Problemformulering Hjælper fysioterapi patienter med anoreksi? Er der sammenhæng mellem spiseadfærd og kropsopfattelse hos patienter med anoreksi Eksakte forskningsspørgsmål Har individuel BAT en positiv effekt på kropsopfattelsen hos patienter med anoreksi sammenlignet med patienter, der ikke får BAT? Hvilken betydning har kropsopfattelsen hos patienter med anoreksi for spiseadfærd Lene Nyboe 0311

Litteratur Brug en bibliotekar Lær at læse kritisk Systematisk dokumentation af litteratur Læse engelsk Læse andre faggruppers tekster Lene Nyboe 0311

Forskningsdesign Kvalitativ vs kvantitativ metode Design af projektet Valg af metode afhænger af forskningsspørgsmålet Design af projektet Hvormange deltagere skal jeg have med Hvor tit skal de undersøges Over hvor lang tid Skal jeg have andre med (kontrolgruppe) Kan jeg få fat i deltagere Fra det ideelle design til det der kan lade sig gøre Lene Nyboe 0311

Etik Forskning stiller krav om etik Etiske dilemmaer Er det ok at deltage i projektet? Får deltagerne noget ud af at være med? Hvad med dem der ikke kom med? Kan deltagerne tage stilling til deltagelse Kan alle deltage - eksklusion og inklusionskriterier Hvordan er det at inkludere deltagere Er forskningsarbejde finere end klinisk arbejde Er forskning godt eller skidt for psykiatriens brugere Lene Nyboe 0311

At få fat i patienter Tilfældig eller strategisk udvælgelse af patienter Repræsentativitet Tidskrævende! Etik Dokumentation hvem sagde ja og hvem sagde nej til at være med Lene Nyboe 0311

Samtykke og compliance Etik Ét er at sige ja noget andet er at komme Hvordan håndteres manglende compliance – beskriv det i projektet Hvem siger ja og kommer/kommer ikke – og hvem sige nej Lene Nyboe 0311

Valide og reliable metoder Ofte en mangel Validering af undersøgelsesmetoden kan være 1.skridt Stå på skuldrene af kolleger Overveje relaibilitet Gå på kompromis Lene Nyboe 0311

Systematik og IT Stort arbejde at lære Systematik er essientielt Logbøger – refleksion og gode ideer IT: Stor hjælp Tidskrævende at lære Kan flytte fokus fra det egentlige…….! Lene Nyboe 0311

Tid Søge tid – få tid – tage tid Det tager som regel længere tid end man tror Tid fra klinikken – er det en myte Forskning i fritiden?? Lene Nyboe 0311

Økonomi Stor konkurrence om forskningsmidler Lettere at få til nogle projekter end til andre Obs klinisk problemstilling – strategisk forskning Kan fysioterapeuter forske Kvalitativ vs kvantitativ forskning Samarbejde med anerkendte forskere Søg mange fonde Få hjælp til at søge Lene Nyboe 0311

Kollegial opbakning Vigtig – især for novicer Involver kolleger At få konstruktiv kritk Gerne flere om samme projekt Lene Nyboe 0311

Vejledning Ved vejleder nok om mit kliniske forskningssprægsmål Find den gode vejleder Få vejledning fra kolleger Hjælpe hinanden Lene Nyboe 0311

Forskningsstrategi Hvad er strategien dér hvor man vil forske Psykiatrien i Region Midt: Alle faggrupper skal forske Forskning ift skizofreni Tværfaglig forskning Somatik og psykiatri Passer projektet ind i strategien Hvor er Danske Fysioterapeuter Hvor meget vil jeg gå på kompromis med min oprindelige ide?? Lene Nyboe 0311

Publicering Publicering - videnskabelig dokumentation af forskningsresultater At skrive er at håndværk i sig selv Hvem er redaktør på tidsskriftet At publicere i relevante tidsskrifter Hvad er min ambition – og hvad er min vejleders?? Lene Nyboe 0311

Formidling Stå for skud med sin viden Bringe sin viden i spil Deltagelse i videnskabelige kongresser/fora Formidling til lægmand Uddannelser I patientforeninger Til politkere/beslutningstagere Forskning åbner døre Lene Nyboe 0311

Hold fast i din gode ide – også når der er modgang Find støtte og opbakning - og få vejledning Overvej strategier - og kompromisser Vær systematisk – og hold fast i refleksion Del din viden – også selvom den er ufuldstændig Hav respekt for andres forskning – og vær kritisk Lene Nyboe 2010

Sandhedens dilemma At finde sandheden om en klinisk problemstilling: Lene Nyboe 0311