Præsentation på IT-Højskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Krav til informationsformidling
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
TPG handleplans-skema
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Backoffice præsentation
Innovation og iværksætteri
Grammatik hvorfor og hvordan?
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Kvantitative metoder
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Problemer eller udfordringer.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Vejlederens kommunikation
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
VELKOMMEN.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Skabelon mailopsætning
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Præsentation på IT-Højskolen USABILITY PÅ SKRIFT om udarbejdelse af spørgeskemaer og manualer Præsentation på IT-Højskolen 06.10.2002 v/ Rune Mejlvang Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmål skal være entydige Fandt du undervisningen interessant ? Ja Nej Fandt du undervisningen interessant ? Nej Ja, øvelserne Ja, forelæsningerne Har ikke taget stilling Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmål (2) Hvor vigtig synes du spørgsmålet om forelæsning eller deltagelse er ? Meget vigtig Nogenlunde vigtig Ikke vigtig Ved ikke Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmål (3) "Synes du at regeringens udenrigspolitik er tilstrækkelig effektiv til at løse den alvorlige udenrigspolitiske krise?". Ja, tilstrækkelig Nej, Ikke tilstrækkelig Ved ikke Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmål (4) Vil du stemme ved en kommende afstemning om udvidelse af EU Ja Nej Ved ikke Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmål (5) ”Fra tid til anden diskuteres det principielle spørgsmål, om Danmark skal være et kongedømme eller monarki som nu eller om man foretrækker en republik. Hvis den danske trone af en eller anden grund skulle besættes med en konge inden for den nuværende kongelige familie, ville De da i en sådan situation foretrække at Danmark blev en republik?” Ja Nej Ved ikke Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmålstyper Er Danmark stadig medlem af EF? Ja Nej Ved ikke Hvor mange penge bruger du på mad hver måned? 0-499 Kr. 500-999 Kr. Andet, angiv beløb …Kr. Hvad er din favoritmad? SKRIV... Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Svaralternativer…hvad er galt Hvor længe har du været på arbejde i dag ? 6 timer eller mindre 8 timer Over 8 timer Fandt du undervisningen interessant ? Nej Ja, øvelserne Ja, forelæsningerne Har ikke taget stilling Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Svaralternativer…hvad er galt Hvor vigtig synes du spørgsmålet om forelæsning eller deltagelse er ? Meget vigtig Nogenlunde vigtig Ikke vigtig Ved ikke Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Svaralternativer - Hellere for mange end for få Spørges der til noget eksakt - indkomst, arbejdstid, antal koner - skal der være mulighed for et eksakt svar. Svaralternativerne skal være ensartede. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Spørgsmålenes rækkefølge Rækkefølgen må ikke lede besvarelsen. Gå fra det generelle til det specielle. Gå fra det kendte til det mere kendte. Spørgsmål om samme emne bringes sammen. Spørgsmål hvor den forventede svarvillighed er lille bringes til sidst. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT David Sless, Designing Forms : ”Wright and Barnard provided a summary of general reading principles, as they apply to documents in general. Useful though it is, it gives little insight into the dynamics of reading on forms where principles of good conversation management seem more important than principles that apply to continuous text. Sequence, turn taking, and voice become the focus, rather than words.” (p.146) "The fact that forms are badly designed tells us directly about the quality of that relationship. It is messy, unfair and, in main, serves the interests of the state or business, not the citizen or consumer." (p.149) Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Frohlich - kommunikationsregler : Jeg arbejder mig gennem spørgsmålene i den rækkefølge de bliver stillet Jeg springer spørgmål over som ikke passer på mig Jeg læser kun det mest nødvendige for at udfylde skemaet. Grice : The cooperative principle ”Make your conversational contribution such as required, at the stage at which it occurs, by the accepted purpose or direction of the talk exchange in which you are engaged.” (i : Logic and Conversation) Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Grice - 4 maximer : Sig hvad der er nødvendigt. Sig hvad du tror er sandt. Vær relevant -og udtryk dig klart og direkte. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT ”I dette spil kan deltage 2,3 eller 4 personer, som hver bruger 4 ensfarvede brikker. Disse anbringes i hjørnepladserne af tilsvarende farve, hvorefter spillet begynder med terningekast efter tur. - Fremrykningen sker venstre om. For at kunne føre en brik fra hjørnepladen ud på spillefeltet må der altid kastes en "Globus", som tillige altid giver ekstrakast. I fald dette også giver "Globus", kan spilleren enten føre en ny brik ud, eller også springe med den første brik til næste globefelt. Kastes der "Stjerne", rykker man frem til nærmeste stjernefelt, dog kun såfremt der ikke er et globefelt imellem, hvilket vil sige, at et globekast kan passere et stjernefelt, men et stjernekast ikke et globefelt.” Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Den gode manual indeholder: 1) need to know og how to do information 2)i en letforståelig form 3) så de dårligste brugere kan udføre de nødvendige opgaver effektivt, sikkert og selvstændigt. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Luk munden når du gaber Undlad at holde munden åben når du gaber I tilfælde af gaben bedes de venligst... Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Manualer og hjælpetekster : Manual : lang, detaljeret og til konsulterende brug. Hjælpetekst : kort og tilpasset til en særlig situation. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Måder at instruere på : procedurer - som skal sikre at handlinger udføres i den rette rækkefølge. Checklister - som skal sikre at de rigtige handlinger udføres. Decision aids / Beslutningshjælp - som skal sikre at den rigtige handling vælges og bringes til udførelse. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Øvelse : gå sammen 2 og 2. Skriv en kort brugsanvisning som kunne stå på bagsiden af en æske tændstikker. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Hvordan bliver instruktioner brugt : Hvordan og hvornår vælger brugeren at konsultere en instruktion? Hvordan finder brugeren instruktionen frem? Hvordan finder brugeren den fornødne hjælp i instruktionen? Giver instruktionen brugeren informationen i en form der sikrer at handlingen kan udføres korrekt? Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Hvordan bliver instruktioner brugt (2): Fremgår det tydeligt hvilken handling der er den rigtige i en given situation? Fremgår det tydeligt af instruktionen hvilken feedback fra systemet brugeren skal være opmærksom på når det skal afklares om en handling er korrekt eller ej? Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Valg af instruktionsform : Skal man planlægge at undervise folk så de kender systemet til bunds eller skal man stole på at hjælpetekster er tilstrækkeligt ? Når man i en instruktion skriver at brugeren skal udføre en bestemt handling skal man være sikker på at vedkommende er i stand til dette. Et stort antal hjælpetekster og manualer bruges ikke - folk ved ikke hvor de findes og er ikke i stand til at afkode dem. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Hvad er målet med instruktionen : At overholde love og regler. At nedbringe fejlrater. At kunne blære sig med at man laver veldokumenterede brugervenlige produkter. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Hjælpetekster er gode i forb. med : Handlinger der er vigtige men kun udføres sjældent - fx nødprocedurer. Særligt svære handlinger og procedurer. Når fejl bare er uacceptable - f.eks ved betjening af hospitals- og sikkerhedsudstyr. Når brugeren arbejdsforhold giver mulighed for konsultation og brug af en hjælpetekst. Når en handling kan gennemføres uden hjælp udefra pga. hjælpeteksten. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Skrivning af instruktioner kræver : En tekniske forfatter. Udviklere/progammør der sikrer at indholdet er korrekt. Grafiske designere. Usabilityeksperter. Brugere. Human factors i manualarbejdet : Hvem er de fremtidige brugere? Afdækning af målgruppe/rs færdigheder. Afdækning af brugssituationen. Task analysis. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Sådan... : Brug brugernes eget sprog. Lav en ordliste hvor vanskelige ord forklares. Brug ikke passiv. Brug få negativer som ”aldrig”, ”sjældent”. Ingen flertydigheder og omsvøb - hver direkte. Skriv hele sætninger. Skriv korte og koncise sætninger. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Sådan... (2): Skriv instruktioner i den rækkefølge de skal udføres i. Skriv først hvornår tingene skal gøres, dernæst hvad : Bland æggehvider, nødder, chokolade og mel når æggehviderne er stive!!! (ups - der dummer jeg mig tit!!!) Vær præcis! Instruktionerne må ikke være til at misforstå : svits lidt og tilsæt fløde til konsistensen er rigtig. Smag til med salt og peber Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Og på dokumentniveau husk at... : Titler på kapitler og afsnit skal være informative. Siderne skal nummereres. Indholdsfortegnelse!!! Headers og footers. Index Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Vin... : Gå sammen 2 og 2 Skriv en vejledning til denne proptrækker. Vejledningen skal beskrive hele processen. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 USABILITY PÅ SKRIFT Wright beskriver brugen af instruktioner udfra følgende 3 aktivitetskategorier : How people locate instructions. How people understand and remember instructions. How people carry out instructions. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 Patricia Wright How people locate instructions : Informationssøgning er ikke en enkle proces men består ifølge Wright af mindst 4 skridt : Searchers must first decide what to look for (1), then how to search for it (2). After this they carry out and monitor the search activity (3). Finally they locate the information being sought and the search is over (4). Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 Patricia Wright How people understand and remember instructions : Læseren har ofte en egen forventning til den procedure som en instruktion skal guide vedkommende igennem. Denne forventning kan beskrives som slutmålet og en række kendte delhandlinger der er nødvendige for opnåelsen. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 Patricia Wright Hukommelse Schemaer/forventninger til en procedure trækker på viden i brugerens langtidshukommelse. Korttidshukommelse benyttes til at procesere vidend er kun skal benyttes i kort tid. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002

Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002 Patricia Wright How people carry out instructions Er instruktionen først fundet, forstået og accepteret så skal den føres ud i livet. Action plans minder om schemaer i det de udgøres af læserens mål og de nødvendige skridt for opnåelsen af disse. Action plans adskiller sig dog i det de er tilpasset den enkelte situation. Præsentation på IT-Højskolen, Rune Mejlvang, 06.11.2002