Religion og videnskabsformer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i international økonomi
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen.
Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Videnskabsteori & metode
Progression i samfundsfag
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Almen studieforberedelse
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Almen studieforberedelse
Religion og Oldtidskundskab
Almen studieforberedelse
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Almen sTudieforberedelse AT
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Konference om Almen Studieforberedelse
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Videnskabsteori & metode
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Innovation i AT/SO.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Almen studieforberedelse
Historie i fagligt samspil
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Videnskabsteori & metode
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Lederskab. Hold 3. Betegnelse: Hvis man fjerner alt det, som man troede at vide, men som man endeligt ikke ved, Så er der en kerne af ”Hårde fakta” tilbage.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Fra almendidaktik til fagdidaktik
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Synopsen skal indeholde
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Religion og videnskabsformer Udviklingskursus Ry d.20-22.okt.

Hvad dækker videnskabsformer? Fagets teorier Fagets metoder Fagets placering i det videnskabsteoretiske felt

Definitionsproblematikker Hvordan definerer vi teori? Hvordan definerer vi metode? Hvordan definerer vi videnskabsteori?

Religionsvidenskabelig teori og metode Findes der en selvstændig religionsvidenskabelig teori og metode? Er religion blot et fag, der snylter på historie, antropologi, psykologi, samfundsfag etc.? Kan vi finde frem til en fagfaglig teori og metode (måske fænomenologien?)?

Hvad er en teori? ”et sæt af forestillinger og antagelser, der tjener til at forstå eller forklare virkeligheden” (Føge & Hegner: Primus 1. Systime 2005 s.40)

Hvad er en religionsteori? En teori, der forsøger at forklare, hvorfor religion eksisterer og/eller hvordan religion fungerer i forholdet mellem mennesker og samfund En substantiel religionsteori: en teori om, hvad religion er En funktionel religionsteori: en teori om, hvad religion gør (Peter W. Poulsen- den nye didaktikbog)

Hvad siger læreplanen om teori på C-niveau? Fagets formål på C-niveau: ”Gennem faget opnår eleverne viden om og forståelse af religioner….. Eleverne tilegner sig forudsætninger for at tage stilling til og agere..” Faglige mål: Redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, kosmologi etc.. Anvende elementær religionsfaglig terminologi Kernestof: ”Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode”

Hvad siger læreplanen om teori på B-niveau? Fagets formål på B-niveau: ”Endelig bidrager faget til at udvikle elevernes studiekompetence ved faglig fordybelse og selvstændig anvendelse af religions faglig teori og metode” Faglige mål: ”redegøre og anvende religionsfaglige teorier Kernestof: ”Religionsvidenskabelig teori”

B-niveau og teori Konklusion: Eleverne skal både kunne redegøre for og anvende religionsfaglige teorier. Eleverne skal på B-niveau koble flere teorier sammen! Man kan sondre mellem store og små teorier i religion:

Store teorier: De store teorier forklarer, hvordan religion spiller en rolle på et overordnet plan og sætter rammerne for, hvordan vi skal forstå en serie af religionsfaglige tekster. Eksempler på store teorier: sekulariseringsteorier, fundamentalismeteorier, kognitionsteorier, globaliseringsteorier

Små teorier Små teorier ønsker at forstå eller forklare en betydeligt mindre del af virkeligheden. Små teorier bygger på en grundopfattelse af religion, som eleverne kan afdække. Små teorier kan være modelforklaringer – f.eks. van Genneps 3 faser i overgangsritualet. (Peter W.Poulsen – den nye didaktikbog)

Didaktiske overvejelser: Som underviser skal man variere, så både store og små teorier inddrages. Teori tager tid! Variation nødvendigt: både lærerforedrag og elevoplæg (implementering af teori)

Hvad er en metode? ”ved metode forstår man en planmæssig fremgangsmåde – som oftest en planmæssig måde at undersøge noget på” (Søren Harnow Klausen: ”Hvad er videnskabsteori” (2005))

Hvad er en metode i religion? Påstand: I religion sondres der ikke klart mellem teori og metode Religion kan både indgå under det humanistiske fakultet og det samfundsvidenskabelige fakultet Eleverne skal i forbindelse med især AT kunne redegøre overordnet for de forskellige fakulteters metoder

Grøn-citat: ” Metode og teori fylder ofte sammen… Hermeneutik er fx både en fortolkningsmetode og en teori, der opfatter fænomener som tekster”

Religion under humanistisk fakultet Tekster og billeder Hermeneutik Fænomenologi Mening Mennesket og medmennesket

Religion under samfundsvidenskabelig fakultet Kvalitative og kvantitative metoder Sociologi Feltarbejde Sociogrammer Statistik, modeller, teorier og dataer Demografi Organisationsformer og grupper Samfundet for mennesket

Religion overfor naturvidenskab Tekster Billeder Hermeneutik Fænomenologi Mening Hypoteser Teorier Den empirisk- induktive metode Den hypotetisk- deduktive metode Modeller og eksperimenter Falsifikationsprincippet

AT og teori og metode ATs faglige mål: Eleverne skal kunne anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem Eleverne skal kunne vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger Anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstilllinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter

ATs formål – realistisk? ”AT har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans i anvendelsen af faglig viden gennem fagligt samarbejde samt styrke deres evne til på et bredt fagligt og metodisk grundlag og i et fremtidsorienteret perspektiv at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden og deres egen udvikling”

Hvor er religion placeret i det videnskabsteoretisk felt? Hvad er videnskabsteori? Religions placering i det videnskabsteoretiske felt? Kan man tale om teori og metoder uden videnskabsteori (som ministeriet lægger op til?) Er vi klædt på til undervise i teori og metoder?

Hvad er videnskabsteori? Videnskabsteori beskæftiger sig med almene og specielle træk ved viden, videnskab og videnskabeligt arbejde. Videnskabsteori, metateori og metavidenskab betyder det samme. Videnskabsteori er en metateori, der undersøger de enkelte videnskabers forudsætninger, mål og metoder.

Målet med udviklingskurset: Udarbejdelse af inspirationsmateriale Udarbejdelse af konkrete undervisnings- forløb Udarbejdelse af en kursusmodel til regionale kurser

Indsatsområder: Religion – fagets identitet og rødder Religion på C-niveau efter reformen Religion på B-niveau efter reformen (hovedværkslæsning og rapport) Religion i kultur og samfundsgruppen på HF Religion i AT

Arbejdsgrupper: Religion på C-niveau (fænomenologien?) Religion på B-niveau (hovedværkslæsning og/eller rapporten) Religion og AT (metoder og fakulteter) Religions videnskabsteoretiske rødder Religion og samfundsvidenskab Religion og ks (fagfaglighed og flerfaglighed)

Arbejdsformen Vekselvirkning mellem diskussion og faglig input og gruppearbejde Efter finpudsning af forløbene lægges de ind på Emu’en

Emu-redaktør: www.emu.dk Faget religion Skriv til redaktøren

Diskussion Diskussion af læreplanerne og reformens krav til ”Religion og Videnskabsformer” Lav et mind map Hæng det op på væggen I pauserne går vi rundt og ser på hinandens mind map

Programmet Nogle tilføjelser eller ændringer til programmet?

Undervisningsforløb: Niveau: Titel: Emne: Varighed (ca.): Plan over timers indhold: Arbejdsformer: Mål: Evt. litteratur: