1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler 1.-3. oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse. 20491921.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Caseoplæg om Facebook.
Advertisements

Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kommunikation af resultater
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Udvikling af beboerdemokratiet
Virksomhedens kommunikation, image og website
Opgaven jeg fik stillet
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Læringsmål Kendskab til:
Ud over rampen – hvordan?
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Sprog/billeder på Internettet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Online annoncer og bannerreklamer
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
i DR. 11. september 2008 Region Hovedstaden og mediekonvergens Af nyhedsredaktør f. hjemmesiden Christian Hult og kommunikationsdirektør.
Kvantitative metoder
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Kommunikation / it.
IS-Strategi.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Dag 9: Programpakker Jquery og JQuery Mobile
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
HVORFOR MARKEDSFØRING I SOCIALE MEDIER? Jean Paul 2øma Den
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Kodeks for offentlig topledelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- et forsøg på en analyse
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Billeder.
Reklame & Markedsføring
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Design - brugervenlighed
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Brug dataen I din virksomhed. Agenda Opstilling af mål for hjemmesiden Google Analytics -Måleparametre -Opsætning af målsporing -Mikro og makro-konvertering.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Den gode tone Lse.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Dagtilbudsforum d. 9. oktober 2018
Præsentationens transcript:

1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse

2 Kommunikationssituation og kanaler

3 Informationsomkostninger Penge (licens, avis, internet.) Tid (gå på biblioteket, internettet, etc.) Resurser (evnen til at læse, forstå en annonce, etc.)

4 Informationsværdi Opleves subjektiv! Er det relevant for mig? Er det forståeligt? Tror jeg på det? Har jeg brug for det? Bliver jeg underholdt?

Medieværdi Underholdningsværdi umiddelbar nytte Nytteværdi forsinket nytte Eksempler på værdi: - For jer?

6 Stor betydning Målgruppens oplevelse af omkostninger og værdi har stor betydning for deres åbenhed for vores information Morale: information skal gøres så relevant og så let at få fat i som muligt!

7 Op eller ned - to synsvinkler Top-down Styret og dirigeret oppefra Massekommunikation og ”markedsføring” Ringe involvering af beboerne

8 Op og ned Bottom-up Inddragelse af f.eks. beboerne Kritiseres for at være idealistisk og kræve mange resurser

9 To overordnede måder at kommunikere på: Massekommunikation Er god til at skabe opmærksomhed og kendskab. Massekommunikation kan være vigtig på 1. stadie i processen Interpersonel kommunikation Øver ofte stor indflydelse når vi træffer vigtige valg. Den personlige kommunikation er ofte det der afgør hvad vi gør Kanaler

10 Hvilke kanaler er der - envejs Opslagstavler + hurtig - men top-down Nyhedsbreve + hurtigt - ingen mulighed for respons Hjemmeside/tekst-tv + hurtigt – kræver at folk ser det Beboerblade + vedvarende, formidler kultur - dyrt og langsomt Stormøder + hurtigt, autoritet - for lidt dialog Ekstern kommunikation + stor virkning - kan ikke kontrolleres

11 Hvilke kanaler er der - tovejs Samtaler bedst - svært med mange beboere Mindre møder + dialog - kræver ressourcer og stiller krav til mødelederen Internet + hurtigt og kan bruges til dialog - kræver ressourcer og et godt system

12 Andre mødeformer Dialog/café metoden = lad beboerne mødes i anderledes rammer og diskutere vigtige temaer Fremtidsværksteder = fantasi, kritik og virkeliggørelse Visualisering = historier og billeder i stedet for kolde facts

Pointe: Vælg handling og medie til sidst Klassiske fejl: Vi skal have et intranet! Vi må lave en kampagne! Det skal være noget med internettet og sms til de unge! Vi laver en pjece! Vi skal have et blad! Vi skal lave et OBS-indslag! Mange farver og billeder…!