Forberedelsen (Før undervisningen starter)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Struktur: ”Quiz og byt”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
I dag er temaet Visualisering
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Innovation og iværksætteri
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Supervision og faglig feedback
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Mr. Raggys prøveeksamen
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Workshop Sund By Netværket
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Forberedelsen (Før undervisningen starter) Fase 1 Forberedelsen (Før undervisningen starter)

Forberedelser inden dagen Se Instruktionsvideoer til de 3D forløbskort, du er I tvivl om Aftal hvilke dele af forløbet DU og din medunderviser som udgangspunkt tager hver især. De forløbskort, der er mærket med et post logo foroven er forfordelt til underviseren fra Post Danmark. Det er en god ide at dele det op I bidder,så I afløser hinanden undervejs. Check IT

Forberedelser om morgenen Inden klokken 8:00 Stolene skal stå I U-form. Hvis der er borde skal de stå yderst mod væggen En Tush og PostIt blok lægges under alle stolene Sæt et stykke malertape bag på hver stol til at skrive barndomsdrøm på Blanke flip-over blade sættes på væg ( beregn ca ½ pr. deltager) Til brug for ideer om den gode arbejdsdag. Et flip- over blad til spørgsmålsvæg – et andet sted end de , der skal bruges til ideerne Start Power point 7:57 – musikken spiller I ca 7 minutter.

Accept Fornyelse Forskel- lighed TEAM Arbejds- glæde Teamånd De første 14 slides skifter automatisk mens musikken spiller.

Det der ikke findes her - findes ingen steder

Vertikal tænkning ”If I had asked my customers what they wanted, they’d have asked for a faster horse.” Henry Ford

Det der findes her - findes alle steder

Vær dig selv - prøv ikke at være genial

Hvad sker der i hjernen når vi får en ide?

Oplevelse forener - bedømmelse adskiller

Fryd forandrer

Barrierer for at anvende alt sin viden Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at lave fejl Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” Eller det afvisende “JA MEN”

Hvordan styrer vi vores egen tænkning?

Spring ud I det… Eller er det biksemad ?

Den gode arbejdsdag Accept Fornyelse Forskel- lighed TEAM Arbejds- Teamånd Arbejds- glæde Fornyelse Accept TEAM Her starter slide showet efter introen og musikken stopper

Målet med dagen? Baggrund: 6. april 2017 Baggrund: Vi ved, at vore medarbejdere har al den viden, der skal til for at kunne gøre vores arbejdsplads endnu bedre – så det handler blot om at bruge denne viden og få den omsat til konkrete forslag vi kan gennemføre lokalt til gavn for os selv og kunderne Målet: I dag vil vi træne, hvordan vi fremover kan bruge alles viden i det daglige - og få den omsat til konkrete forslag vi kan gennemføre – så enkelt er det!

Den Røde Løber (Opvarmning) Fase 2 Den Røde Løber (Opvarmning)

Billede der vises mens du laver 3D cases Instruktion: Det billede betyder at I nu skal rejse jer op og komme herud på gulvet til mig Anvend kort 1,2,3,4 før næste slide vises

1. Klap 1 2 3  Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv   Løft højre hånd foran hinanden –  når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange)  Det samme med venstre hånd på To  Nu med begge hænder foran hinanden på Tre  Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv  Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) 

2. Barndomsdrøm Samme makker Luk øjnene    Samme makker Luk øjnene  Tænk tilbage på din første drøm om hvad du ville være når du blev stor  Åbn øjnene  Fortæl hinanden om jeres barndomsdrøm på 1 min. og om den er gået i opfyldelse  Den, der har den varmeste hånd starter  Båt efter 1 minut ,så bytter de Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver titlen på deres barndomsdrøm ,som klisters på brystet som navneskilt.

3. Dagen baglæns Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Demonstrer selv kort øvelsen Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de

4. JA ‐ Vi har lavet en fejl Næste slide Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL”  (demonstrer først selv)  Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber  Lav nu ”saks, sten, papir” sammen –  når I IKKE har det samme, råber I sammen ”JAA VI HAR LAVET EN  FEJL”  Demonstrer kort øvelsen   Næste slide

I må gerne sætte jer ned

Koncentrationsøvelse Tæl antal berøringer - for det hvide hold Anvend kort 5 til dette slide

5. Instruktion til basketball video Dette er en koncentrationsøvelse, der kræver at man er vågen, for det går hurtigt Der er tre spillere i sort, som kaster til hinanden, og tre spillere i hvidt, som kaster til hinanden I skal tælle antal berøringer af bolden på det HVIDE hold En berøring er et kast, en dribling eller at man fumler og selv griber den igen. Hvor mange gange berører hvid hold deres bold? Er I klar? – Nu starter jeg Start videoen straks når alle kikker på lærredet

Det, vi ser og forstår, er styret af mønstre I hjerne og krop Vi ser det, vi plejer at se Vi forstår, udfra hvad vi ved Vi tænker og handler, udfra hvad vi kan Vi kan ikke se gorillaen, fordi et plantet mønster forhindrer os i det

Det som kan stå I vejen for at anvende alt sin viden Frygten for at lave fejl Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” Eller det afvisende “JA MEN” Få deltagerne til at sige JA til at ville følge øvelserne for at komme forbi frygten

Spilleregler for dagen Hvis du skal på toilet, ryge eller lignende Hvis du ikke kan forstå, hvad der sker ”lige nu” Hvis du er træt i hovedet eller af andre årsager har brug for pause Så tag en pause alene. Tag aldrig andre med dig væk fra processen

Det skal være muligt at koncentrerer sig Ure og mobiltelefoner indsamler vi. Vi samler urer og telefoner ind i en lille kasse. Det får de igen, når vi slutter dagens arbejde. Hvis I har syge børn mm. så sig til og I kan beholde telefonen.

Hvis der opstår spørgsmål til det, der sker Spørgsmålsvæg Alle spørgsmål skrives ned, når de opstår - og hænges på denne væg Vi svarer på dem alle, inden vi går hjem Spørgsmålsvæggen består af en poster der er hængt op i lokalet

Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få oplevelse I kommer til at lave mange fejl og det er godt.

Idéer har vi uendelig mange af. Det er blot et spørgsmål om at se og acceptere dem Det skal vi træne nu Signal til næste serie af 3D cases

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

6. Give Gaver  Rejs jer  Find sammen to & to med en, der har samme farve transportmiddel som dig selv  Den ene mimer at han/hun giver den anden en gave (uden at sige hvad  det er)  Den, der modtager gaven, siger hvad det er han/hun har fået i gave  Demonstrer Det er vigtigt, at det er den første indskydelse om, hvad gaven er,  som  bliver anvendt  Hvis man ikke ønsker at sige hvad gaven er, siger man bare TAK  Den der har længst hjem starter 

7. Ja – Vi har lavet en fejl (med kategori) Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien indtil der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Demonstrer Den med den længste barndomsdrøm starter

8. Planlæg en ferie sammen Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter Næste slide

I må gerne sætte jer ned

Fase 3 Præsenter opgaven

9. Præsenter opgaven Næste slide I det følgende skal I skrive alle de ideer ned I kan få om, hvad der for jer er den gode arbejdsdag. På et tidspunkt kommer der nogle billeder. Så skal I fortsætte med at skrive ideer ned Det er en individuel øvelse, så I må ikke tale sammen Hæng flip-over med opgaveteksten op på dette tidspunkt. Næste slide

Få ideer til ”Historien om den gode arbejdsdag” Anvend kort 9 før næste slide vises Hæng Poster op med opgaveteksten på

Arbejder med første udkast til historien om “Den gode arbejdsdag” Fase 4 Arbejder med første udkast til historien om “Den gode arbejdsdag”

En ide er et ord, en sætning Skriv én ide pr. post-it En ide er et ord, en sætning eller en tegning

Skriv alle de ideer ned, du får Tøm hovedet for idéer: Skriv alle de ideer ned, du får Anvend kort 10 før næste slide vises

10. Instruktion til billed stimuli Start med at vise første billede ,når de begynder at gå I stå med at “tømme hovedet” Lad hvert billede stå et par minutter eller minimum, indtil der næsten ikke skrives ideer ned mere Gentag af og til, at der skrives en ide pr. seddel Hvis nogle snakker sammen, så gentag, at det er en individuel øvelse Næste slide

Hvilke ideer får du om den gode arbejdsdag, når du tænker på Kaj og Andrea?

Hvilke ideer har myrerne om den gode arbejdsdag?

Hvilke ideer har denne bil om den gode arbejdsdag?

Hvilke ideer har hun om den gode arbejdsdag?

Hvilke ideer har besætningen på skibet om den gode arbejdsdag?

Hvilke ideer fårTeam Easy-On om den gode arbejdsdag?

Alle jeres idéer sættes op Anvend kort 11 før næste slide vises

11. Alle vælger en ide hver kl 9:00 Næste slide Først placerer alle deres gule sedler på flip- overne, der hænger på væggen Alle vælger én ide/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen).Det skal være den ide, der taler til den enkelte, fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange ideer og vælge en (7-8 min) Ideen/sedlen puttes I lommen til senere brug Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i. Næste slide

Det handler nu om at sige ja til andres ideer og sammen få ideerne til at vokse Det skal vi træne nu Det er det de næste mange 3D cases handler om.

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 12,13 før næste slide vises

12. stork – frø – gravid kvinde 1. Rejs jer. 2. Find sammen 2 og 2 med en, der har samme længde snørrebånd som dig selv. 4. princippet for spillet er taget fra legen sten, saks og papir. 5. storken kan fange frøen. frøen kan fange gravid kvinde. gravid kvinde kan fange storken. 6. Jeg tæller til 3. På 3 er I enten en stork (foroverbøjet med hænderne klappende som en stor mund), en frø (ned i knæ og lav et lille hop, samt sige kvæk) eller en gravid kvinde (læn dig bagover mens du stønner højlydt). Træn stillingerne først 7. Demonstrer 8. Begynd at tælle højt til 3 – lav 4 runder

13. Journalisten Næste slide Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til Demonstrer Den samme spørger indtil jeg siger til/båtter Den med størst kærlighed for popcorn starter Næste slide

I må gerne sætte jer ned

Det var en øvelse I at sige JA til ALT Sig aldrig NEJ… Sig aldrig JA MEN… Sig altid JA OG… Tag imod de tilbud du får – og brug dem

Kære … Vedrørende… Tekst … Kærlig hilsen … P.S Anvend kort 14 før næste slide vises

14. Skriv et brev ét ord ad gangen Sæt grupper sammen tre & tre ,som de sidder ved siden af hinanden Del det fortrykte brevpapir ud – et pr. gruppe Den, der holder parpiret ,skal have noget af skrive med I skal nu skrive et brev, hvor I kun må skrive ét ord ad gangen Papiret går rundt med uret I må ikke tale sammen Jeg siger til ,når I nærmer jer “Kærlig hilsen” Bed efterfølgende frivillige om at læse deres brev op (2-4 breve) Næste slide

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 15,16,17.18 før næste slide vises

15. Lav en historie ét ord ad gangen Bliv I grupperne, som skrev breve sammen Stå I en “cirkel” I skal lave en historie, ét ord ad gangen Historien starter med “Der var engang…” Historien udvikles “med uret” Hvis der er en som siger “FORFRA” starter den næste i rækken en ny historie med at sige “Der” Den, der sidst er blevet klippet, starter

16. Hvad sker der så? (tegneserien) kl 9:30 Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i det første billede i en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter i hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I, hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden: ”Hvad sker der så?” Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se supermand…

17. Nyt bud? Find sammen to & to med en FRA SAMME TEAM DERHJEMME som dig selv I står I det første billede I en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter I hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden ”Hvad sker der så?” På et hvilket som helst tidspunkt kan den, der lytter sige ”NYT BUD” – Den anden skal så komme med et nyt bud/forslag i stedet for det, han/hun lige har sagt Demonstrer , og den med flest stykker tøj starter med at sige “Se supermand…

18. Det handler nu om at videreudvikle historien om “Den gode arbejdsdag Fortsæt med samme makker og byg videre på ideen på samme måde som I lavede tegneserien Hvad sker der så? & Nyt bud på ideen I tog fra flip-overne Den, der har de længste ben, starter med at tage sin ide frem Efter første runde går de hen til bordet og skriver alle ideerne ned på et A3 papir. Herefter køres næste runde med makkerens ide. Igen skives ideerne ned på et A3 papir Efter øvelsen har alle et A3 ark med deres ide videreudviklet kl 10:10 er øvelsen færdig Næste slide

I må gerne sætte jer ned

HVAD SKER DER SÅ? Driver udviklingen fremad Undersøgende og kreativ tilgang?

NYT BUD Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

I Alaska har man store problemer med overisning af højspændingskabler En historie fra det virkelige liv om anvendelsen af de netop indøvede kommunikationsformer. I Alaska har man disse problemer og har prøvet at løse dem.

Ide streng Der er mange bjørne i Alaska Vi kan ryste isen af Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Pointen med denne idegenereringsproces er, at vi ikke får den brugbare idé frem, hvis vi ikke siger ja tak til de andre ideer. Den idé, som de reelt fandt frem til var, at helikoptere flyver lavt over højsændingsledningerne og blæser isen af. De havde ikke fundet den idé, hvis de ikke havde lavet en idéstreng. Vi introducerede den opgave til dem: Gå to og to rundt på slottet og genskab juleaften år 1306 på dette slot. Hver gang I får en idé så skriv den på gule sedler. Lones kommentar: I praksis virkede det ikke. De kunne ikke abstrahere fra den nutidige jul. Der skal anbringes benzin depoter i området Helikopterne kan flyve lavt over højspændings-ledningerne og blæse isen af? Hvad med at brænde isen af med benzin? Ja og kødet flyver vi ud med helikopter

19. Grupper dannes Næste slide Dan grupper med 3 par i hver (6 personer) – det er de samme par, som lige har arbejdet sammen. ALLE SKAL VÆRE FRA SAMME TEAM HJEMME PÅ ARBEJDSPLADSEN! Bed grupperne finde et bord og placere deres idekoncepter (A3 ark med videreudviklede ideer) på bordet Gruppen skal nu følges ud på gulvet til en øvelse (kort 20) Næste slide

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 20 før næste slide vises

20. Skubbe hinanden rundt i en cirkel Grupperne står sammen på gulvet De danner en tæt cirkel rundt om en, der står I midten Den, der står i midten, holder armene op foran sig, så hænderne hviler på skuldrene og lukker øjnene De, der står I cirklen skubber blidt den i midten rundt. Fokuser på, at det skal være en god oplevelse at stå I midten Båt, når de skal skifte – alle skal i midten Næste slide

I må gerne sætte jer ned i jeres gruppe Anvend kort 21,22 før næste slide vises

21. Gruppen skaber historien om den gode arbejdsdag Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres idekoncept om den gode arbejdsdag. De andre lytter. Gruppen udarbejder en fælles historie om den gode arbejdsdagå på en flip-over, der ligger midt på bordet De oprindelige idekoncepter skal opfattes som stimuli, der kan benyttes til udviklingen af den fælles historie Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud” Der er 25 – 30 minutter til opgaven Efter 10 min er der sandwich, som spises til arbejdet

Gruppens opgave Gruppens medlemmer præsenterer på skift deres historie om “den gode arbejdsdag” De andre lytter. Gruppen udarbejder en fælles historie om “den gode arbejdsdag” på en flip-over.

kl 11:10 Fase 5 Arbejder med den endelige version af historien om “Den gode arbejdsdag”

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 23,24,25 før næste slide vises

22. JA – Vi har lavet en fejl (med klap) Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Demonstrer Den med lyseste øjne starter

23. Ting mødes Samme makker Tag hver en ting i TINGPOSEN (du anbringer en pose med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting.hvert par har, og på skift skal I få én ide til, hvordan man kunne forbedre sin egen ting med inspiration fra den andens ting I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes

24. Finde principper Gå rundt i lokalet og peg på ting Når du peger på en ting så SE den og HØR hvad det er ved at sige det højt til dig selv. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1. Minut før du stopper dem Nu gør du det samme med den forskel at du SER hvad du peger på og SIGER/HØRER noget det IKKE er ‐ f.eks. ser en stol og siger høreapparat. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1 minut før du stopper dem Nu peger du – SER hvad det er og SIGER/HØRER hvilket PRINCIP, der ligger bag ved det – f.eks. se en stol og sig møbel eller kropsaflastning. Demonstrer og kør øvelsen 2-3 minutter

25. Tøm ting for principper Find sammen to & to med en, der har samme højde som dig selv I skiftes til at pege på en ting I hjælper hinanden med at komme på så mange principper ved den ting som muligt Når I ikke kan komme på flere principper, peger den anden på en ting Demonstrer Den med kortest hår starter med at pege på en ting Næste slide

Når ting (viden) sættes sammen direkte

Når ting (viden) sættes sammen direkte

Når et princip “hældes” I en ting ændre den sig Burger der siger hvis den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burger

Hvad sker der når man “hælder hukommelse” I en kniv? Anvend kort 28 før næste slide vises

26. Ting mødes (anvend principper) kl 11:45 Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting hvert par har, og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige, finder I en ny makker og gør det samme med de to ting, der nu mødes Næste slide

I må gerne sætte jer ned Anvend kort 29 før næste slide vises

Hvad får man, hvis man “hælder” princippet om “glade kunder” I en håndboldkamp? Råd til professionelle spillere Folk, der vil betale for at spillle håndbold Princip om “Glade kunder” Håndboldkamp

Hvad får man, hvis man “hælder” princippet om “glade kunder” I en ost? En frodig bakteriekultur i osten En rigtig god ost mange kan lide Princip om “Glade kunder” Ost

Hvad får man, hvis man “hælder” princippet om “glade kunder” I en historie? En historie om glade kunder En historie, der gør kunderne glade Princip om “Glade kunder” Historie

27. Principper som stimuli Alle tager deres blok med gule sedler og deres tusch Nu skal I lukke øjnene De skal genkalde den historie om den gode arbejdsdag, som gruppen lavede I fællesskab Åben øjnene I vil nu blive præsenteret for nogle principper. I skal få ideer til, hvordan de kan blive indeholdt i jeres historie om den gode arbejdsdag Skriv en ide/seddel Øvelsen er individuel og foregår I tavshed Vis slides med billeder Næste slide

”Glade kunder” Hvilke ideer får du, når du hælder princippet om i jeres historie om den gode arbejdsdag? Fokus på kunden

”At få noget fra hånden” Hvilke ideer får du ,når du hælder princippet om ”At få noget fra hånden” i jeres historie om den gode arbejdsdag? Fokus på kunden

”Rent bord” Hvilke ideer får du, når du hælder princippet om i jeres historie om den gode arbejdsdag? Fokus på kunden

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 30 før næste slide vises

28. Hvad sker der så? (I kø hos Mac Donald) Rejs jer Find sammen to & to med en, du ikke har arbejdet sammen med endnu Den ene står I kø hos Mac Donald og venter på, at det bliver hans/hendes tur. Han/hun laver hele historien Øvelsen går ud på at udforske nye måder at stå I kø på hos Mac Donald Den anden spørger:” Hvad sker der så?” og beder flittigt om nye bud Demonstrer Den med mest hvidt tøj på starter med at stå I kø hos Mac Donald Efter ca 2-3 min bytter de roller Næste slide

I må gerne sætte jer ned I gruppen Anvend kort 31,32,33 før næste slide vises

Gruppens opgave “Glade kunder” “Få noget fra hånden” Rent bord” Tag jeres ideer fra den sidste iderunde med hen til jeres gruppe På skift læser I jeres ideer op For hver ide prøver gruppen at indarbejde ideen I historien om den gode arbejdsdag Efter at alle ideer er gennemgået, er de 3 principper blevet en del af historien “Glade kunder” “Få noget fra hånden” Rent bord”

29. Videre med historien om Den gode arbejdsdag kl 12:15 29. Videre med historien om Den gode arbejdsdag Tag jeres ideer fra den sidste iderunde med hen til jeres gruppe På skift læser I jeres ideer op For hver ide prøver gruppen at indarbejde ideen I historien om den gode arbejdsdag Efter at alle ideer er gennemgået er de 3 principper blevet en del af historien Der er ca 20 min til runden (Se kort 30 som skal med inden øvelsen afsluttes)

Gruppens opgave Planlæg hvad I helt konkret vil gøre i morgen for at tage de 3 første skridt henimod en virkeliggørelse af jeres historie om “Den gode arbejdsdag”. Det skal være noget som er muligt at gennemfører i nær fremtid Gør klar til at præsentere jeres historie om den gode arbejdsdag og den aktivitet I vil,vi skal gennemføre I morgen I får 5 min til at præsentere

30. Forankring I hverdagen Dette er en tillægsøvelse som de skal have 10 min til. Planlæg hvad I helt konkret vil gøre I morgen for at tage de første 3 skridt henimod en virkeliggørelse af jeres historie om “Den gode arbejdsdag”. Det skal være noget som er muligt at gennemfører I nær fremtid Gør klar til at præsentere jeres historie om den gode arbejdsdag og den aktivitet I vil vi skal gennemføre I morgen I har 5 minutter til at præsentere

Præsentation af Historier om Den gode arbejdsdag Præsenter jeres historie Præsenter de tre første konkrete ting, der kan gøres hjemme i teamet

31. Præsentation af idekoncepter Alle grupper præsenterer deres flip-over på ca 5 min. Der klappes efter hver præsentation Deres egen leder går med og committer sig sammen med gruppen.

Hvordan tager vi Den Kreative Platform med hjem? Fase 6 Hvordan tager vi Den Kreative Platform med hjem?

32. Teamenes egne ledere giver positiv feedback på de fremlagte historier om den gode arbejdsdag samt de tre konkrete handlepunkter som de skal hjem og arbejde med Næste slide

I dag har vi arbejdet i TIK pyramiden Ja og… Hvad sker der så? Nyt bud! Vi har den viden vi har brug for YES – Vi har lavet en fejl

Opsamling på dagen – TIK pyramiden(1) TIK 2.0 var en genopfriskning af TIK- hvor vi fik sat vore ege ord på, hvad der betyder noget for os i vores dagligdag. TIK 3.0 har primært været fokuseret på Løbende forbedringer, hvor vi har arbejdet konkret med ”den gode arbejdsdag”. Vi har arbejdet med at tage imod egne og andres idéer, og vi har forsøgt at åbne øjnene for alle de gorillaer, der går rundt i blandt os – ser vi alle mulighederne? Ledelsens engagement : chefgruppen i DIS har truffet beslutningen om , at TIK 3 skal gennemføres. Der er en leder som underviser, og jeres egen leder har committet sig til at gå hjem sammen med jer at arbejde videre med den gode arbejdsdag Fokus på facts : I øvelserne begik I fejl – og der blev råbt: ”Ja, jeg har begået en fejl!!!” Nogle vil nok synes, at det har været lidt grænseoverskridende. Det giver også energi i dagligdagen at indrømme fejl i stedet for bortforklaringer, der trætter både en selv og omgivelserne. At vedgå fejl er også fokus på facts

Opsamling på dagen – TIK pyramiden (2) Fokus på kunder og medarbejdere : I opgaven om den gode arbejdsdag har der været fokus på jer som medarbejdere og opgaven indeholdt også princippet om glade kunder. Når vi kommer hjem, handler det også om at se muligheder og komme med forslag, der kan gennemføres lokalt til gavn for vore kunder og os selv Alles deltagelse : alle har deltaget aktivt i dagens opgaver og aktiviteter, og det er forudsætningen for de mange gode idéer og forslag, der er kommet frem

Hvad sker der, når vi kommer hjem? Når alle i dit team har været af sted på TIK 3.0,skal I sammen arbejde videre med den gode arbejdsdag på Kaizentavlen, hvor I får omsat idéer til handling TIK 3.0-metoden og dens positive måde at være sammen på, som vi har lært og trænet i dag, skal vi anvende til at få flere gode konkrete forslag til forbedringer som vi kan gennemføre på vores arbejdsplads til at styrke både kvalitet, produktivitet og arbejdsglæde

Når vi anvender TIK 3.0-metoden sikrer vi, at alles viden er indeholdt i de ideer, vi gennemfører Fordi ”JA OG” er dit umiddelbare bidrag til det, din kollega foreslår Fordi ”HVAD SKER DER SÅ” inviterer din kollega til at bidrage til dit forslag Fordi ”Nyt bud” åbner for en leg med de muligheder, vi normalt ikke ville lede efter i en travl hverdag …og så er TIK 3.0 en dejlig måde at være sammen på

TIK 3.0-metoden i tre trin Start med Individuelt at skrive idéer ned på gule sedler To og to videreudvikler I sammen den ide I selv har valgt ved at bruge: Ja og… Hvad sker der så? Nyt bud! At samle alle idéerne op, prioritere og gennemføre dem på kaizentavlen

Sammenhængen mellem Målstyring, TIK 3.0 og Kaizentavlen? TIK 3.0 Metoden TIK 3.0 Metoden

33. Udfyldning af VEU skemaer og evalueringen ”vis kvalitet” Alle deltagere skal udfylde VEU skemaer inden de går hjem. Den obligatoriske skriftlige evaluering der hedder ”Vis kvalitet” Det sørger superunderviseren for (på det næste slide, som er det sidste, begynder musikken at spille når du trykker anden gang) Næste slide

Fra den gode arbejdsdag til verdens bedste team Tak for I dag 