Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skabelon mailopsætning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skabelon mailopsætning"— Præsentationens transcript:

1 Skabelon mailopsætning
Designguide / Tips Skabelon mailopsætning Gitte Black Tholstrup

2 Hvorfor og hvornår kan du bruge guiden Skabelonen
Skal jeg altid følge skabelonen? Kan jeg ikke også bruge denne skabelon til en mail med ren tekst? Når jeg kun har et billede med i mailen Må jeg indsætte et stort billede i min mail, selvom jeg har mange billeder? Hvorfor er alle billederne i den ene side? Kan jeg altid bruge tekst og billedet fra arrangementet? Tekst Hvordan laver jeg knapper? Hvordan får jeg tekst og overskrifter til at se ens ud? Navn Navnesen

3 Hvorfor og hvornår kan du bruge guiden
Du er allerede godt i gang med at udsende mails igennem CRM via de mail-skabeloner, du har adgang til. Men du vil gerne blive endnu bedre til at layoute din mail, så fonte, billeder, links osv. ser godt ud – og giver dine brugere lyst til at klikke sig videre. Jo bedre du er til at opsætte din mail – jo bedre virker den nemlig. Guiden er opdelt via de spørgsmål, du og andre kan finde på at stille mht. opsætningen af mailen. Navn Navnesen

4 Husk at selve guiden til at udsende mailen ligger her
Navn Navnesen

5 Skabelonen Skal jeg altid følge skabelonen?
Nej, skabelonen er til for at guide dig. Men som du også kan se i videoguiden til udsendelsen, så kan du frit tilføje flere tekst-/ billedfelter eller slette nogle. Husk dog altid enten at bruge ALLE 3 felter for neden, eller at slette dem ALLE 3. Bruger du kun nogle af dem, vil det se underligt ud hos modtageren. Navn Navnesen

6 Skabelonen Kan jeg ikke også bruge denne skabelon til en ren tekstmail?
Kan og skal er ikke altid det samme! Du kan godt, men du anbefales klart at bruge Outlook-varianten. Også selvom du måske synes, at den er kedelig. Fordelen ved Outlook-varianten er, at modtageren kender formatet og finder den mere seriøs. Derfor kan de give en højere åbningsrate. Skabelon-mailen er derimod god, når du ønsker at bakke dit budskab op med billeder og tydelige call-to-actions. Men vil du være sikker, så TEST Navn Navnesen

7 Skabelonen Når jeg kun har et billede med i mailen
Hvis du kun benytter et enkelt billed-/tekstfelt i din mailopsætning, anbefales du at trække dette felt ind fra content- menuen til højre lige efter introteksten: Det giver en mere tiltalende mail for modtageren og højner din chance for positiv respons. Navn Navnesen

8 Skabelonen Må jeg indsætte et stort billede i min mail, selv om jeg har mange billeder?
Ja det kan du godt – men så gør følgende: Brug kun det store billede én gang øverst i din mail. Vælg gerne det modul, hvor du har tekst over billedet. Så bliver rækkefølgen logisk på mobilen, hvor de følgende billed- tekst-felter opdeles. Sørg for, at billedet, du bruger, er stort nok til at gå til kant! Standardformater Lille billede: 264x149 px Stort billede: 564x? px Navn Navnesen

9 Skabelonen Hvorfor er alle billederne i den ene side?
Der er forskel på, hvordan din mail ser ud på din computer og på din mobil. Hvis teksten står til højre og billedet til venstre på computeren. Så vises teksten først og derunder billedet på mobilen. Så hvis du placerer billedet skiftevis til højre og så til venstre i din mail, vil det virke ulogisk for modtageren, hvis mailen aflæses på en mobil. Husk altid at teste, hvordan din mail ser ud på mobil! Computer: Telefon: Navn Navnesen

10 Skabelonen Kan jeg altid bruge tekst og billedet fra arrangementet?
Hvis du eller din kollega har lavet en god arrangementstekst og indsat et godt billede, kan du for det meste bruge det direkte. Men husk: Brug ALDRIG det samme billede flere gange i mailen. Hold teksten kort og præcis, din mail er en teaser – modtageren kan læse videre på sitet. Hvis billedet er utydeligt eller motivet småt, så brug søgefunktionen i arkivet til at fremsøge et andet og bedre eller beskær billedet. Navn Navnesen

11 CTA = Call-to-actions Hvordan laver jeg knapper?
Jo tydeligere dine Call-to-actions er, jo flere klik. Her er guiden til, hvordan du laver noget, der minder om knapper. Men husk følgende: Brug altid kun DGI’s farver, og hold dig til den blå og den turkise, når du arbejder i en blå skabelon. Hold teksten i ”knappen” kort, så det ligner en knap og ikke en overstreget tekst! Find farvekoderne på For lang! Brug DGI farver – blå eller turkies Navn Navnesen

12 Tekst Hvordan laver jeg knapper?
Lav 2 mellemrum før og efter din CTA (dit link) Markér det Tryk på ikonet for baggrundfarve Vælg ”More colors” Indsæt DGI-farvekoden og tryk OK Lav enten knapperne eller brug de almindelig links – i stedet for at veksle mellem links og knapper. For at teksten i det farvede felt fortsat er tydelig, kræves det ofte, at den ændres til hvid. (Forsættes på næste side) CTA: Står for Call-to-Action, altså den tekst, som får folk til at klikke. Navn Navnesen

13 Tekst Hvordan laver jeg knapper?
Ret hvid farve og understregninger for alle CTA på samme tid: Tryk på den ØVERSTE Style fane Vælg redigering af BODY område Sæt Text Color til #ffffff Sæt link decoration til ”None” GEM GEM GEM  Navn Navnesen

14 Tekst Hvordan får jeg tekst og overskrifter til at se ens ud?
Når du henter tekst og billede ind via en url, styres overskriften og teksten mht. font og størrelse. Hvis du selv skriver teksten, så skal du gøre følgende i redigeringsfeltet: Overskrift: Marker overskriften Vælg ”Heading 1” Tekst: Marker teksten Vælg ”Normal” Links på tekst og billede: Brug link ikonet i tekstredigering Brug link ikonet i billedredigering Brug altid ”paste as plain text” knappen, hvis du indsætter kopieret tekst Navn Navnesen


Download ppt "Skabelon mailopsætning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google