Motivation for at indgå i VISL ud fra et seminarieperspektiv Undervisningsbaseret interesse (ikke forskningsbaseret) Studerende, som har for lidt – interesse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Advertisements

Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
Undervisning med Storyjumper
Lærerprofessionen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Elevaktiverende undervisning
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Ph.d. Club - Sammenskrivning og forsvar
IT i undervisningen.
Vejledning i projektarbejde
Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Forskellige typer af interview
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Lærerprofessionen.
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Prestudy med fleksibel vejledning Rasmus Mørk Underviser på HTX Skjern Byggeri og Energi.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Bachelorprojektvejledning?
Programmering 1 Java/C#
Læse- og matematikkonferencer
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:

Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
(og lidt om Arbejdskendskab)
Velkommen til fagligt samspil
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Præsentationens transcript:

Motivation for at indgå i VISL ud fra et seminarieperspektiv Undervisningsbaseret interesse (ikke forskningsbaseret) Studerende, som har for lidt – interesse – startviden – indsigt i anvendelse af viden om sprog – ambition som sproglig vejleder

Fordele ved brug af VISL Træning af basale færdigheder Individuelt – differentiering Motivation gennem variation i tilgange Progression kan indbygges Brugbart i gsk - overførbart

Progression Den enkelte lærer/det enkelte hold, fx: – former -> funktioner -> analyser -> overblik – enkle -> komplekse strukturer – “receptivt” (genkendende) -> “produktivt” (opbyggende) – præanalyserede sætninger -> egne (og den deraf følgende intelligente samtale!)

Muligheder… tidsfrigørelsekollokationer (tværspr.)selvstudium sociolingvistik - tidværktøjer - danskvariationsmuligheder farver og stilistikfarvekodningfleksibilitet i termer

Idéer til projekter Sprogspecifikt undervisningsforløb da/frspr/dsa med henblik på at sikre ensartet basis hos de studerende (undervisning/studium? progression? differentiering?) VISL i linjefaget over hele forløbet – hvornår, hvordan, hvorfor VISL som differentieringsværktøj vejledning til selvstudium?

Idéer til projekter VISL som selvstudium hvilke områder? hvornår? VISL og de studerendes eget sprog? VISL og elevsprogsarbejde? Eksemplarisk forløb - IT & grammatik til sem, men med de studerendes udarbejdelse af forløb til gsk som mål