Læring – med retning mod kultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Sociale medier og læring
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Læring i bevægelse - hvorfor?
Et væksthus for børn og voksne
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Sammenhængskraft i klasserummet - overvejelser og ideer
Hvad der er vigtigt for børns læring
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Inquiry based science education
Fokus på læring og dannelse
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Inspiration til reformarbejdet
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Cooperative Learning Workshop 4
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Projektvejledning på performance-design
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Læring og inklusion i skolen
Dannelse og kompetencer
Fastholdelsespædagogik overvejelser og ideer
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
Fra vejledning til biologi c
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Formål Opnå større viden om verden omkring dem. Udforske andre kulturer, religioner og livsstile. Udfordre egne holdninger og meninger. Opnå bedre forståelse.
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Sociale studiekompetencer
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Små glade ben i tal.
Hvad peger forskningen på?
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Sauntehus Cooperative Learning.
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Klasseledelse, samarbejdslæring, dannelse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Overgange i matematik Den Absalon Skole.
Informationsmøde om Ungemiljøet på Hjalleseskolen.
Overgange i matematik Den Absalon Skole.
Præsentationens transcript:

Læring – med retning mod kultur Steen Beck Kultur & Læring 30. November 2011

Piaget Intelligensen som et biologisk fænomen: Kognitiv selvdannelse og skemaer Fra egocentrisme til decentrering Fokus på induktive læreprocesser (erfaringslæring) Det selvorganiserede gruppe- og projektarbejde

Vygotsky Tilegnelse af kulturens redskaber De højere mentale processer udvikles gennem undervisning Fra efterligning til mestring Den anden har central betydning for læring Zonen for nærmeste udvikling Stilladserende undervisning (Bruner) – fokus også på deduktive elementer i undervisningen

Ligheder og forskelle Ligheder: Udviklingsperspektivet Interaktionismen Forskelle: Vygotsky: Retning mod deduktive undervisningsformer Piaget: Retning mod induktive undervisningsformer Overskridelse: Kompleksitetsforøgelse og overvindelse af dikotomi Abduktive undervisningsformer.

Læring og kultur Hvilken fagkultur? Læreren som udgangspunkt - med perspektiver til Vygotsky Hvilken klasserumskultur? Elever og lærer som udgangspunkt – med perspektiver til Piaget

Kulturelle regimer Det monokulturelle regime Det flerkulturelle regime Det interkulturelle regime Det transkulturelle regime

Cooperative Learning Visioner: Hen imod et interkulturelt og transkulturelt regime Strukturer, som forpligter og skaber rammer Aktivitet og teamfællesskab i centrum

Lille evaluering Et interessant alternativ til klasseundervisning Ændrer faktisk på interaktionsformer og identitetsprocesser Behov for mere opmærksomhed på lærer-feed-back Behov for mere opmærksomhed på psykodynamiske processer

Læringsdiskussion Et Piaget-perspektiv: Rollespil og decentering Et Vygotsky-perspektiv: Zonen for nærmeste udvikling i heterogene team Kritik: Hvad med de dygtigste – er det noget til dem? Andre former for læringssamarbejde?