Læring – med retning mod kultur Steen Beck Kultur & Læring 30. November 2011
Piaget Intelligensen som et biologisk fænomen: Kognitiv selvdannelse og skemaer Fra egocentrisme til decentrering Fokus på induktive læreprocesser (erfaringslæring) Det selvorganiserede gruppe- og projektarbejde
Vygotsky Tilegnelse af kulturens redskaber De højere mentale processer udvikles gennem undervisning Fra efterligning til mestring Den anden har central betydning for læring Zonen for nærmeste udvikling Stilladserende undervisning (Bruner) – fokus også på deduktive elementer i undervisningen
Ligheder og forskelle Ligheder: Udviklingsperspektivet Interaktionismen Forskelle: Vygotsky: Retning mod deduktive undervisningsformer Piaget: Retning mod induktive undervisningsformer Overskridelse: Kompleksitetsforøgelse og overvindelse af dikotomi Abduktive undervisningsformer.
Læring og kultur Hvilken fagkultur? Læreren som udgangspunkt - med perspektiver til Vygotsky Hvilken klasserumskultur? Elever og lærer som udgangspunkt – med perspektiver til Piaget
Kulturelle regimer Det monokulturelle regime Det flerkulturelle regime Det interkulturelle regime Det transkulturelle regime
Cooperative Learning Visioner: Hen imod et interkulturelt og transkulturelt regime Strukturer, som forpligter og skaber rammer Aktivitet og teamfællesskab i centrum
Lille evaluering Et interessant alternativ til klasseundervisning Ændrer faktisk på interaktionsformer og identitetsprocesser Behov for mere opmærksomhed på lærer-feed-back Behov for mere opmærksomhed på psykodynamiske processer
Læringsdiskussion Et Piaget-perspektiv: Rollespil og decentering Et Vygotsky-perspektiv: Zonen for nærmeste udvikling i heterogene team Kritik: Hvad med de dygtigste – er det noget til dem? Andre former for læringssamarbejde?