Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Studiefremdriftsreformen
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Skolepolitiske visioner og mål
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
DUA seminar den 5. oktober 2010
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Lean Netværk AAU.
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
DUA seminar onsdag den 6. oktober
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Digitaliseringsstyrelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
STUDIEPLANER Onsdag den 19. nov Hvad er en studieplan? 2  Skabe overblik over resten af dit uddannelsesforløb.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Fagligt selskab i fremtiden Oktober e Afrunding af seminar: Tak til alle oplægsholdere, der har beriget os med deres perspektiver på temaet – I.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
OIOREST workshop 22. april 2008 Finn Jordal Centeret for Serviceorienteret Infrastruktur IT- og Telestyrelsen.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Logo lagt på Masterside
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Arbejdsmiljøorganisationen som forandringsagent Klaus T. Nielsen ph.d., lektor Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet 3. november 2014 Arbejdsmiljøorganisationen.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
HVORDAN ER ARBEJDSMILJØ VIGTIGT? KLAUS T. NIELSEN CENTER FOR ARBEJDSLIVSFORSKNING ROSKILDE UNIVERSITET.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Last Planner System V/Erik Jung
OK11 Highlights KOMMUNER. Den samlede økonomi I alt: Generelle lønstigninger1,841,100,203,14 Skøn for udmøntning af reguleringsordningen.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Udvidelser til kursusmodulet Version 3.1. SP-0. Kvalifikationsstyring En kvalifikation skal forstås som en godkendt/bestået undervisning, træning, sidemandsoplæring.
Slutdokument. Hver konference bør slutte med en fælles udtalelse, der har flere niveauer i sig. -Et niveau der henvender sig til medlemmerne og fortæller.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Videreuddannelse.
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Skarpt fokus på jeres implementeringsplan
Opsætning.
Præsentationens transcript:

Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse DUA seminar den 6. oktober 2010 Arbejdsmiljøkonsulent Merete Skov Habermann, Syddansk Universitet

Open space … eller noget, der ligner. I løbet af den næste times tid drøfter vi 3 temaer: Hvordan forvalter universiteterne rent praktisk og administrativt de ny krav? - Merete Hvad har universiteterne hver især i forvejen, som kunne indarbejdes som supplerende arbejdsmiljøuddannelse? - Lene Hvilke uddannelsesaktiviteter kan vi med fordel samarbejde omkring? Hvordan? - Kirsten Man bestemmer selv rækkefølgen af turnus – men forsøg at fordel jer nogenlunde ligeligt. Gruppens arbejde præsenteres

Open space HVORDAN FORVALTER UNIVERSITETERNE RENT PRAKTISK OG ADMINISTRATIVT DE NY KRAV? Hvem fastlægger kompetenceudviklingsplanen? Hvordan håndteres spørgsmålet om kompetenceudvikling i forbindelse med den årlige drøftelse? Hvordan varetager universitetet rent administrativt opgaven med at holde styr på tilbudte og gennemførte uddannelser (lovpligtig såvel som supplerende) f.eks. i forhold til funktionsår? Vil Universiteterne gennemføre tjenestepligtig supplerende arbejdsmiljøuddannelse? Merete

Open space HVAD HAR UNIVERSITETERNE HVER ISÆR I FORVEJEN, SOM KUNNE INDARBEJDES SOM SUPPLERENDE ARBEJDSMILJØUDDANNELSE? Hvilke tilbud kunne det være relevant at understøtte arbejdsmiljøorganisationen med af kompetenceudvikling, udover den obligatoriske del? Kan vi lave noget på tværs inden for dette område? Er der allerede aktiviteter i gang, der med godt udbytte kunne udbredes til resten af universiteterne. Vil net-kurser være en form, der kan bruges? Lene

Open space HVILKE UDDANNELSESAKTIVITETER KAN UNIVERSITETERNE MED FORDEL SAMARBEJDE OMKRING? HVORDAN? Hvilke fordele vil der være ved at samarbejde om de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser? Hvilke ulemper kan der være ved at………? Hvordan skulle en fælles uddannelse se ud? Er fordelene store nok i forhold til ulemperne? Kunne det være interessant at benytte sig af muligheden for net-kurser? Hvis ja, hvordan skulle det foregå? Kirsten

Arbejdsmiljøuddannelse § 34 Obligatorisk 3 dages kursus (22 timer) gennemført indenfor 3 måneder § 36 Arbejdsgiver skal tilbyde supplerende 2 dages arbejdsmiljøuddannelse til påbegyndelse indenfor 9 måneder efter den obligatoriske uddannelse er afsluttet og gennemført indenfor det første funktionsår. § 36 Stk. 2 Arbejdsgiver skal i hvert funktionsår tilbyde 1½ dags supplerende uddannelse § 37 AMOs medlemmer har ret til omtalte uddannelser § 38 Formålet med supplerende uddannelse er løbende målrettet opdatering med henblik på kompetenceopbygning § 39 Der skal udarbejdes en kompetenceplan for AMO’s medlemmer vedr. den supplerende uddannelse. Høringsudkast Bkg. om samarbejde om sikkerhed og sundhed