Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Klasseforældreråd og skolebestyrelse
Skolebestyrelsens opgaver
Frøslev-Padborg skole
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Skolebestyrelsesvalg 2012 Højvangskolen efterår 2012.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Dagsorden  Skolebestyrelsen Skolebestyrelsen  Viceinspektøren Viceinspektøren  SSP SSP  Årsplan for dansk Årsplan for dansk Årsplan for dansk  Årsplan.
Det gode klasserådsarbejde
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 25. april 2012.
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Videreudvikling af skolehjem samarbejde
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
VELKOMST Tidsplan Lær hinanden at kende Forventningsafstemning
Skolebestyrelsesarbejdet. Hvor En skolebestyrelse er en bestyrelse på en uddannelsesinstitution, hvor både forældre, elever og lærere samt skolens ledelse.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Maglegårdsskolen Skolebestyrelsesvalg 2006 Valgbestyrelse Kommunalbestyrelsesmedlem: –Marie-Louise Andreassen Nuværende skolebestyrelsesformand: –Morten.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Kontaktforældre Program
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Idékatalog til Klasseforældrerådet
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Vandrådet (VR) i Skanderborg Kommune
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Kursus for kontaktforældre
Velkommen til fælles Informationsmøde
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Møde mellem kontaktforældrene og skolebestyrelsen tirsdag den 18
Årsmøde Egeskovskolen Dagsorden – 19.10: Velkomst – 20.10: SSP samarbejdet Vi har besøg af SSP konsulenter fra Viborg Kommune - Hvilke.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Årgangsforældremøder Skovgårdsskolen Det gode samarbejde Skolebestyrelsen: Beskæftiger sig med principperne for skolens virksomhed Skolelederen:
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Overordnede bestemmelser
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Princip for kontaktforældre
Princip for udarbejdelse af principper
Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018
Præsentationens transcript:

Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen Kontaktforældremøde Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen

Agenda: Velkommen v/Bo Lydom Kl. 19:00-19:05 Præsentation af skolebestyrelsen Kl. 19:05-19:15 Hvad kan/skal skolebestyrelsen arbejde med v/formanden Kristine Mondorf Kl. 19:15-19:25 Hvad vil det sige at være forældrekontaktperson v/Jens von Arenstorff Kl. 19:25-19:30 Forventninger fra kontaktforældre til skolebestyrelsen og omvendt v/Jens von Arenstorff Kl. 19:30-19:45 Kaffepause Kl. 19:45-19:55 Hvordan kan i som kontaktforældre byde ind ? v/Mia Borchers Kl. 19:55-20:00 Gruppearbejde (faseopdelt 1, 2 og 3) v/Skolebestyrelsens medlemmer Kl. 20:00-20:20 Input/opsamling fra kontaktforældre v/Nicolaj Eisenreich Kl. 20:20-20:45 Spørgsmål v/Bo Lydom Kl. 20:45-20:55 Afslutning v/Bo Lydom Kl. 20:55-21:00

Velkommen

Præsentation af skolebestyrelsen Valgte forældrerepræsentanter Forældre-repræsentant Kristine Mondorf Bo Lydom Christina M. Lorentzen Ditte Eva Arnt Jens F. Von Arenstorff Forældre-repræsentant Mia Jin Borchers Nicolai R. Eisenreich

Præsentation af skolebestyrelsen Skolens repræsentanter Byrådets repræsentant Elev repræsentant Medarbejder-repræsentant Pernille Vermund Leonore L. Belling Nicoline F. Jevanord Jesper Juul Larsen Thomas Ringbro Skoleinspektør Viceskoleinspektør Lene E. Hjorth Pia Toft Jørgensen

Skolebestyrelsen Borgerligt ombud Lukkede møder Tavshedspligt Dagsorden Referat Formalia Pointer: Det er borgerligt ombud at deltage i skolebestyrelsen, når man er valgt til den. Skolebestyrelsen fungerer kun i møder. Konsekvensen af dette er, at en person som udgangspunkt ikke kan udtale sig på skolebestyrelses vegne om ikke behandlede sager. Møderne er lukkede. Der kan dog inviteres personer med til behandlingen af konkrete sager. Stående invitationer gælder derfor som udgangspunkt ikke. Der er tavshedspligt i forbindelse med møderne. Man kan som udgangspunkt referere, hvad man selv har sagt, men må ikke referere andre. Skolebestyrelsesformanden udarbejder som udgangspunkt dagsordenen, det er dog tilladt at få hjælp af sekretæren (skolelederen) Tidligere var der i loven krav om et referatet var en beslutningsprotokol. Det er nu ændret til et referat. Det er en god ide at drøfte, på hvilke betingelser referatet udarbejdes. Der er også i forbindelse med referatet tavshedspligt. Da bestyrelsesarbejdet er borgerligt ombud, kan man kun udtræde hvis helbred eller arbejde forhindrer ens deltagelse. Undtagelser: Hvis man flytter barnet/børnene til en fri grundskole mister man ligeledes sin valgbarhed. Hvis barnet udskrives af skolen kan man blive fritaget for medlemskab.

Hvad skal skolebestyrelsen? Føre tilsyn med skolens virksomhed Fastsætte principper på en række områder Fastsætte ordensregler og værdiregelsæt Godkende skolens budget Afgive årlig beretning Indkalde skolens forældre mindst én gang årligt Besvare henvendelser fra byråd, udvalg, forvaltning Beretningen er årlig og fremgår ag fsl § 44, stk. 12. Det er fornyligt slået fast i lovgivningen at bestyrelsens tilsyn ikke omfatter personale og elevsager. Tilsynet føres ofte gennem en drøftelse af princippernes udmøntning. Bestyrelsen kan godt få adgang til at overvære undervisning, men kun gennem skolelederen. mange skoler bruger de vejledende, da det er et omfattende arbejde at udarbejde læseplaner De obligatoriske principper gennemgås senere Fra 1. august 2009 blev det et lovkrav, at alle skoler skal fastsætte et værdiregelsæt. Værdiregelsættet skal være retningsgivende for god adfærd og respektfulde relationer mellem eleverne og mellem eleverne og lærerne. Værdiregelsættet skal også indeholde en antimobbestrategi. Skolebestyrelsen på den enkelte skole skal altså – udover at fastsætte skolens ordensregler – nu også fastsætte skolens værdiregelsæt. .

Hvad kan skolebestyrelsen? Bidrage til en god dialog mellem alle grupper En bred sammensætning giver mange vinkler Sætte fokus på udvalgte emner og område Nedsætte og/eller deltage i konkrete arbejdsgrupper Prioritere udarbejdelsen af udvalgte principper Deltage i samarbejde med andre skolebestyrelser Bidrage til arbejdet med værdigrundlag og -regelsæt Påvirke politikere og forvaltning FSL lægger op til at er udarbejdes principper for de nævnte temaer. Om et princip kan det siges: I folkeskolelovsammenhæng er et princip en grundtanke, der rummer en forestilling om, i hvilken retning skolens virksomhed skal bevæge sig. Princippet skal være formuleret så konkret, at der ikke er tvivl om hensigten, og at arbejdet i skolen uden større problemer kan indrettes efter det. Et godt princip er kortfattet og kontant formuleret, og det skal være så rummeligt, at nye behov og situationer kan passes ind, uden princippet skal ændres. Et princip må ikke formuleres som et diktat. For mange vage udtryk gør det vanskeligt at udarbejde handlingsplaner. Det skal være synligt for enhver, om principperne er fulgt eller ej. Principperne skal afspejle, hvilke værdier man ønsker, skolen skal præges af. Skolelederen skal have plads til at vælge mellem flere konkrete muligheder, når princippet skal omsættes til praksis. Et nyt princip skal være i overensstemmelse med de øvrige principper for skolens virksomhed. Det er vigtigt, at skoleledelsen får mulighed for at vælge mellem flere konkrete tiltag for at omsætte skolebestyrelsens principper til handling.

Forældresamarbejde folder

Mørdrupskolens Hjemmeside http://www.moerdrupskolen.helsingor.dk

Hvad vil det sige at være forældrekontaktperson KONTAKTFORÆLDRE: Kontaktforældrene er valgt blandt en klasses forældre og skal vare­tage forældres og elevers interesser samt være bindeled til klassens lærere. Der vælges 2 kontakt-forældre. Disse kan herefter forestå kontakten til skolebestyrelsen og klasselæreren. KONTAKTFORÆLDRENES OPGAVER: Kan bistå klasselæreren i at udarbejde dagsorden til forældremøderne. Kan bistå klasselæreren i, at der tages beslutningsreferat fra forældremøder i klassen. Kan være bindeled mellem klassens forældre og klassens lærere. Person- og elevsager må ikke diskuteres. Kan efter aftale bistå klasselæreren med at få nedsat en Forældregruppe.

Det er alle forældres opgave: at medvirke til at det er sjovt, rart og hjerteligt at være elev, lærer, forældre og ledelse på Mørdrupskoleskolen at sørge for at samarbejdet mellem klassens forældre og lærere er respektfuldt og konstruktivt – også når det gælder konflikter og interessemodsætninger

Forventninger fra kontaktforældre til skolebestyrelsen og omvendt? Hvilke forventninger har i til skole bestyrelsen?

Forventninger fra kontaktforældre til skolebestyrelsen og omvendt? Skolebestyrelsens forventninger til hvad kontaktforældre kan bidrage med er: at være Sparringspartnere til lærere, ledelse, forældre og skolebestyrelse at bringe ideer, erfaringer og synspunkter fra egen klasse videre til resten af skolen. at planlægge forældremøder i klassen, i samarbejde med klassens lærere. F.eks. forud for hvert forældremøde sammensætter man i fællesskab dagsorden, taler om mødets målsætning og drøfter hvordan processen kan tilrettelægges. at løfte enkelte klassers problemstillinger til fælles anliggender på skolen. F.eks. bekymring om mobning mellem elever eller klasser At dele erfaringer mellem kontaktforældre i faserne 1, 2 og 3 at være en ressource for skolebestyrelsen i planlægning og gennemførelse af møder og fora for skolens udvikling. Fx Planlægning af et lærer-forældre arrangement, der sætter fokus på konflikthåndtering, hærværk, børneopdragelse

Samarbejde Kontaktforældre Skolens ledelse Skolebestyrelse

Kaffe pause

Hvordan kan i som kontaktforældre byde ind Hvilke emner synes i er vigtige i skolen, som skolebestyrelsen kan arbejde videre med? Eksempler kunne være: Fagligt Socialt Værdier for skole og SFO Trafik sikkerhed

Gruppearbejde Faseopdelt: Fase 1 = klasse 0 til og med 3

Input/opsamling fra kontaktforældre Opsamling af data: Input fra Fase 1 Input fra Fase 2 Input fra Fase 3 Gemmes på USB stik Så skolebestyrelsen har noget at arbejde med

Spørgsmål til skolebestyrelsen

Tak for i aften