Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018"— Præsentationens transcript:

1 Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018
KONTAKTFORÆLDRE Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018

2 Kontaktforældre – helt kort
Hvorfor: For at øge forældres mulighed for at engagere sig positivt i skolens fællesskab Hvad: En rolle der binder forældre og skole tættere sammen Hvem: Alle forældre, men der er mindst en i hver klasse, der får rollen for et år ad gangen Hvordan: Ved at være del af kontaktforældrenetværket Mødes med bestyrelsen og hinanden en gang årligt Modtage og viderebringe opdateringer fra bestyrelsen Være med til at arrangere forældremøder og indhold Hvornår: Startet så småt i 2017, i alle klasser fra skoleåret ‛17/‛18

3 Vi ønsker engagerede forældre, der arbejder for fællesskabet
Skolebestyrelsen på Store Magleby Skole ønsker et aktivt forældreengagement på skolen, fordi vi tror på at det er til fællesskabets bedste og med til at sikre den bedst mulige trivsel for alle elever og medarbejdere på skolen. Derfor har vi i skoleåret 2016/17 arbejdet med vore principper for skolen og med genintroduktionen af kontaktforældre. Dette dokument er skabt som resultat af et møde med kontaktforældrene den 20. marts 2017 og deres efterfølgende input og kommentarer. Det er godkendt af skolebestyrelsen den 15. juni 2017 – og rollen implementeres i alle klasser fra august 2017.

4 Da vi ikke har haft kontaktforældre på Store Magleby Skole i en del år, så rammer vi ikke rigtigt i første forsøg – så vi vil stadig gerne have forslag til forbedringer, udveksling af erfaringer, historier fra dagligdagen som kontaktforælder og andre kommentarer. Skriv til skolebestyrelsen gennem forældreintra eller til formanden på

5 Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles mission…
I dette skoleår har vi formuleret et nyt værdisæt for Store Magleby Skole, med udgangspunkt i skolens mission: Store Magleby Skoles mission er at uddanne og danne eleverne til at skabe det bedst mulige liv for sig selv og andre i et bæredygtigt, mangfoldigt og demokratisk samfund

6 Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles vision…
Vi er den forandring, vi vil se i verden Vi er den forandring, vi vil se i verden Signalerer processen og ønsket om at være i bevægelse, progression… at have drive, at kunne og ville. Vi er rollemodeller. Folkeskolens formålsparagraf er grundlaget. Verden lever ikke op til paragraffen. Derfor ved vi godt, at vi konstant arbejder på og skal arbejde på at forandre verden til det bedre ved at uddanne og danne børnene til at vide, at kunne, at være kritiske, at være social kompetente, at tage ansvar for sig selv, hinanden og det danske samfund. Vi ønsker, at vores elever vil gå ud af skolen og ind i livet med et drive i forhold til at tage en uddannelse – at de tager ansvar for sig selv og andre. Og på den måde ser vi, at vores indflydelse kan spredes som ringe i vandet. Vi ser en forandring til det bedre. Det er et billede på kosmos. Vi ved godt, at vi er små i sammenligning, mikrokosmos. Men vi starter dér, hvor vi ved, vi kan gøre en direkte forskel, og så må tingene udvikle sig derfra.

7 Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles værdier…
Fællesskab Faglighed Respekt

8 Mission, vision og værdier er basis for forældreengagementet
Men alle skolens forældre bliver jo ikke pludselig mere aktive eller engagerede fordi der er kommet en vision… så vi skal skabe et miljø, hvor det er nemt, naturligt og givende at engagere sig i fællesskabet – omkring klassen og omkring skolen. Det miljø vil vi gerne starte ved at bruge kontaktforældre, så dem definerer vi rollen for, samtidig med at vi sætter rammen for de andre forældreroller omkring en klasse. Alle forældre til elever på Store Magleby Skole har indflydelse på skolens hverdag, derfor gør vi det også klart at der er et forældreansvar. Altså nogle forventninger til alle forældre. Det har vi nedfældet i et af vore principper (se næste side).

9 Princip 14 Skole-hjem samarbejde (inkl. kommunikation)
Hvad / Hvorfor? Kommunikationen mellem skole og hjem samt forældrene imellem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan. Hvordan? Aktiv forældredeltagelse i forældremøder og skole/hjem samtaler forventes. Der opfordres til også at deltage aktivt i sociale arrangementer i klassen – fordi gode forhold forældrene imellem smitter positivt af på børnene. Første kontaktled mellem skole og hjem er klassens kontaktlærere – de kommunikerer bredt eller specifikt som nødvendigt om det faglige, sociale, praktiske og trivslen i klassen. Kommunikationen kan være fremadskuende eller tilbagerettet, efter behov. På første årlige forældremøde diskuteres kommunikationen for skoleåret der kommer, da der vil ske ændringer i behovene igennem elevernes skolegang. Der forventningsafstemmes omkring graden og hyppigheden af kommunikation. Åben og respektfuld dialog forældrene imellem tages for givet og eventuelle konflikter søges løst mellem så få parter som muligt – og gøres ikke til emne for fællesmails på ForældreIntra eller opslag I facebookgrupper. Hvordan? / Hvornår? Skole-hjem samarbejdet evalueres i forbindelse med det årlige møde mellem skolebestyrelsen og kontaktforældrene. Skolens forventninger til forældre kommunikeres på første forældremøde for nye skolebørn, på skolens hjemmeside – og efter behov. Hvem? Dette princip er et fælleseje for alle tilknyttede til skolen. Alle er ansvarlige, så derfor forventes det at lederes, læreres og pædagogers, elevers og forældres handlinger vil kunne afspejles i princippet Status: Godkendt af skolebestyrelsen 16. maj 2017

10 Forældreansvar: den rolle alle forældre har
Det er ikke kun eleverne, der er forventninger til gennem deres skolegang – forældrene spiller naturligvis en fundamental rolle. Både i opbakningen til den enkelte elev, men i høj grad også i den fælles trivsel i og omkring klassen og på skolen. Vi har derfor fra skolebestyrelsen nogle grundlæggende forventninger til forældre på Store Magleby Skole: Over for jeres barn/børn I interesserer jer aktivt for jeres barns skolegang og bakker skolearbejdet op bedst muligt. I er bevidste om jeres barns situation og trivsel som elev på skolen – I har fingeren på pulsen. I sender et forberedt barn i skole: spidsede blyanter, pakket idrætstøj, madpakke, og cykelhjelm. I deltager i forældremøder og skole/hjem samtaler.

11 Forældreansvar: den rolle alle forældre har
Over for skolen og dens medarbejdere I har respekt for skolen som institution og tillid til lærerens faglighed. I bakker op om skolens valg og beslutninger overfor jeres barn (og adresserer spørgsmål eller tvivl til kontaktlæreren). I har tillid til, at lærerne kontakter jer, hvis det er nødvendigt, fagligt som socialt. Lærerne er på skolen, de er i den bedste position til at vurdere, hvornår jeres involvering er nødvendig. Respekt

12 Forældreansvar: den rolle alle forældre har
Over for klassens fællesskab I lytter til jeres børn, men spørger også ind til mulige andre vinkler på situationer de har oplevet, inden I reagerer. Se denne miniguide til konflikter  I har en åben og respektfuld kommunikation forældrene imellem og mellem jer og lærerne. I handler i fællesskabets interesse og medvirker til at skabe trivsel omkring klassen, ikke kun med fokus på jeres eget barn. Alle forældre har en rolle. Enten en man er valgt til, eller rollen som aktiv forælder. Roller etableres årligt på første forældremøde. Sørg for at det ikke bliver de samme forældre, der trækker læsset år efter år.

13 Kontaktforældre: bindeled og formidlere
Styrker fællesskabet Bindeled mellem kontaktlærere og klassens forældre Kontaktlærernes partner ved forældremøder Kommer med emner der er relevante for klassen Har trivsel som fokus Kan på eget eller forældregruppens initiativ bringe emner op til debat, men er en apolitisk og neutral rolle Kan være en sparringspartner for kontaktlæreren (på lærerens initiativ) Formidler af skolens værdier og principper, som bestyrelsens forlængede arm i klasserne Talerør fra klassen til skolebestyrelsen, kan være forældrenes talsperson Klassens forældre Kontakt-lærer(e) Kontakt-forældre Skole-bestyrelse

14 Kontaktforældre: dialog og balance
Indgår i dialog med skolen om emner, der er vigtige for forældrene, det sker gennem kontakt til skolebestyrelsen og på mindst et årligt møde mellem alle kontaktforældre og skolebestyrelsen Klassen kan afgøre om man ønsker en eller to kontaktforældre (det kan for eksempel være en blandt pige-forældrene og en blandt drenge-forældrene) Vi skal finde balancen: hvis rollen bliver for stor, risikerer vi at kontaktforældrene melder fra igen – bliver den for lille, risikerer vi at den mister betydning. Så en del af rollen er at udvikle rollen og finde den rette balance Klassens forældre Kontakt-lærer(e) Kontakt-forældre Skole-bestyrelse

15 Hjælp os med at fylde mere i værktøjskassen
Start med foraeldrefiduser.dk: Byd nye forældre velkomne Aktivitetsgrupper styrker samarbejdet Sheltertur (Vi har jo Kongelundsfortet og fælleden) Forældrebank (En måde at få alle forældre i spil) Der er mange flere på siden, så gå i gang med at blive inspireret og find det, der passer til jeres klasse

16 Vi fylder værktøjskassen ved at dele med hinanden
Tips & tricks, hvad har virket for jer, hvad har ikke Årligt møde kan indeholde erfaringsudveksling Facebook-gruppe, Forældreintra, andre online værktøjer til deling af info? Denne præsentation kan bruges til kontaktforældre i nye og eksisterende klasser – op til årets to “faste” forældremøder sendes en kort opdatering ud fra skolebestyrelsen som kan præsenteres til klassen Hvad mere kan vi finde på? Husk: I står ikke alene med disse tiltag, involver andre forældre

17 Kontaktforældre er én af klassens roller
Kontaktforældre(ren) Som defineret i dette dokument Kan indgå i et forældreråd, hvis klassen vælger at have et, alternativt være en del af aktivitetsgruppen Aktivitets- eller arrangementsgruppen De forældre der arrangerer sociale arrangementer for klassen, både for elever og forældre (sammen og hver for sig) – bør være minimum fire, mødre og fædre, pige- og drengeforældre Netværks- eller trivselsgruppe Arrangerer og sætter rammerne for elevernes lege- eller netværksgrupper (i samarbejde med kontaktlæreren) Er det efter skole, i weekenden, med eller uden mad, et eller to forældrepar Sørger for at de aftalte rammer overholdes og at grupperne finder sted Byder nye forældre velkommen Bør være minimum to forældre

18 Tak for opmærksomheden. Kommentarer, indspark og spørgsmål er velkomne
Tak for opmærksomheden! Kommentarer, indspark og spørgsmål er velkomne På bestyrelsens vegne, René Bomholt Formand for skolebestyrelsen for Store Magleby Skole Bestyrelsens medlemmer kan kontaktes gennem ForældreIntra ? @

19 Mulig version til brug i klasserne
Udvalgte slides i en simplere udgave – find støtte i noterne

20 Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018
Forældreengagement Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018

21 Kontaktforældre – helt kort
Hvorfor: For at øge forældres mulighed for at engagere sig positivt i skolens fællesskab Hvad: En rolle der binder forældre og skole tættere sammen Hvem: Alle forældre, men der er mindst en i hver klasse, der får rollen for et år ad gangen Hvordan: Ved at være del af kontaktforældrenetværket Mødes med bestyrelsen og hinanden en gang årligt Modtage og viderebringe opdateringer fra bestyrelsen Være med til at arrangere forældremøder og indhold Hvornår: Startet så småt i 2017, i alle klasser fra skoleåret ‛17/‛18 Skolebestyrelsen på Store Magleby Skole ønsker et aktivt forældreengagement på skolen, fordi vi tror på at det er til fællesskabets bedste og med til at sikre den bedst mulige trivsel for alle elever og medarbejdere på skolen. Derfor har vi i skoleåret 2016/17 arbejdet med vore principper for skolen og med genintroduktionen af kontaktforældre. Dette dokument er skabt som resultat af et møde med kontaktforældrene den 20. marts 2017 og deres efterfølgende input og kommentarer. Det er godkendt af skolebestyrelsen den 15. juni 2017 – og rollen implementeres i alle klasser fra august 2017.

22 Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles mission…
Store Magleby Skoles mission er at uddanne og danne eleverne til at skabe det bedst mulige liv for sig selv og andre i et bæredygtigt, mangfoldigt og demokratisk samfund I 2017 har skolens medarbejdere sammen med ledelsen arbejdet med en mission, vision og værdierne for Store Magleby Skole. Med afslutningen af arbejdet og bestyrelsens godkendelse har vi nu et fælles udgangspunkt for skolen og dens retning de næste år. Som missionen udtrykker det er opgaven for skolen at skabe hele mennesker, der kan tage vare på sig selv og andre.

23 Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles vision…
Vi er den forandring, vi vil se i verden Vi ER den Vi er i bevægelse, fremad. Vi kan og vi vil. Vi er rollemodeller. FORANDRING Vi arbejder hele tiden på at forandre og forbedre den verden vi lever i, ved at uddanne og danne børnene til at vide, kunne, være kritiske, socialt kompetente og tage ansvar for sig selv, hinanden og det danske samfund. vi VIL SE Vores elever går ud af skolen, sultne efter at tage en uddannelse og tage ansvar for sig selv og andre. i VERDEN Verden er stor, vi ved godt vi kun er en lille brik, men vi starter der, hvor vi kan gøre en forskel.

24 Vi tager afsæt i Store Magleby Skoles værdier…
Fællesskab Faglighed Skolens medarbejdere har valgt de tre overordnede værdier for Store Magleby Skole; fællesskab, faglighed, og respekt. Respekt

25 Forældreansvar: den rolle alle forældre har
Det er ikke kun eleverne, der er forventninger til gennem deres skolegang – forældrene spiller naturligvis en fundamental rolle. Både i opbakningen til den enkelte elev, men i høj grad også i den fælles trivsel i og omkring klassen og på skolen. Vi har derfor fra skolebestyrelsen nogle grundlæggende forventninger til forældre på Store Magleby Skole: Over for jeres barn/børn I interesserer jer aktivt for jeres barns skolegang og bakker skolearbejdet op bedst muligt. I er bevidste om jeres barns situation og trivsel som elev på skolen – I har fingeren på pulsen. I sender et forberedt barn i skole: spidsede blyanter, pakket idrætstøj, madpakke, og cykelhjelm. I deltager i forældremøder og skole/hjem samtaler. Men alle skolens forældre bliver jo ikke pludselig mere aktive eller engagerede fordi der er kommet en vision… så vi ønsker at skabe et miljø, hvor det er nemt, naturligt og givende at engagere sig i fællesskabet – omkring klassen og omkring skolen. Alle forældre til elever på Store Magleby Skole har indflydelse på skolens hverdag, derfor vil vi fra bestyrelsens side gerne gøre det klart at der er et forældreansvar. Altså nogle forventninger til alle forældre. Det er meget vigtigt at understrege at denne besked kommer fra skolebestyrelsen og ikke kontaktforælderen!

26 Forældreansvar: den rolle alle forældre har
Over for skolen og dens medarbejdere I har respekt for skolen som institution og tillid til lærerens faglighed. I bakker op om skolens valg og beslutninger overfor jeres barn (og adresserer spørgsmål eller tvivl til kontaktlæreren). I har tillid til, at lærerne kontakter jer, hvis det er nødvendigt, fagligt som socialt. Lærerne er på skolen, de er i den bedste position til at vurdere, hvornår jeres involvering er nødvendig. Respekt

27 Forældreansvar: den rolle alle forældre har
Over for klassens fællesskab I lytter til jeres børn, men spørger også ind til mulige andre vinkler på situationer de har oplevet, inden I reagerer. Se denne miniguide til konflikter  I har en åben og respektfuld kommunikation forældrene imellem og mellem jer og lærerne. I handler i fællesskabets interesse og medvirker til at skabe trivsel omkring klassen, ikke kun med fokus på jeres eget barn. Alle forældre har en rolle. Enten en man er valgt til, eller rollen som aktiv forælder. Roller etableres årligt på første forældremøde. Sørg for at det ikke bliver de samme forældre, der trækker læsset år efter år.

28 Kontaktforældre: bindeled og formidlere
Styrker fællesskabet Bindeled mellem kontaktlærere og klassens forældre Kontaktlærernes partner ved forældremøder Kommer med emner der er relevante for klassen Har trivsel som fokus Kan på eget eller forældregruppens initiativ bringe emner op til debat, men er en apolitisk og neutral rolle Kan være en sparringspartner for kontaktlæreren (på lærerens initiativ) Formidler af skolens værdier og principper, som bestyrelsens forlængede arm i klasserne Talerør fra klassen til skolebestyrelsen, kan være forældrenes talsperson Klassens forældre Kontakt-lærer(e) Kontakt-forældre Skole-bestyrelse Indgår i dialog med skolen om emner, der er vigtige for forældrene, det sker gennem kontakt til skolebestyrelsen og på mindst et årligt møde mellem alle kontaktforældre og skolebestyrelsen Klassen kan afgøre om man ønsker en eller to kontaktforældre (det kan for eksempel være en blandt pige-forældrene og en blandt drenge-forældrene) Vi skal finde balancen: hvis rollen bliver for stor, risikerer vi at kontaktforældrene melder fra igen – bliver den for lille, risikerer vi at den mister betydning. Så en del af rollen er at udvikle rollen og finde den rette balance

29 Kontaktforældre er én af klassens roller
Kontaktforældre(ren) Som defineret i dette dokument Kan indgå i et forældreråd, hvis klassen vælger at have et, alternativt være en del af aktivitetsgruppen Aktivitets- eller arrangementsgruppen De forældre der arrangerer sociale arrangementer for klassen, både for elever og forældre (sammen og hver for sig) – bør være minimum fire, mødre og fædre, pige- og drengeforældre Netværks- eller trivselsgruppe Arrangerer og sætter rammerne for elevernes lege- eller netværksgrupper (i samarbejde med kontaktlæreren) Er det efter skole, i weekenden, med eller uden mad, et eller to forældrepar Sørger for at de aftalte rammer overholdes og at grupperne finder sted Byder nye forældre velkommen Bør være minimum to forældre


Download ppt "Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google